اهمیت بک لینک در سئو

اهمیت بک لینک در سئو
بک لینک یکی از پرکاربردترین واژگان مورد استفاده در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو است. بسیاری از کسانی که به تازگی وبسایت خود را راه اندازی کرده‌اند احتمالا کلمه بک لینک به گوششان خورده است و به دنبال درک معنا و مفهوم پشت آن هستند. بک لینک‌ها نقش مهمی در سئو دارند، اما بک لینک واقعا چیست و چه تاثیری روی رتبه سایت دارد؟

در این راهنما، وارد دنیای بک لینک‌ها خواهیم شد و به بررسی اهمیت بک لینک‌ها در سئو خواهیم پرداخت. ابتدا به توضیح مفهوم بک لینک خواهیم پرداخت. سپس در مورد اهمیت بک لینک‌ها، تفاوت بک لینک خوب با بک لینک بد صحبت می‌کنیم و نحوه بررسی بک لینک های سایت را توضیح خواهیم داد. همچنین نکاتی درباره نحوه ساخت بک لینک و دریافت بک لینک با کیفیت از سایت‌های دیگر به عنوان یکی از بخش‌های مهم در استراتژی سئوی سایت را ذکر خواهیم کرد. با مطالعه این راهنما شما درک بهتری از مفهوم بک لینک و نحوه استفاده از آن‌ها برای بهبود سئوی سایتتان خواهید داشت.

rocket

سایتت به سئو نیاز داره؟

هر سایتی برای رتبه گرفتن، به سئو نیاز داره. اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی.

خدمات سئو

آموزش سئو

بک لینک چیست؟

بک‌ لینک (Backlink) در واقع لینک یا پیوندی است از صفحه‌ای در یک سایت به یک سایت دیگر. اگر کسی در سایتش لینک سایت شما را قرار دهد، شما یک بک‌ لینک از آن‌ سایت گرفته‌اید و اگر شما لینک آن‌ها را در سایتتان بگذارید، یک بک‌لینک به آن‌ها داده‌اید. نام دیگر بک لینک، لینک‌های ورودی است.

پیش از پیدایش موتورهای جستجو، بک لینک‌ها تنها یک المان ناوبری بودند. با ظهور موتورهای جستجوی مختلف، این المان ابتدایی اهمیت حیاتی برای سئو سایت‌ها پیدا کرد. در بخش بعدی به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

بک لینک چیست

بک لینک‌ها المانی حیاتی در پیمایش صفحات وب توسط کاربران در اینترنت هستند.

چرا بک‌ لینک‌ها مهم هستند؟

بک‌لینک‌ها به طور کلی از ۳ جنبه مفید و مهم‌اند:

1. موثر در رتبه‌بندی

موتورهای جستجو از جمله گوگل، بک‌لینک‌ها را به چشم رای اعتماد کاربران می‌بینند. با این دیدگاه می‌توان گفت سایتی که رای اعتماد بیشتری داشته باشد، از شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در گوگل برخوردار است.

بک لینک های سایت مانند رای اعتماد سایر سایت ها به سایت شما هستند و اهمیت زیادی دارند

بک لینک ها برای گوگل مشابه سایتشن‌های مقالات علمی هستند و با افزایش تعداد بک لینک‌های یک صفحه در اینترنت، اعتبار آن صفحه نزد گوگل افزایش پیدا می‌کند.

نتایج تحقیقات مرتبط نیز گویای همین امر است. در تحقیقاتی که روی تاثیر بک‌ لینک روی رتبه سایت‌ها انجام شده، نتایج نشان دهنده ارتباط مستقیم و قوی تعداد بک‌ لینک یک سایت از دامنه‌های واحد، با ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجوی آن سایت دارد. بک لینک‌های با کیفیت منجر به افزایش رتبه یک سایت در نتایج جستجوی گوگل می‌شوند. علی‌رغم تغییرات گسترده و دائمی در الگوریتم گوگل، ساخت بک لینک‌های با کیفیت همچنان بخش اعظمی از استراتژی‌های سئو را تشکیل می‌دهد و لینک ‌سازی موثر یکی از الزامات در بهبود سئو سایت و افزایش رتبه گوگل است.

