طراحی یک صفحه وب مناسب برای فروشگاه‌های آنلاین

طراحی یک صفحه وب مناسب برای فروشگاه‌های آنلاین
کسب‌وکاری که آنلاین نباشد، محکوم به نابودی است!

حالا پس از سال‌ها، اغلب کسب‌وکارها به این موضوع پی برده‌اند که بدون حضور در دنیای آنلاین، راه به جایی نمی‌برند.

فروشگاه آنلاین را می‌توان در اینستاگرام یا حتی تلگرام هم راه‌اندازی کرد؛ ولی هیچ‌کدام به‌اندازهٔ داشتن سایت موثر و مطمئن نیستند.

چراکه دیگر نیاز نیست نگران آپدیت‌های پلتفرم‌ها، فراموشی رمز عبور، فاکتورهای جعلی و بسته‌شدن اینستاگرام و تلگرام باشید

از طرفی هم در وب‌سایت دستتان برای قانع‌کردن مشتری بازتر است؛ از تستیمونیال گرفته تا توضیحات و تصاویر محصول.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم صفر تا صد ساخت سایت فروشگاهی را به زبان ساده با شما در میان بگذاریم تا بیشتر از این، از رقبا عقب نمانید.

اگر آماده‌اید، برویم سراغ اصل مطب!

قبل از هر چیزی مشخص کنید که…

قبل از اینکه سراغ اقدامات عملی ساخت یک سایت فروشگاهی برویم، باید تکلیف برخی از مسائل را روشن کنیم.

اول از همه باید بدانید قرار است چه نوع محصولاتی را بفروشید! محصولی فیزیکی ارائه می‌کنید یا فایلی برای دانلود؟ کسب‌وکارتان B2B است یا B2C؟ پاسخ‌دادن به این سؤالات، باعث می‌شود بتوانید مسیری مشخص برای پیش‌رفتن ترسیم کنید.

همچنین، در انتخاب نام دامنۀ سایت، سرور میزبان، نوع طراحی و حتی قالب انتخابی هم اثرگذار است. 

پس از آن، باید توقع خودتان را زیر ذره‌بین ببرید. از حالا پیش‌بینی کنید که برای یک سال آینده، انتظار چه تعداد بازدیدکننده و چه بازدهی‌ای را دارید؟

پاسخ این سؤال، در تعیین نوع سیستم فروشگاهی تأثیر مستقیم دارد. اینکه با نصب ووکامرس کارتان راه می‌افتد یا بهتر است از همان اول کار، طراحی سایت فروشگاهی خود را به برنامه‌نویس‌های متخصص بسپارید، همینجا مشخص می‌شود.

نکتۀ مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید، میزان دانش فنی خودتان است. از مسائل مربوط به دنیای IT و طراحی سایت سر در می‌آورید؟ اگر پاسخ منفی است، توصیه می‌کنیم سراغ سیستم‌های پیچیده نروید و از راهکارهای ساده‌تر استفاده کنید.

اما اگر فکر می‌کنید کسب‌وکارتان خیلی زود رشد زیادی خواهد داشت و قرار است سایتی خاص برای بازدیدکنندگان آماده کنید، حتماً کار را تخصصی پیش ببرید و از صفر، همه‌چیز را اختصاصی پی‌ریزی کنید.

حالا بیایید تا ساخت سایت فروشگاهی را در ۷ مرحله یاد بگیریم.

این دوره ویدیویی از مقدمات و مبانی تبلیغات آنلاین شروع می‌شود و بعد با الگوریتم یکتانت آشنا می‌شوید. راه‌اندازی و بهینه سازی کمپین‌های یکتانت را یاد می‌گیرید و بعد از قبولی در آزمون نهایی، مدرک دوره را دریافت می‌‌کنید.

ثبت‌نام arrow-left

مرحلهٔ اول: نام دامنه را مشخص و ثبت کنید

نام دامنه همان آدرس سایت شما است. در واقع، اگر سایت را یک ساختمان در اینترنت در نظر بگیریم، دامنه، آدرسی است که از طریق آن، دیگران می‌توانند این ساختمان را پیدا کنند.

