اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام مارکتینگ
تاریخ : ١۴٠٢/١/٢٣ ٨:٣:١١
برای شناخت اینستاگرام مارکتینگ و استفاده از آن، ابتدا باید خود اینستاگرام را بشناسیم. پس نگاهی داشته باشیم به شروع به کار این شبکه اجتماعی و آمار و ارقام آن. از زمان رونمایی اینستاگرام یعنی سال 2010، جهان با طوفانی از تغییرات در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شد. اکثر افرادی که اهل شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر بودند در آن عضو شدند و حتی افرادی که اولین برخورد خود با اینترنت را داشتند، اولین شبکه اجتماعی که در آن عضو شدند، اینستاگرام بود.

دلایل استقبال فوق‌العاده از این شبکه اجتماعی کاملا مشخص نیست اما مهمترین آن، این بود که دیگر نیازی به خواندن متن بلند نبود و مدت کوتاهی برای دیدن صدها محتوا کافی بود. اما حالا استفاده‌های بسیار مختلفی (جدا از دیدن تصاویر) از اینستاگرام می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها بازاریابی اینستاگرام است. اما آیا واقعا بازاریابی و تبلیغ در اینستاگرام ارزش هزینه کردن دارد؟ یا بهتر است هزینه را به بیلبوردهای سطح شهر اختصاص دهیم؟ برای فهمیدن این موضوع بیایید نگاهی به آمار و ارقام در ایران و جهان بی‌اندازیم:

آماری که تا سال 2018 وجود دارد نشان می‌دهد 24 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام وجود دارند یعنی 30% جمعیت کل کشور که تا اواخر 2020 به 54% نیز رسید.

ادامه ...



ایجاد محتوا

ایجاد محتوا
تاریخ : ١۴٠٢/١/٢٣ ٧:۴۵:٣۶
وقتی کار تولید محتوا را شروع کردم، سعی می‌کردم جلوی چشم فامیل ظاهر نشوم. کرونا هم تا حدودی به دادم رسید! موقعیتی طلایی پیش آمد که تا مدتی، از میادین شب‌نشینی و سؤال‌های تکراری اطرافیان دور بمانم.

دلیل این دور شدن چه بود؟ همه‌چیز زیر سر یک سؤال بود:

«رضا، کارت چیه؟»

پاسخ‌دادن به این سؤال برای من در آن مقطع آسان نبود و راهی نبود که این موضوع را به‌خوبی جا بیندازم. بعد از کلی توضیح آخر می‌گفتند:

«آها خبرنگاری!» 😑

اما پس از چند ماه تصمیم گرفتم راه‌حلی پیدا کنم تا از دست این کابوس رها شوم.

جست‌وجو را شروع کردم تا به یک جواب قانع‌کننده و صاف‌و‌ساده برسم تا هر کسی متوجه شغل من شود!

چند هفته پیش هم که قرار بود تقویم پاییز را بچینیم، با موضوع «تولید محتوا چیست» برخورد کردم. با صدای بلند خیلی زود گفتم که این مقاله برای من!

حالا همه حرف‌هایم در جواب این سؤال را می‌خواهم برای شما اینجا تعریف کنم.

محتوا چیست؟

اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد، مقاله‌های سایت و متن‌های رنگ‌وارنگ شبکه‌های اجتماعی است؛ ولی محتوا چیزی فراتر از چند کلمه و جمله است!

اجازه دهید برای تعریف محتوا به جو پولیتزی پناه ببریم:

اطلاعاتی قانع‌کننده که آگاه، درگیر یا سرگرم می‌کند.

سخت شد؟ تعریف خیلی سادهٔ آن می‌شود:

هرچیزی که می‌‌خوانید‌، تماشا می‌کنید یا گوش می‌کنید!

ولی بیایید به فرهنگ‌نامهٔ عمید هم نگاهی بیندازیم:

آنچه درون چیزی قرار دارد (مثل مربا داخل شیشهٔ مربا!)؛

مضمون سخن.