2. بهبود امکان دیده شدن

موتورهای جستجو با بررسی صفحاتی که قبلا شناسایی کرده‌اند و بررسی لینک‌های موجود در آن‌ها به کشف صفحات و محتوای جدید می‌پردازند. از آنجا که گوگل و دیگر موتورهای جستجو به صفحات پربازدید و مشهور بیشتر از دیگر سایت‌ها سر می‌زنند، اگر سایت شما بک‌ لینکی از یک سایت یا یک صفحه پربازدید داشته باشد، احتمال دیده شدنش توسط گوگل بیشتر می‌شود.

تاثیر بک لینک در بهبود بودجه خزش و ایندکس شده سریعتر توسط ربات گوگل

اگر هیچ بک لینکی از سایت شما در دیگر سایت‌ها وجود نداشته باشد پیدا کردن سایت شما برای ربات خزنده گوگل دشوارتر خواهد بود اما غیرممکن نیست.

خوب است بدانید:

ایجاد بک لینک یکی از راه‌های تسریع در فرایند ایندکس شدن صفحات یک سایت در گوگل و افزایش بودجه خزش است. بسیاری از مدیران سایت‌های نوپا از این روش برای تسریع در فهرست شدن صفحات توسط گوگل استفاده می‌کنند.

3. افزایش ترافیک ارجاعی

دلیل وجود بک‌ لینک‌ها هدایت کاربران به منابع مفید و با کیفیت است. به همین خاطر است که قابل کلیک کردن هستند. وقتی کسی روی لینک سایت شما که در یک سایت دیگر گذاشته شده کلیک می‌کند، در واقع شما ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) دریافت می‌کنید. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت Referral Traffic در گوگل آنالیتیکس کاربرانی که از طریق بک‌ لینک‌ها به سایت شما وارد شده‌اند را ببینید.

در واقع شما می‌توانید با ایجاد بک لینک در وبسایت‌های دیگر ترافیک بیشتری را روی سایت خود ایجاد کنید و مخاطبان بیشتری را جذب کنید. بطور کلی ترافیک ارجاعی از سایر سایت‌ها نرخ پرش کمتری دارد.

ویژگی‌های یک بک لینک خوب چیست؟

پیش از آنکه وارد جزییات بیشتری در مورد تشخیص کیفیت بک لینک‌ها شویم. خوب است بدانید که در رابطه با بک لینک‌ها در سال‌های اخیر تغییرات گسترده‌ای اتفاق افتاده است. در گذشته دریافت بک لینک بی کیفیت و اسپم هم منجر به افزایش رتبه سایت در گوگل می‌شد. اما با انتشار الگوریتم پنگوئن توسط گوگل، تغییرات مهمی در حوزه بک لینک و لینک سازی اتفاق افتاد. بطور کلی همه‌ی بک‌ لینک‌ها یکسان نیستند. ملاک‌هایی برای تشخیص بک‌ لینک با کیفیت از بک‌ لینک بی‌کیفیت وجود دارد که در ادامه به اصول بک لینک مفید اشاره می‌کنیم:

ویژگی های بک لینک خوب چیست

۱- مرتبط بودن سایت

گوگل برای بک‌ لینک‌های مرتبط ارزش بیشتری قائلی است، زیرا احتمال کلیک کردن کاربران روی آن‌ها بیشتر است. منظور از بک‌ لینک مرتبط چیست؟ فرض کنید سایت یک ساعت‌فروشی دو بک‌ لینک از دو سایت داشته باشد. اولی سایتی درباره گربه‌ها و دیگری سایتی برای فروش باتری ماشین. در این مورد، بک‌ لینک دومی ارزش بیشتری نسبت به اولی دارد چون مرتبط‌تر است.

این اصل برای آدرس دامنه هم صدق می‌کند. کسی که در حال مشاهده سایتی مانند watches.ir است احتمال بیشتری دارد که روی لینک سایت فروش ساعت کلیک کند تا کسی که در حال بازدید سایتی مانند cats.ir است.

۲- اعتبار سایت بالا

بک‌ لینک‌هایی که از سایت‌های قوی‌تر گرفته می‌شوند، نسبت به سایت‌های ضعیف‌تر معمولا «اعتبار» بیشتری با خود به همراه می‌آورند. اعتبار یک صفحه ارتباط مستقیمی با ترافیک ارگانیک آن دارد. منظور از ترافیک ارگانیک همان ترافیک ناشی از کلیک روی لینک یک سایت در نتایج سرچ گوگل است. با این وجود، بک‌ لینک‌هایی که از یک سایت معتبر گرفته می‌شوند، لزوما همواره اعتبار بیشتری به ارمغان نمی‌آورند.

