a/b تست چیست

a/b تست چیست
اما امروز قصد دارم بی‌مقدمه به سراغ اصل مطلب بروم. از نظر بنده یکی از دلایل موفقیت یک کسب و کار (چه آنلاین و چه آفلاین) رفتارشناسی مخاطبان و آشنایی یا ترجیحات و علایق آنهاست. به عنوان یک فروشنده، داشتن یک کالا یا خدمات کافی نیست، بلکه نحوه عرضه‌ی آنها شاید به مراتب مهم‌تر باشد. همچنین، از آنجایی که مبحث دیجیتال مارکتینگ و عرضه محصولات/خدمات اینترنتی در ایران سابقه‌ی طولانی ندارد، اهمیت رفتارشناسی مخاطبان دو چندان می‌شود زیرا هیچ الگوی ثابت (یا منطقی!) برای مخاطبان بسیاری از کسب و کارها وجود ندارد.

مقاله امروز هم درباره همین موضوعِ رفتارشناسی مخاطبان است. یعنی تست A/B!

تست A/B (یا آزمون A/B) به شما کمک می‌کند تا بهترین رابط و تجربه کاربری را برای وب‌سایت یا اپلیکیشن خود انتخاب کنید. در حقیقت، در تست A/b شما سعی می‌کنید با شناخت رفتار مخاطب، بهترین تجربه کاربری را به او ارائه دهید. مطمئن باشید در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ارائه تجربه کاربری موفق به معنی فروش و سود بیشتر است. می‌توان این جمله را در یک کلام خلاصه کرد: تبدیل کاربر به مشتری. به همین سادگی!

خب، اگر تا اینجا از مفهوم کلیِ تست A/B خوشتان آمده است، پیشنهاد می‌کنم به خواندن مقاله ادامه دهید تا با این مفهوم به طور کامل آشنا شوید (درست است که قول دادم مقدمه ننویسم، اما مگر بدون مقدمه هم می‌شود نوشت؟!).

تست A/B چیست؟

تست A/B (که با عنوان‌های Spliting Testing و Bucket Listing نیز شناخته می‌شود) روشی است که با آن می‌توانید دو نسخه از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را با یکدیگر مقایسه کنید. شاید بپرسید چرا؟ برای آنکه بدانید کدام یک از نسخه‌ها عملکرد بهتری دارند.

نمونه‌ای از تغییرات با تست A/B

در حقیقت، تست A/B روشی فوق‌العاده جهت تعیین بهترین استراتژی‌ تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین برای کسب‌و‌کار شماست که بر پایه‌ی مقایسه‎ی حالاتِ مختلف بنا شده است. در این روش، دو نسخه از یک صفحه وب سایت ایجاد می‌شود که در یک نسخه عنصر مورد آزمایش به شکل A و در نسخه‌ی دیگر به شکل B قرار داده شده است. سپس این صفحات، در یک بازه زمانی معین (معمولاً بین 3 تا 10 روز) به صورت تصادفی به کاربران نمایش داده می‌شود (به این معنی که یک کاربر ممکن است صفحه A و کاربر دیگری صفحه B را به صورت همزمان مشاهده کنند). در نهایت، با مق��یسه‌ی عملکرد کلی هر دو نسخه می‌توانید نسخه نهایی وب‌سایت را به گونه‌ای طراحی کنید تا بالاترین نرخ تبدیل کاربر به مشتری را دریافت نمایید.

به عنوان مثال، تصور کنید وب‌سایتی خبری دارید و می‌خواهید بدانید بنر تبلیغاتی‌تان در مکان A بیشترین کلیک را دریافت می‌کند یا در مکان B. در این شرایط با تهیه دو نسخه‌ی مختلف از آن صفحه، می‌توانید در اولی بنر را در مکان A و در دومی بنر را در مکان B قرار دهید. سپس، با تعیین یک بازه زمانی مناسب و با استفاده از ابزارهای تست A/B خواهید توانست پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

مقایسه نرخ تبدیل در تست A/B

توجه داشته باشید زمانی که از تبدیل کاربر به مشتری صحبت می کنیم، منظورمان این نیست که حتماً مشتریان باید از شما کالایی را خریداری کنند. تبدیل کاربر به مشتری به این معنی است که شما کاربر را وادار به انجام یک عمل در سایت خود می‌کنید. مطمئناً هر وب سایتی که در اینترنت وجود دارد با یک هدف خاص راه اندازی شده است.

برای مثال یک فروشگاه اینترنتی می‌خواهد که مراجعه‌کنندگان، اجناسِ موجود در آن را خریداری کنند، یک وب‌سایت خبری می‌خواهد که خوانندگانش بر روی بنرهای تبلیغاتی موجود کلیک کنند یا سایت‌های خدماتی توقع دارند که بازدیدکنندگان‌شان به صورت رایگان خدمات‌شان را آزمایش کنند و در صورت رضایت، آن را خریداری کنند. بنابراین هر زمان که توانستید کاربران سایت‌تان را وادار کنید کاری که می‌خواهید را انجام دهند، به این معنی است که عملیات تبدیل کاربر به مشتری با موفقیت انجام شده است. تست A/B دقیقاً به همین دلیل انجام می‌شود، تا شما بدانید چگونه می‌توانید مشتریان را وادار به عمل کنید.