دومین تعریف عمید به آنچه که در ذهن ماست، نزدیک‌تر است. مضمون در واقع به‌معنای روشی است که برای بیان مقصود و اندیشه به کار می‌بریم. ممکن است یک تصویر باشد یا گاهی با لحن، نماد خاصی یا استعاره، منظور خود را برسانیم.

در واقع، به هر روشی که سخن خود را عرضه کنیم، مضمون گفته می‌شود. مانند کاری‌هایی که ممکن است معلم ریاضی برای توضیح چهار عمل اصلی انجام دهد:

از توضیحات متنی کمک بگیرد؛

از شکل‌ها استفاده کند؛

داستانی تعریف کند (مثل همان داستان چند پرنده و شکارچی).

اولی همان مقاله‌های متنی و کپشن‌های اینستاگرام است، دومی را ما به‌نامِ «اینفوگرافیک» می‌شناسیم، سومی هم که داستان‌سرایی است!

همان طور که می‌بینید، نه عمید، نه پولیتزی و نه سایر افراد تعریف متفاوتی ارائه نمی‌کنند. محتوا چیزی نیست به‌غیر از اطلاعاتی قابل‌درک برای انسان که ممکن است در وبلاگ منتشر شود یا سر کلاس ریاضی!

یک نکتهٔ مهم: وقتی می‌گوییم محتوا، همیشه منظورمان محتواهای آموزشی، علمی یا تحلیلی نیست؛ تمام محتواهای سرگرم‌کننده هم شامل این تعریف می‌شوند. قرار نیست محتوا فقط فایده‌های ملموس داشته باشد؛ همان ویدئوهای کوتاه ASMR یا کلیپ‌های تیک‌تاکی رقص و میم هم فایده دارند: ما را سرگرم می‌کنند!

اما برویم سراغ سؤال اصلی:

تولید محتوا چیست؟

اجازه دهید از همان مثال بخش قبلی دوباره استفاده کنیم:

آیا معلم ریاضی می‌تواند بدون آماده‌کردن اطلاعات موردنیاز، محتوای ارزشمندی سر کلاس ارائه کند؟

آیا شب قبل از کلاس، نباید کمی وقت بگذارد و مطالبی را که قرار است سر کلاس بگوید، مرتب کند؟

آیا روش جدیدی برای توضیح چهار عمل اصلی ارائه نشده است؟

آیا بچه‌های امسال هم مثل بچه‌های سال پیش سریع یاد می‌گیرند؟

معلم ریاضی باید تمام این کارها را انجام دهد تا بتواند به هدف خود (آموزش چهار عمل اصلی) برسد.

تولید محتوا هم چیزی به‌غیر از این نیست! بیایید تعریفی از آن را با هم بخوانیم:

خلق محتوا در یک فرم مشخص و انتشار آن در یک کانال خاص برای رسیدن به هدف کسب‌وکار

در تمام مسیر تولید محتوا، هم همه‌چیز – از فرمت محتوا تا کانال انتشار – بر اساس هدف کسب‌وکار و مخاطب موردنظر است.

اما هدف از تولید محتوا چیست؟ بیایید مزایای آن را با هم بخوانیم.

فواید تولید محتوا برای کسب‌و‌کارها

ادامه ...



ایجاد سایت رایگان

تاریخ : ١۴٠٢/١/٢٣ ۶:۵١:٣۶
اگر بگوییم قرار است شما را به یک تور 5 روزه استانبول می‌فرستیم، همۀ هزینه‌های‌تان نیز در این مدت به عهده ماست، چقدر به ما اعتماد می‌کنید؟ به نظرتان ما چرا باید این لطف بزرگ را بی دلیل در حق شما کنیم؟ کمی مشکوک نمی‌شوید که شاید کلکی در کار باشد؟!