گوگل اعلام کرده که «اعتبار»ی که از یک صفحه به لینک‌های خارجی آن انتقال داده می‌شود، به طور مساوی بین همه لینک‌ها تقسیم می‌شود. بنابراین در اینجا تعداد لینک‌های موجود در آن صفحه نیز اهمیت پیدا می‌کند. اگر از دو صفحه با اعتبار کاملا یکسان بک‌لینک داشته باشید که یکی از آن‌ها لینک‌های خارجی بیشتری دارد، اعتباری که از صفحه‌ی دیگر (با لینک‌های کمتر) به سایت شما داده می‌شود بیشتر خواهد بود.

عصاره لینک

در تصویر بالا دریافت بک لینک از صفحه B بدلیل اعتبار دامنه بیشتر و تعداد بیشتر لینک‌های ورودی، مفیدتر است.

Domain Authority چیست؟

دامین آتوریتی (Domain Authority) که از آن با نام اعتبار دامنه یاد می‌شود، یک سنجه است توسط شرکت Moz ابداع شد و در مورد عملکرد سایت و شانس گرفتن رتبه پیش بینی می‌کند. این سنجه بر اساس فاکتورهای مختلفی نظیر عمر دامنه، تعداد بک لینک‌ها، کیفیت بک لینک‌ها محاسبه می شود. DA عددی بین صفر تا صد دارد و هرچه این عدد بالاتر باشد بهتر است. باید به خاطر داشت که این سنجه متعلق به گوگل نیست و توسط شرکت ماز ارائه شده است. اما معیار معقولی برای مقایسه سایت‌های مختلف برای دریافت بک لینک است.

۳- ترافیک بالای سایت

بک‌ لینک از صفحاتی که ترافیک بالایی دارند، معمولا ترافیک بیشتری را نسبت به صفحات کم‌ترافیک روانه سایت شما می‌کند. اما سوال اصلی این است که آیا بک‌ لینک از صفحات پرترافیک تاثیر مثبتشان روی رتبه‌ سایت شما بیشتر از بک‌لینک از یک صفحه کم‌ترافیک‌تر است؟

پاسخ به این سوال را می‌توان در نتایج مطالعات Ahrefs یافت:

به طور خلاصه، ارتباطی هرچند کوچک اما مشخص بین رتبه و بک‌ لینک از صفحات با ترافیک ارگانیک وجود دارد. با این وجود، به نظر می‌رسد تعداد خالص بک‌ لینک‌ها از یک سایت واحد و اعتبار صفحه اهمیت بیشتری دارند.

۴- موقعیت لینک در صفحه

از آنجا که کاربران تمایل دارند بیشتر روی لینک‌هایی که به صورت متمایز در یک صفحه قرار داده شده‌اند کلیک کنند، بعضی لینک‌ها روی یک صفحه اعتبار بیشتری نسبت به بقیه منتقل می‌کنند.

بیل اسلاوسکی (Bill Slawski) موسس SEO by the sea در این باره می‌گوید:

«اگر لینکی در قسمت محتوای اصلی یک صفحه قرار داده شود و از فونت و رنگی برای آن استفاده شود که باعث شود احتمال کلیک کاربر روی آن بیشتر باشد، آن لینک می‌تواند اعتبار زیادی به دریافت کننده‌اش انتقال دهد. اما اگر یک لینک طوری باشد که احتمال کلیک روی آن کم باشد، مثلا در فوتر یک صفحه قرار داشته باشد، یا از فونت و رنگ یکسان با سایر متن برخوردار باشد، احتمالا اعتبار کافی با خودش به همراه نخواهد آورد»

پس باید این ویژگی را برای بک‌ لینک‌های خود در نظر داشته باشید. اگر قرار است سایتی لینک شما را در فوتر یکی از صفحاتش قرار دهد و یا همراه با 50 لینک دیگر، در سایدبارش بگذارد، احتمالا بهتر است به دنبال موقعیت‌های بهتری بگردید.