انتخاب درست نام دامنه، تأثیر شگرفی در موفقیت یا عدم موفقیت کسب‌وکارتان دارد. در حالی که پرداختن به این موضوع می‌تواند به‌تنهایی موضوع یک مقالۀ دیگر باشد، بد نیست چند نکتۀ اساسی در حین این کار را به شما بگوییم:

ترجیحاً در نام انتخابی از عدد استفاده نکنید؛

از علائم نگارشی مثل خط فاصله در دامنهٔ انتخابی استفاده نکنید؛

نام دامنه هرقدر کوتاه‌تر باشد، بهتر در یادها می‌ماند؛

نام انتخابی باید با کلیت کسب‌وکار شما و برندتان همخوانی داشته باشد.

مورد دیگری که باید راجع به آن صحبت کنیم، انتخاب پسوند دامنه است. به تصویر زیر توجه کنید، هر دامنه به ۲ قسمت اصلی، نام و پسوند تشکیل شده است.

نام دامنه

همۀ ما پسوند com. را می‌شناسیم. یک پسوند جهانی که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در دنیای اینترنت است.

پسوند ir. که مختص کشورمان ایران است. این پسوند به‌خاطر تحریم‌ها دردسرهایی هم دارد؛ مثلاً نمی‌توانید از تبلیغات در گوگل بهره ببرید.

هشدار: تحت هیچ شرایطی از پسوند کشورهای دیگر مثل uk. و us. استفاده نکنید.

اگر می‌خواهید ببینید نام مدنظرتان آزاد است یا، می‌توانید سراغ سایت name.com بروید. شما نام موردنظر را به آن می‌دهید، این سایت هم نه‌تنها به شما می‌گوید این نام دامنه موجود است یا خیر، بلکه چند نام دامنه هم پیشنهاد می‌دهد.

برای ثبت دامنه‌های ir. باید به سایت ایرنیک بروید و فرایند را مطابق دستورالعمل همانجا پیش ببرید. اگر هم می‌خواهید دامنه‌هایی با پسوند بین‌المللی ثبت کنید، می‌توانید از خدمات شرکت‌هایی مثل ایران‌سرور استفاده کنید.

بعد از انتخاب نام دامنه، باید هاست سایت خود را انتخاب کنید.

مرحلهٔ دوم: میزبان سایت را انتخاب کنید

برای بالاآوردن یک سایت، به فضایی نیاز دارید که از محتوای سایت شما نگهداری کند. به چنین فضایی، اصطلاحاً هاست می‌گویند که به‌معنای میزبان است.

هاست به یک حساب کاربری با منابع مشخص (حجم، CPU و Ram) است که وظیفۀ نگهداری از تمام محتواها و کدهای سایت شما را بر دوش دارد.

یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی سایت فروشگاهی و هر نوع سایت دیگری، انتخاب درست هاست است. انواع مختلفی هم وجود دارد:

۱. هاست اشتراکی

سرورها توان و فضای بسیار زیادی دارند؛ گاهی این فضا به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود و یک سرور، میزبان چند سایت کوچک می‌شود. هاست اشتراکی هزینۀ کمتری روی دست صاحب سایت می‌گذارد و از طرفی دیگر، توان کمتری هم ارائه می‌کند.

استفاده از این شکل میزبانی، به‌خصوص برای شروع کار، ایدۀ بسیار خوبی است؛ چراکه در اوایل فعالیت، بازدیدکنندۀ چندانی وجود ندارد و شاید به توان بالای سرور نیاز نداشته باشید.

۲. هاست اختصاصی

برعکس هاست اشتراکی، هاست اختصاصی فقط و فقط در اختیار یک سایت یا شخص قرار دارد. تمام منابع سرور با تمام قوا، آمادۀ خدمت‌رسانی به همان سایت است. امنیت بالا، سرعت زیاد و پنهای باند اختصاصی از مزایای داشتن چنین هاستی است.

البته در نظر داشته باشید که هزینه‌های مربوط به هاست اختصاصی، بسیار بیشتر از نوع اشتراکی است. اگر تعداد بازدیدکنندگان سایت بیش از 100 هزار نفر در ماه است، سراغ استفاده از این سرویس بروید. در غیر این‌صورت، بهتر است پولتان را دور نریزید.

۳. هاست مجازی (VPS)

VPS ترکیبی است از هاست اشتراکی و هاست اختصاصی. یک سرور کامل، توسط یک تکنولوژی با نام Hypervisor به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌شود. تا اینجا بیشتر شبیه هاست اشتراکی به نظر می‌رسد.