حالا طراحی سایت رایگان را به‌جای تور مسافرتی قرار دهید. عبارتی که ماهانه به‌طور میانگین بیشتر از 1600 بار در گوگل جستجو می‌شود! که یکی از این افراد هم خود شما هستید و الان به این مقاله رسیده‌اید. حالا به‌نظرتان ساخت سایت رایگان حقیقت دارد؟ این ادعا را چقدر می‌توان جدی گرفت؟ در ویدیو زیر در مورد سایت رایگان و پشت پرده‌های آن توضیح داده‌ایم. پس حتما ویدیو را ببینید و ادامه مقاله را بادقت بخوانید تا متوجه شوید که چرا چیزی به اسم سایت رایگان وجود ندارد.

قبل از هر چیز اجازه دهید، بابت اینکه بالاخره تصمیم گرفته‌اید کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید؛ به شما تبریک بگوییم؛ چون اگر راه را درست بروید، قرار است اتفاقات خوبی در کسب و کارتان بیفتد. اگر یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنید، می‌توانید روزانه درآمد میلیونی از آن داشته باشید، اگر یک سایت شخصی برای معرفی و برندینگ خود بسازید، بعد از مدتی افراد به سراغ شما می‌آیند و... پس می‌خواهیم درمورد یک چیز با ارزش صحبت کنیم.

اگر به این باور رسیده باشید، که پتانسیل سایت در کسب درآمد، چقدر زیاد است، این سؤال برایتان پیش می‌آید، که چرا ساخت سایت باید رایگان باشد؟ یا اصلا شرکتی که خدمات طراحی سایت را رایگان ارائه می‌دهد چطور توانسته تا الان به کار خود ادامه دهد؟ یا حتی اگر هم این کار را برای رضای خدا انجام دهد، چقدر می‌توان به کیفیت و اعتبار آن مطمئن بود.

ادامه ...



اندازه ویدیو در اینستاگرام

اندازه ویدیو در اینستاگرام
تاریخ : ١۴٠٢/١/١٩ ٧:١:۴٧
اگر به دنبال راهنمای سایز ویدیوی اینستاگرام هستید، این متن را تا انتها بخوانید. فعالیت در اینستاگرام کسب نتایج موفقیت‌آمیز، بدون در نظر داشتن نکات و توصیه‌هایی در مورد آن امکان‌پذیر نیست. سایز ویدیوی اینستاگرام، نسبت ابعاد و حداکثر اندازۀ فایل را همواره در تولید محتوای اینستاگرام باید در نظر داشت.

به خصوص که هر یک از ویدیوها بسته به اینکه مربوط به پست، استوری یا IGTV هستند، ابعاد متفاوتی را شامل می‌شوند. هرچند شما همواره می‌توانید هر ویدیوی اینستاگرام را با هر سایزی منتشر کنید اما دانستن استانداردهای سایز ویدیوی اینستاگرام باعث افزایش کیفیت کارتان خواهد شد.

سایز ویدیوی اینستاگرام

در نظر گرفتن ابعاد و اندازۀ تصویر در ویدیوی اینستاگرام باعث بهبود کیفیت آن و افزایش رضایت بیننده خواهد شد.

نکات مهم در تهیه ویدیوی اینستاگرام

از طرف دیگر، مشخصات فرمت ویدیویی و هم‌ترازی عناصر آن نیز برای اینستاگرامرهای حرفه‌ای حائز اهمیت زیادی است. چرا که بدون در نظر داشتن چنین مواردی، تهیه ویدیوی اینستاگرام سخت خواهد شد. راهنمای سایز ویدیوی اینستاگرام و معرفی ابزارهایی برای آن به شما کمک خواهد کرد تا بهترین کیفیت را به مخاطبان خود عرضه کنید.

در ادامه به مرور برخی الزامات سایز ویدیوی اینستاگرام، معرفی چند ابزار و ذکر چند نکته برای بالا رفتن کیفیت کاری شما خواهیم پرداخت. ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم همگی رایگان بوده و می‌توانند برای ایجاد محتوای شگفت‌انگیز، مثمر ثمر واقع شوند.