۵- متن لینک یا انکر تکست مناسب

متن لینک یا همان انکر تکست (Anchor Text) به کلمات قابل کلیکی گفته می‌شود که یک بک‌ لینک را تشکیل می‌دهند. گوگل می‌گوید که کلماتی که لینک روی آن‌ها قرار داده می‌شود، روی رتبه‌بندی تاثیر دارد. با این حال، مطالعات نشان داده است که ارتباط بین متن لینک و رتبه‌ی سایت دریافت‌کننده لینک آنچنان قوی نیست. بنابراین با وجود اهمیتی که متن لینک دارد، اهمیتش برای رتبه‌بندی به اندازه دیگر فاکتورها نیست. انتخاب متن مناسب بر اساس تحقیق کلمات کلیدی یک روش موثر و مناسب است.

معرفی انواع بک لینک

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو

لینک‌های NoFollowed معمولا تاثیری روی رتبه‌ی دریافت کننده لینک ندارند، اگرچه در مواردی ممکن است داشته باشند.

با توجه به این‌که فرآیند لینک‌سازی زمان و انرژی زیادی نیاز دارد، بهتر است که تمرکزتان روی دریافت لینک‌های Followed بگذارید. اما اگر لینک NoFollowed هم گرفتید، ضرری ندارد. این لینک‌ها هم ممکن تاثیرات مثبتی، هرچند کوچک روی رتبه سایتتان داشته باشند. داشتن لینک‌های فالو در کنار لینک‌های نوفالو یک ویژگی طبیعی برای لینک پروفایل هر سایتی است. به مجموع بک لینک‌های یک سایت لینک پروفایل می‌گویند.

تفاوت-لینک-فالو-و-نوفالو-چیست

همانگونه که در تصویر مشخص شده است تفاوت لینک فالو و نوفالو در کد html آن‌هاست.

نحوه تشخیص لینک فالو و نوفالو در یک صفحه از سایت

برای تشخیص نوع یک لینک در صفحه روش‌های متفاوتی وجود دارد و ساده‌ترین روش استفاده از افزونه گوگل کروم SEO Minion است. کافیست این افزونه را روی مرورگر کروم نصب کنید، صفحه مورد نظر را باز کنید، روی آیکون افزونه در نوار بالای مرورگر کلیک کنید و به قسمت Highlight All Links بروید. با رفتن به این قسمت تمام لینک‌های موجود در صفحه هایلایت خواهند شد و شما امکان این را دارید را لینک‌ها را بر اساس داخلی یا خارجی بودن، فالو یا نوفالو بودن فیلتر کنید.

نحوه تشخیص بک لینک فالو از نوفالو در یک سایت توسط افزونه گوگل کروم SEO Minions

چگونه کل بک لینک‌های سایت را بررسی کنیم؟

دو راه برای بررسی بک‌ لینک‌های یک سایت یا صفحه وجود دارد که در ادامه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت. روش اول با استفاده از گوگل سرچ کنسول است که تنها برای سایتی که متعلق به خودتان است کاربرد دارد. برای بررسی بک‌ لینک‌های سایت‌های دیگر که به شما تعلق ندارند، باید از روش دوم استفاده کنید.

بررسی بک‌ لینک‌ها در گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول ابزاری رایگان برای کسب اطلاعات درباره عملکرد کلی یک سایت و ترافیک ارگانیک آن است. کافی است که در آن ثبت نام کنید و مالکیت سایت خود را ثابت کنید.

مطالعه بیشتر: گوگل سرچ کنسول چیست؟ آموزش سرچ کنسول و نحوه نصب آن

با ورود به این ابزار، روی قسمت Links کلیک کنید. عددی که در زیر External Links نمایش داده می‌شود، تعداد بک‌ لینک‌هایی است که به سایتتان داده شده است. با کلیک روی EXPORT EXTERNAL LINKS در گوشه‌ی بالا سمت راست صفحه می‌توانید لیست کامل بک لینک‌ها را دریافت کنید.

نحوه مشاهده بک لینک‌ها در گوگل سرچ کنسول

دانلود لیست کامل بک لینک ها در گوگل سرچ کنسول

بطور کلی در این قسمت از گوگل سرچ کنسول سه گزارش وجود دارد:

Top Linked Pages: صفحاتی که بیشترین لینک‌ها را روی سایت شما دارند.

Top Linking Sites: سایت‌هایی که بیشترین لینک‌ها را به سایتتان دارند.