اما تفاوت از جایی شروع می‌شود که امکان انجام هرکاری، بدون تأثیرگذاشتن روی سایت دیگر همسایه‌ها وجود دارد؛ چون فضاها کاملاً ایزوله هستند و بر دیگری هیچ تأثیری نمی‌گذارند.

همچنین، هزینۀ هاست مجازی گرچه بیشتر از هاست اشتراکی است، اما در مقایسه با هاست اختصاصی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از طرفی هم منابع بیشتری در اختیار دارید!

تفاوت ۳ نوع هاست

۴. هاست ابری

رایانش ابری معادلات بسیاری را در دنیای کامپیوترها تغییر داد. یکی از این تغییرات بزرگ، در زمینۀ خدمات هاست بود!

در این مدل از میزبانی، نه یک سرور، بلکه چندین سرور میزبان سایت شما هستند. سرورهایی که به‌صورت موازی وظیفۀ میزبانی را برعهده می‌گیرند.

در چنین شرایطی، تنها به اندازۀ نیازی که دارید پول منابع را می‌دهید. فرضاً، اگر بعداً نیاز شد مقدار RAM سرور را افزایش دهید، این امکان برایتان فراهم خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای رایانش ابری این است که اگر یکی از سرورها به هر دلیلی از کار بیفتد، دیگر سرورها همچنان سایتتان را بالا نگه خواهند داشت.

مقاله پیشنهادی: بهترین کالا برای فروش اینترنتی در سال ۱۴۰۲ کدام است؟ (۳۱ ایده)

نحوهٔ وصل‌کردن هاست به دامنه سایت

اگر هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کرده باشید، قاعدتاً کار اتصال هم توسط آن‌ها انجام خواهد شد؛ اما اگر به هر دلیلی قرار بود خودتان فرایند اتصال را پیش ببرید، باید بدانید چگونگی انجام آن، بسته به فاکتورهای گوناگونی متفاوت است.

مثلاً اینکه هاستتان اشتراکی است یا سرور مجازی؟ برای هرکدام، سازوکار مختلفی تعریف شده است.

همچنین کنترل‌پنلی که روی سایت قرار دارد هم تعیین‌کننده است. نحوۀ اتصال دامنه به هاست در سی‌پنل، با نحوۀ اتصال در دایرکت ادمین تفاوت دارد.

به‌طور کلی، شما برای اتصال هاست به دامنه به NS (مخفف Name Server) نیاز دارید. توضیح اینکه NS چیست و به چه دردی می‌خورد، واقعاً از حوصلهٔ این مقاله خارج است و شاید باعث شود حتی قید طراحی سایت را هم بزنید.

فقط کافی است NSهایی را که ایمیل شده‌اند، کپی کنید. پس از آن، در بخش مدیریت دامنه – در جایی که آن را خریده‌اید – به بخش مدیریت DNS بروید و تمام NSها را وارد کنید.

محل واردکردن NS در هنگام ساخت سایت فروشگاهی

در سی‌پنل، ابتدا به بخش Domains و سپس Addon Domains بروید. در مرحلهٔ بعدی، نام دامنه و تنظیمات DNS را انجام دهید.

در دایرکت ادمین هم ابتدا باید به Domain Setup بروید و سپس روی Add Another Domain کلیک کنید.

نکته: عنوان این ایمیل به‌طور معمول «اطلاعات هاست» است. در این ایمیل، اطلاعات ورود به پنل، آدرس و راهنمای استفاده از آن و Nsها به شما داده می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبانی هاست خود صحبت کنید و اتصال دامنه را به آن‌ها بسپارید. البته وقتی دامنه و هاست را از یک جا بخرید، دیگر این دردسرها را هم ندارید!

بعد از انتخاب نام دامنه و هاست، وقت آن است که سراغ طراحی سایت بروید.

مقاله پیشنهادی: معرفی ۱۶ نرم‌افزار طراحی رابط کاربری (UI) سایت و اپلیکیشن

مرحلهٔ سوم: تکلیف نحوهٔ طراحی سایت را مشخص کنید

قبل از اینکه وارد فاز طراحی ظاهر سایت شوید، باید برنامۀ خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید سایت خودتان به‌صورت اختصاصی و با کدنویسی بالا بیارید یا ترجیح می‌دهید از سیستم‌های آماده مثل CMSها استفاده کنید؟

در ادامه، تفاوت این دو شکل را توضیح خواهیم داد.