راهنمای سایز ویدیوی اینستاگرام و دلایل اهمیت آن

مثل همۀ دیگر پلتفرم‌های اجتماعی، ویدیوهای منتشر شده در اینستاگرام نیز باید الزامات و استانداردهای اساسی داشته باشند. دلیل اهمیت این موضوع این است که ویدیوی اینستاگرام شما تا حد امکان با کیفیت و حرفه‌ای ظاهر شود. الزام��ت سایز ویدیوی اینستاگرام، فراتر از ابعاد آن است. این موارد شامل نسبت‌های ابعادی، حداکثر اندازۀ فایل و مواردی از این دست نیز هست.

هرچند که دانستن همۀ این جزئیات ممکن است بیش از حد به نظر برسند اما ارزش صرف زمان و تلاش برای آن وجود دارد. انجام این کار محتوای شما را جذاب‌تر می‌کند. چیزی که برای فعالان در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد.

اینستاگرامرها مانند همۀ کاربران رسانه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوای خود اهمیت زیادی می‌دهند. اگر محتوای شما به اندازۀ کافی جذاب نباشد، احتمالاً در همان چند ثانیۀ اول باعث از دست رفتن توجه مخاطب خواهند شد. پس در این رابطه لازم است چه چیزهایی را بدانیم؟ اجازه دهید پیش از هر چیز با نسبت ابعاد تصویر شروع کنیم.

نسبت ابعاد تصویر یا Aspect Ratio

نسبت ابعاد تصویر در واقع یک ابزار متریک به حساب می‌آید. این نسبت به اندازۀ یک ویدیو یا تصویر روی صفحۀ نمایش مربوط است. نسبت‌های ابعادی به عنوان اعدادی برای سنجش و تناسب بین عرض و ارتفاع تصویر مطرح است.

به عنوان مثال، نسبت تصویر 1:1 برای توصیف یک مربع به کار برده می‌شود. در چنین نسبتی، ابعاد عمودی و افقی تصویر با هم یکسان هستند. اولین عدد در این نسبت، نشان دهندۀ عرض و دومین عدد بیانگر ارتفاع تصویر است. حتماً در این مورد با اعدادی از قبیل 8:5، 16:10، 16:9 و مواردی از این دست آشنا هستید. همۀ این‌ها نشانگر نسبت عرض به ارتفاع تصویر هستند. اما دلیل اهمیت این موضوع چیست؟

ادامه ...



اهمیت بک لینک در سئو

اهمیت بک لینک در سئو
تاریخ : ١۴٠٢/١/١٩ ۶:۵٩:۴۴
بک لینک یکی از پرکاربردترین واژگان مورد استفاده در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو است. بسیاری از کسانی که به تازگی وبسایت خود را راه اندازی کرده‌اند احتمالا کلمه بک لینک به گوششان خورده است و به دنبال درک معنا و مفهوم پشت آن هستند. بک لینک‌ها نقش مهمی در سئو دارند، اما بک لینک واقعا چیست و چه تاثیری روی رتبه سایت دارد؟

در این راهنما، وارد دنیای بک لینک‌ها خواهیم شد و به بررسی اهمیت بک لینک‌ها در سئو خواهیم پرداخت. ابتدا به توضیح مفهوم بک لینک خواهیم پرداخت. سپس در مورد اهمیت بک لینک‌ها، تفاوت بک لینک خوب با بک لینک بد صحبت می‌کنیم و نحوه بررسی بک لینک های سایت را توضیح خواهیم داد. همچنین نکاتی درباره نحوه ساخت بک لینک و دریافت بک لینک با کیفیت از سایت‌های دیگر به عنوان یکی از بخش‌های مهم در استراتژی سئوی سایت را ذکر خواهیم کرد. با مطالعه این راهنما شما درک بهتری از مفهوم بک لینک و نحوه استفاده از آن‌ها برای بهبود سئوی سایتتان خواهید داشت.

ادامه ...



گفتگو در مورد طراحی سایت