Top Linking Text: کلماتی که بیشترین کاربرد را برای ایجاد لینک داشته‌اند.

اگر در استفاده از گوگل سرچ کنسول تازه وارد هستید، با گزارش Top Linked Pages شروع کنید. با کلیک روی هرکدام از URLها، می‌توانید لیست سایت‌هایی که به آن آدرس لینک داده‌اند را ببینید. سپس روی هرکدام از این سایت‌ها کلیک کنید تا صفحه‌ای که از آن به شما لینک داده شده است را مشاهده کنید.

بررسی بک‌ لینک‌ها با استفاده از یک ابزار تخصصی

در رقابت برای ساختن بک‌ لینک‌های بهتر و بهبود رتبه در نتایج جستجو، باید تحلیل مناسبی از وضعیت رقبایتان داشته باشید. اگر بخواهید بک‌ لینک‌های سایت‌های رقیبتان را ببینید، نمی‌توانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

برای بررسی بک‌ لینک‌های هر سایتی (حتی سایت‌هایی که متعلق به شما نیست) می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahref Backlink Checker و یا Moz استفاده کنید. کافی است که در این ابزار ثبت نام کنید و آدرس URL مورد نظرتان را در این ابزار وارد کنید.

مشاهده بک لینک های سایت فارس نیوز در ابزار ماز

مشاهده بک لینک های سایت فارس نیوز در ابزار ماز

تعداد کل بک‌ لینک‌های آن آدرس URL به همراه تعداد دامنه‌های واحدی که به آن آدرس لینک داده‌اند را مشاهده خواهید کرد. همچنین 100 بک‌ لینک برتر آن آدرس برای شما نمایش داده خواهد شد.

نحوه ساخت بک لینک: چطور می‌توان بک‌ لینک بیشتری گرفت؟

اکنون با مفهوم بک لینک اشنا شده‌اید و اهمیت آن و ویژگی‌های یک بک لینک خوب را آموختید. در ادامه به روش‌های مختلف ساخت بک لینک و لینک سازی می‌پردازیم. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تعداد بک‌ لینک مهم نیست و مساله مهم‌تر کیفیت بک‌ لینک‌ها است. چندین راه برای ساخت بک‌ لینک بیشتر وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱- بدست آوردن بک‌ لینک بصورت طبیعی

این حالت زمانی رخ می‌دهد که کسی محتوای شما را از طریق جستجو، شبکه‌های اجتماعی یا راه‌های دیگر پیدا کند و سپس تصمیم بگیرد به محتوای شما لینک بدهد. به عبارت دیگر، بک‌لینک‌هایی که به این روش به دست می‌آیند، ارگانیک (طبیعی) هستند. برای افزایش شانس گرفتن چنین بک‌ لینک‌هایی باید اطمینان حاصل کنید که محتوایی که تولید می‌کنید، با کیفیت است و برای کاربر جذاب و مفید خواهد بود.

تولید محتوای با کیفیت طبیعی ترین و اصولی ترین روش دریافت بک لینک است. اصولی‌ترین روش برای ساخت بک لینک تولید محتوای با کیفیت برای کاربرانتان است. فراموش نکنید که هنوز هم محتوا پادشاه است. با تولید محتوای مفید برای کاربرانتان به مرور زمان سایر وبسایت‌ها به محتوای سایت شما ارجاع خواهند داد. برای تولید محتوای با کیفیت لازم است چند نکته را به خاطر داشته باشید:

محتوا را برای موتورهای جستجو ننویسید. هدفتان اقناع مخاطب و پاسخگویی به نیازهای اون باشد.

محتوای نوشته شده توسط شما باید مساله و مشکل مخاطبانتان را حل کند.

محتوای شما باید به سادگی قابل خواندن باشد و از جذابیت بصری خوبی برخوردار باشد. از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید و در جاهای مختلف از تصاویر و المان‌های گرافیکی استفاده کنید.