طراحی و برنامه‌نویسی از صفر و کدنویسی

اول از همه یک چیز را بگوییم. اگر قصد طراحی اولین سایتتان را دارید، بهتر است سراغ این روش نروید؛ چراکه نیازمند داشتن دانش فنی بالایی است.

اما اجازه دهید شما را با چند اصطلاح برنامه‌نویسی آشنا کنیم. اصطلاحاتی که احتمالاً در مسیرتان با آن‌ها برخورد خواهید داشت:

زبان‌های برنامه‌نویسی

دنیای کدها از زبان‌های مختلفی تشکیل شده است؛ مثل PHP، ASP، پایتون، سی‌ شارپ و روبی. هرکدام قواعد مربوط به خودشان را دارند و با همۀ آن‌ها می‌توان سایت طراحی کرد.

بک‌اند

به کدهایی که در سمت سرور اجرا می‌شوند، اصطلاحاً Backend گفته می‌شود.

فرانت‌اند

به کدهایی که در سمت کاربر اجرا می‌شوند، اصطلاحاً Frontend گفته می‌شود.

برای درک تفاوت بک‌اند و فرانت‌اند هم دکمهٔ «ارسال دیدگاه» را در نظر بگیرید. ظاهر و محل آن با کدهای سمت کاربر مشخص می‌شود و در مقابل، بررسی صحت اطلاعات و ذخیرهٔ آن در سمت سرور است.

تنها زمانی که مطمئن هستید نیازهایتان با CMSهای گوناگون و سایت‌سازها برطرف نمی‌شود، سراغ ساخت سایت فروشگاه اینترنتی با کدنویسی بروید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که ساختن سایت از این طریق، نیازمند بودجۀ زیادی است. به همین خاطر هم برای کسب‌وکارهای کوچک زیاد مناسب نیست.

ساخت سایت فروشگاهی با کدنویسی

استفاده از سایت‌ساز‌ها و CMS های موجود

چندین سالی می‌شود که ساختن سایت، به پیچیدگی گذشته نیست؛ یعنی دیگر فقط برنامه‌نویس‌ها نیستند که می‌توانند سایت بسازند. با ظهور مفهومی با نام CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا، این کار بسیار راحت شده است.

به ساده‌ترین بیان، CMS پلتفرمی است که زمینۀ ساخت یک سایت را از 0 تا 100 فراهم می‌ک��د؛ از رابط‌ کاربرپسند برای تولید و انتشار محتوا گرفته تا قالب‌ها و افزونه‌های آماده.

اگر موافق باشید، دو CMS پرکاربرد را که اتفاقاً در ساخت سایت فروشگاهی هم کاربرد زیادی دارند، معرفی کنیم.

وردپرس

وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در تمام دنیا است. مهم‌ترین مزیت این پلتفرم، متن‌باز بودن آن است؛ یعنی هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند تغییرات مدنظرش را به هستۀ اصلی اضافه کند. به این ترتیب، با گذر زمان، مشکلات از بین می‌روند و راه‌حل‌های جدید امور را بیش‌ از پیش ساده می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز وردپرس، داشتن افزونه‌های بسیار زیاد است. مخصوصاً وقتی قصد طراحی یک سایت فروشگاهی را داشته باشید، به افزونه‌های مختلفی نیاز خواهید داشت. از WooCommerce گرفته تا فرم‌سازهای مختلف که در گرفتن اطلاعات کاربران، شما را یاری می‌کنند.

از بین ۱ میلیون سایت فروشگاهی برتر دنیا، ۲۲۰ هزار سایت فروشگاهی از ووکامرس استفاده می‌کنند.

جوملا

این CMS به‌صورت تخصصی برای ساخت فروشگاه طراحی شده است و پس از وردپرس، در رتبۀ دوم پراستفاده‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است.

مهم‌ترین خصوصیات جوملا، رایگان‌بودن، متن‌باز بودن و پشتیبانی از زبان فارسی است. جوملا به اندازۀ وردپرس افزونه ندارد؛ اما همین موضوع که هدف اولیۀ از توسعۀ آن، ساخت سایت‌های فروشگاهی بوده است، باعث می‌شود گزینۀ بسیار مناسبی برای ساختن یک فروشگاه آنلاین باشد.