یک تست A/B که به خوبی برنامه‌ریزی شده، تغییرات بزرگی را در میزان اثرگذاریِ فعالیت‌های بازاریابی شما به وجود می‌آورد. تعیین و بررسی جزء‌به‌جزء عناصر موثر بر افزایش نرخ تبدیل با استفاده از تست A/B و جمع‌بندی نتایج حاصل از آن، به وضوح فعالیت‌های بازاریابی شما را سودآورتر و موفق‌تر می‌کند.

چرا باید از تست A/B استفاده کنید؟

خیلی خلاصه و به زبان ساده بگویم، تست ای بی برای این کاربرد دارد که بفهمید چه اصلاحات کوچکی فروش شما را افزایش می‌دهد.

همانطور که در فروش فیزیکی ما سعی می‌کنیم اشتباهاتمان را تکرار نکنیم، جمله‌هایی را که به مشتری می‌گوییم را اصلاح کنیم یا چیدمان محصولاتمان را برای بهتر شدن تغییر دهیم؛ در فروش اینترنتی هم همین کارها را اما به شکل دیگری انجام می‌دهیم. مشکل اصلی در فروش اینترنتی اینجاست که واکنش‌های مشتری را موقع بازدید از سایت را در همان لحظه نمی‌توانیم ببینیم. پس ناچاریم با روش‌هایی مثل تست AB این واکنش‌ها را رصد کنیم.

تست A/b به شما اجازه می‌دهد تا ترافیک وب‌سایت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. درست است که به دست آوردن ترافیک پولی بسیار هزینه‌بر است، اما هزینه افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری به این روش، مطمئناً ناچیز است. نرخ سود بازگشت سرمایه‌ حاصل از تست A/B می‌تواند رقمی خیره کننده باشد زیرا حتی تغییرات کوچک بر روی صفحه فرود یا وب‌سایت می‌تواند به افزایش سرنخ، فروش و سود حاصل از آن منجر شود.

تست A/B به شرکت‌ها یا اشخاص اجازه می‌دهد تا با ایجاد تغییرات برنامه‌ریزی شده بر روی وب‌سایت یا اپلیکیشن خود، تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان بهبود بخشند و داده‌های مرتبط با آن را جمع آوری کنند. این کار فرضیات جدیدی را در ذهن صاحبان وب‌سایت‌ها به وجود می‌آورد و به آنها اجازه می‌دهد بدانند چرا برخی از المان‌های وب‌سایت‌شان بر روی رفتار مخاطبانشان تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب، تست A/B به شما اجازه می‌دهد تا فرضیات خود را محک بزنید (شاید تصورات شما درباره تجربه کاربری سایت‌تان نادرست باشد!).

تست A/B می‌تواند به صورت مداوم، جهت بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری در طولانی مدت، انجام شود. برای مثال یک شرکت B2B فعال در حوزه تکنولوژی شاید بخواهد کیفیت سرنخ‌های فروش خود را از طریق ایجاد یک Landing Page افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف، تیم بازاریابی این شرکت باید از طریق آزمون A/B عناوین صفحه، تصاویر به کار رفته، فرم‌های ثبت نام، دکمه‌های فراخوان عمل و عناصر دیگر صفحه را تغییر دهد.

تغییر المان‌های صفحه فرود به صورت تکی به شما کمک خواهد کرد تا رفتار کاربران سایت را با دقت بیشتری بررسی کنید و از میزان اثرگذاری هر تغییر مطلع شوید. پس از اعمال تغییرات به صورت تکی، می‌توانید بر اساس داده‌های جمع آوری شده، آن تغییراتی که بازدهی بیشتری داشته‌اند را بر روی صفحه فرود خود اعمال کنید.

این روش از اعمال تغییرات در تست A/B به شما اجازه می‌دهد تا تجربه کاربر را برای به دست آوردن نتیجه مطلوب تغییر دهید و گام‌های موفقیت خود در کمپین‌های تبلیغاتی را محکم‌تر بردارید.

با بررسی داده‌ها، مدیران وب‌سایت‌ها خواهند دانست که کدام یک از نسخه‌های سایت کلیک بیشتری را دریافت می‌کند یا کدام یک از نسخه‌ها توانسته است بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتری تبدیل کند. همچنین، اگر تست A/B به درستی صورت بگیرد، هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات یک کمپین کاهش می‌یابد.

طراحی تست A/B به چه شکل است؟

زمانی‌که قصد دارید برای انجام یک تست A/B برنامه‌ریزی کنید، ابتدا لازم است بدانید دقیقاً چه چیزی را می‌خواهید آزمایش کنید. آیا می‌خواهید این آزمایش را در وب‌سایت خود انجام دهید یا بیرون از آن؟

اگر قرار است این آزمایش درون سایت انجام شود، به تمام قسمت‌هایی از سایت که می‌توانند به فروش مرتبط باشند، فکر کنید و سپس اِلِمان‌هایی که به آزمایش‌شان تمایل دارید را مشخص کنید. در مورد تست‌های خارج از سایت می‌توان به مواردی نظیر یک ایمیل فروش یا آگهی اشاره کرد. زمانی‌که بدانید کدام آگهی شما موثرتر خواهد بود راحت‌تر می‌توانید درباره میزان هزینه‌ای که قرار است برای آن صرف کنید، تصمیم بگیرید.

منبع

https://www.novin.com/


 برنامه نویسان   وب سرویس   طراحی وب سایت   گسترش پذیری   طراحی سایت   a/b تستینگ   مدیریت محتوا   درباره ما   دانش برتر   مدیریت کاربران 

a/b

تست

چیستa/bتست

چیست

a/b تست چیست  ایجاد صفحه 


گفتگو در مورد طراحی سایت