از زاویه دیگری به موضوع بپردازید. امروزه در اینترنت درباره هر موضوعی محتوایی وجود دارد. محتوی نوشته شده توسط شما از چه نظر با سایرین تفاوت دارد؟

چه نوع محتواهایی پتانسیل دریافت بک لینک بیشتری دارند؟

بصورت کلی محتواها و مطالبی که بصورت تخصصی برای افراد درون یک صنعت خاص تهیه شده‌اند، رو مورد تئوری‌ها، باورها و جنبه‌های مختلف یک صنعت صحبت می‌کنند امکان دریافت بک لینک بیشتری دارند. اینگونه مطالب هزاران بک لینک از منابع مختلف دریافت می‌کنند و می‌توانند به یکی از صفحات با بیشترین بک لینک در سایت تبدیل شوند.

از انجایی که این نوع مطالب به مخاطب آمار و اطلاعات ویژه‌ای ارائه می‌دهد، می‌تواند مورد توجه خبرنگاران، بلاگرها و بازاریابان محتوا قرار گیرد و از این اطلاعات برای نگارش مطالبشان استفاده کنند.

در زیر پیشنهاداتی برای تولید محتوای موثر ارائه شده است:

مطالعات تخصصی و تحقیقاتی درباره اطلاعات و آمار یک محصول یا ..

نظر سنجی‌ها: با انجام نظر سنجی در یک صنعت و تهیه یک گزارش می‌توانید خوراک خوبی برای لینک دادن توسط دیگران ایجاد کنید.

قالب‌ها: قالب‌های قابل دانلود و قابل ویرایش برای انجام وظایف مختلف نظیر (آمار، سئو، بودجه بندی و…)

اینفوگرافی‌ها با داده‌های ویژه

ابزارهای رایگان آنلاین: مثلا محاسبه شاخص توده بدنی، تبدیل تاریخ شمسی، ابزار محاسبه مصالح یک ساختمان و… . باید برای صنعت خودتان به فکر طراحی یک ابزار انلاین باشید.

۲- ایجاد بک‌ لینک توسط خودتان

این حالت زمانی است که خودتان به صورت دستی در سایت‌های دیگر لینکی به سایت خود ایجاد می‌کنید. مثلا با ایجاد حساب در دایرکتوری‌های کسب و کار، یا نوشتن دیدگاه در قسمت نظرات یک سایت (کامنت مارکتینگ)، و یا فعالیت در تالارهای گفتگو.

با این وجود ایجاد بک لینک در دایرکتوری‌ها دیگر توصیه نمی‌شود زیرا پیدا کردن یک دایرکتوری معتبر کار ساده‌ای نیست. همچنین نوشتن نظر در قسمت نظرات وبسایت‌هایی که دارای تعداد بالای نظر اسپم هستند نیز یکی از روش‌هایی است که بر خلاف خط مشی گوگل است.

نکته مهم در دریافت بک لینک بصورت کامنت:

بطور کلی از ثبت نظر در قسمت نظرات وبسایت‌های اسپم خودداری کنید. نظرات خود را در انتهای مطالب سایت‌های معتبر بنویسید. از نوشتن نظراتی مانند: «چه پست خوبی!»، «خیلی عالی بود، دستتون درد نکنه» و موارد مشابه پرهیز کنید، زیرا شانس تایید نظرات این چنینی کم است. همواره سعی کنید در نوشتن نظرات خود خلق ارزش کنید و مطلب مورد بحث را از زاویه‌ دیگری ببینید. با نوشتن نظرات مرتبط با موضوع و مفید، شانس تایید نظر و دریافت بک لینک شما افزایش خواهد یافت.

۳- نوشتن پست میهمان

نوشتن پست میهمان: نگارش پست میهمان یکی از راه‌های لینک سازی است که در آن شما به جای وبلاگ خودتان برای وبلاگ سایرین مطلب می‌نویسید. برای این منظور به یکی از سایت‌های مرتبط و معتبر ایمیل بزنید و به آن‌ها پیشنهاد دهید که برای آن‌ها یک مطلب مفید و مرتبط بنویسید.

۴- خرید رپورتاژ آگهی

خرید رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری یک از بهترین ابزارها برای بازاریابی محتوایی و دریافت بک لینک برای کسب و کار شماست. با توجه به اینکه خرید بک لینک به منظور افزایش جایگاه در گوگل از روش‌های سئو کلاه سیاه محسوب شده و بر خلاف خط مشی گوگل است، انتشار رپورتاژ آگهی یک روش کم خطر برای دریافت بک لینک است. زیرا انتشار محتوای شما را در سایت‌های معتبر و مرتبط یک نوع کمپین PR محسوب می‌شوند و خطری برای سئو سایت نخواهد داشت. رپورتاژ آگهی بیشتر مشابه نوشتن پست میهمان است با این تفاوت که شما در واقع بابت انتشار پست میهمان هزینه می‌پردازید.