فروشگاه‌سازها و سایت‌سازها

CMSها کار ساخت سایت را ساده‌تر کردند؛ اما سایت‌سازها باعث شدند این کار به راحتی خوردن یک لیوان آب انجام شود.

اگر مطلقاً هیچ‌چیزی از دنیای کامپیوتر نمی‌دانید و به هر دلیلی دوست ندارید ساخت سایتتان را به شخص دیگری واگذار کنید، استفاده از سرویس‌هایی مثل پرتال و سازیتو را به شما توصیه می‌کنیم.

فروشگاه‌ساز پرتال برای ساخت سایت فروشگاهی

مهم‌ترین مزیت این سرویس‌ها، سادگی بسیار زیاد کار با آن‌ها است. همه‌چیز با چند کلیک انجام می‌شود. حتی ثبت نام دامنه و تهیهٔ هاست هم طی فرایند ساخت به‌صورت خودکار پیش می‌رود.

گرچه برای هر موضوعی، کلی انتخاب پیش رویتان است؛ اما حقیقتاً دستتان به اندازۀ زمانی که با دو روش قبلی سایت می‌سازید، بسته‌تر است. امکان نصب هر افزونه‌ای وجود ندارد، قالب‌های محدودتری را می‌توانید انتخاب کنید و…

نکته: برخی سایت‌سازها، ساخت سایت فروشگاهی رایگان را هم ممکن کرده‌اند که استفاده از آن‌ها به‌دلیل کمبود امکانات توصیه نمی‌شود.

به‌طور کلی، فروشگاه‌سازها برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب‌ترند؛ آن دسته از افرادی که نمی‌خواهند چه پول و چه زمان زیادی را برای طراحی و نگهداری سایت خرج کنند.

حالا برویم سراغ ظاهر سایت و بایدها و نبایدهای آن!

مرحلهٔ چهارم: یک قالب انتخاب و سفارشی‌سازی را شروع کنید

انتخاب قالب، درست مثل دکورزدن مغازه است. شاید بهتر باشد چیزی را که می‌خواهید، ابتدا روی کاغذ بکشید و بعد از آن، کار سفارشی‌سازی قالب را شروع کنید.

اینکه سایت در مخاطب حس اعتماد ایجاد کند، بسیار مهم است؛ طراحی سایت فروشگاهی باید به‌گونه‌ای باشد که به بهترین شکل، حس اعتماد را در مخاطب شکل دهد.

در تمام فرایند طراحی، باید خریدار را در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که سایت باید کاربرپسند باشد. از قالبی استفاده کنید که ساده و تمیز باشد و همچنین فضای خالی، به میزان کافی داشته باشد. دیگر هیچکس طرح‌های خیلی شلوغ را نمی‌پسندد.

در حین ساخت سایت فروشگاه اینترنتی، یادتان باشد که سایت شما حتماً باید موبایل‌فرندلی باشد! یعنی باید از قالبی استفاده شود که در گوشی‌های موبایل هم ابعاد و اندازه‌ای درست داشته باشد.

خوب است بدانید 70 درصد ترافیک سایت‌ها از طریق موبایل‌ها می‌آیند و 80 درصد رتبه‌های برتر گوگل موبایل‌فرندلی هستند.

نهایت تلاشتان را بکنید تا گشت‌وگذار در سایت را برای کاربر آسان کنید. دسته‌بندی موضوعات می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند. فیلد سرچ را فراموش نکنید؛ کاربر باید بتواند چیزی را که می‌خواهد، از طریق جست‌وجو پیدا کند.

منبع 

https://www.yektanet.com


 طراحی سایت   مدیریت کاربران   مدیریت محتوا   ایجاد صفحه   دانش برتر   طراحی وب سایت   وب سرویس   برنامه نویسان   گسترش پذیری   درباره ما 

طراحی
یک
صفحه
وب

مناسب

برای

فروشگاههایآنلاین

طراحی

یک

صفحه

وب

مناسب

برای

فروشگاه

های
آنلاین
طراحی یک صفحه وب مناسب برای فروشگاه‌های آنلاین


گفتگو در مورد طراحی سایت