نکات مهم در انتخاب سایت برای رپورتاژ آگهی

سایت‌هایی که در حوزه کاری خودتان قرار دارند، انتخاب کنید: انتشار رپورتاژ آگهی و پست میهمان در سایت‌هایی که موضوعاتی مشابه با سایت شما را پوشش می‌دهند تاثیر بیشتری دارد. چونکه به احتمال زیاد مخاطبان این سایت‌ها به حرف‌های شما بیشتر علاقمند هستند.

اعتبار دامنه (Domain Authority) سایت هدف را چک کنید: دامین آتوریتی بالاتر بهتر است. البته همچنان مرتبط بودن سایت را در اولویت قرار دهید.

ترافیک سایت و میزان تعامل کاربران را در نظر بگیرید: سایت‌هایی که دارای مخاطبان زیاد و علاقمند هستند انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری و صرف وقت و هزینه برای انتشار رپورتاژ آگهی و پست میهمان هستند.

قوانین و مقررات سایت را در نظر بگیرید: اغلب از سایت‌ها قوانین خاصی برای تعداد و نحوه ایجاد بک لینک دارند. در مورد قوانین لینکدهی سایت هدف تحقیق کنید. عموما اغلب سایت‌هایی که امکان انتشار رپورتاژ آگهی دارند، روی تعداد تصاویر و تعداد کلمات محدودیت قرار می‌دهند.

۴- تبادل بک‌ لینک

تبادل بک لینک (reciprocal link) به حالتی گفته می‌شود که در آن شما با صاحبان، مدیران یا وبمسترهای سایت‌های دیگر صحبت می‌کنید و از آن‌ها می‌خواهید به سایت شما لینک بدهند و شما هم در مقابل یک لینک از سایت‌ طرف مقابل در سایت خود قرار می‌دهید. البته که این روش خلاف خطوط مشی گوگل است و استفاده بیش از حد از این روش ممکن است خطرساز باشد.

با این وجود ما درباره پاگذاشتن روی خطوط مشی گوگل صحبت نمی‌کنیم. اگر یک مجموعه بزرگ هستید، اینکه شما لینک همکاران و شرکای تجاری‌تان را درون سایتتان قرار دهید و به یکدیگر کمک کنید یک رفتار طبیعی است. اگر بتوانید با مشتریانتان ارتباط بگیرید و به آن‌ها پیشنهاد همکاری در زمینه لینک بدهید هردوی شما از این اتفاق سود خواهید برد.

۶- لینک‌های شکسته

لینک‌های شکسته: دنبال لینک‌های مرتبط اما شکسته یا خراب در حوزه‌ کاری خود در سایت‌های دیگر بگردید. سپس به مدیر آن سایت پیشنهاد دهید که لینک سایت شما را جایگزین لینک شکسته کند. این روش می‌تواند موثر باشد چونکه عموما مدیران سایت‌ها در تلاش هستند تا لینک‌های شکسته را اصلاح کنند و ممکن است در صورت تمایل بپذیرند که لینک سایت شما را جایگزین لینک شکسته کنند.

۷- تکنیک آسمان خراش

تکنیک آسمان‌خراش: یک محتوای خوب و مرتبط با لینک‌های زیاد پیدا کنید، محتوای بهتری نسبت به آن تولید کنید، سپس از تمام سایت‌هایی که به آن مطلب لینک داده‌اند بخواهید به جای آن به نوشته جدید شما لینک بدهند.

۸- اشارات بدون لینک

اشارات بدون لینک: بگردید ببینید اگر جایی اسمی از برند شما برده شده است اما لینکی به سایتتان داده نشده، از مدیر سایت بخواهید که لینکتان را روی اسم برندتان قرار دهد. برای اینکار می‌توانید نام برندتان را در گوگل جستجو کنید و اشارات بدون لینک را پیدا کنید.

۹- اسپانسر رویدادها شوید

شرکت‌های بزرگی که برای مخاطبان و درون صنعت خودشان شناخته شده هستند، می‌توانند برای کسب بک لینک اسپانسر رویدادهای مربوطه در سطح کشور و شهر بشوند.

مثلا اگر یک استارتاپ در حوزه آموزشی هستید به آسانی و با حمایت از یک رویداد دانشجویی می‌توانید یک بک لینک درست حسابی از یک سایت دانشگاهی با پسوند .ac.ir بگیرید. همچنین می‌توانید با حمایت از رویدادهای آنلاین و آفلاین، نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، پادکست‌ها، مسابقات و … هم بک لینک دریافت کنید. اسپانسرینگ نه تنها برای شما بک لینک ایجاد می‌کند، بلکه آگاهی از برند شما را افزایش خواهد داد و سرنخ‌های فروش جدیدی ایجاد خواهد کرد.

پرسش‌های متداول درباره بک لینک و لینک سازی

تفاوت بک لینک فالو با نوفالو چیست؟

به زبان ساده بک لینک فالو اعتبار سایت مرجع را به سایت شما انتقال می‌دهد اما در مورد بک لینک نوفالو این چنین نیست و ارزش کمتری دارد.

آیا خرید بک لینک کار درستی است؟

خرید بک لینک می‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری برای سئو سایت شما شود. ممکن است تا زمانی که بک لینک‌های خریداری شده توسط گوگل شناسایی نشده اند شاهد افزایش رتبه سایتتان باشید. اما بطور کلی روش مطمئنی نیست و بر خلاف خطوط مشی گوگل است.

بهترین روش ساخت بک لینک چیست؟

تولید محتوای با کیفیت یکی از بهترین روش‌های دریافت بک لینک از سایر وبسایت‌ها در دراز مدت است.

ایا بک لینک نوفالو نیز تاثیر مثبت بر سئو دارد؟

بله، داشتن بک لینک‌های نوفالو یکی از ویژگی‌های طبیعی لینک پروفایل هر سایتی است و همچنان برای سئو سایت مفید است.

جمع بندی

در پایان باید گفت بک لینک‌ها نقش مهمی در رتبه سایت در موتورهای جستجو دارند. بک لینک مانند رای مثبت به محتوا و کیفیت وبسایت هستند و هرچه تعداد بیشتری بک لینک با کیفیت دریافت کنید شانس افزایش رتبه سایت در گوگل افزایش می‌یابد. روش‌های مختلفی برای ساخت بک لینک وجود دارد از جمله تولید محتوای مفید، انتشار رپورتاژ آگهی و پست میهمان و فعالیت در کامیونیتی‌ها و تالارهای گفتگوی آنلاین مرتبط با سایت. با این حال مهم است که تمرکز خود را روی دریافت بک لینک‌های با کیفیت قرار دهید. از خرید بک لینک بصورت انبوه بپرهیزید.

باید گفت که دریافت بک لینک‌های با کیفیت یه یک دغدغه اساسی برای مدیران سایت و بازاریابان دیجیتال تبدیل شده است. با بروزرسانی‌های الگوریتم گوگل کیفیت لینک‌ها اهمیت بیشتری در مقایسه با کمیت آن‌ها دارد که این موجب شده است تا ساخت بک لینک تبدیل به یک فرایند چالشی در استراتژی‌های سئو تبدیل شود. و در نهایت توجه داشته باشید که ساخت بک لینک تنها یکی از جنبه‌های سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو است. شما کنترل بیشتری روی سایت خودتان دارید و بصورت کلی بهتر است وقت بیشتری را صرف بهبود جنبه‌های مختلف سئو داخل سایت خودتان ظیر سئوی محتوا، سئوی تکنیکال و تولید محتوا کنید.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما در درک مفهوم بک لینک و اهمیت آن در سئو مفید باشد. آیا شما برای ساخت بک لینک‌های بیشتر برای سایت تلاش کرده‌اید؟ تجربه خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید و اگر از مطالعه این مقاله بهره‌مند شدید آنرا با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید.

منبع

https://www.nardebangroup.com/


 طراحی وب سایت   وب سرویس   مدیریت کاربران   ایجاد صفحه   درباره ما   برنامه نویسان   گسترش پذیری   دانش برتر   طراحی سایت   مدیریت محتوا 

اهمیت
بک
لینک

در

سئو

اهمیت

بک

لینکدر

سئو

اهمیت بک لینک در سئو


گفتگو در مورد طراحی سایت