استفاده از ویدئوها در سایت ها و تاثیر آنها بر رتبه سایت در گوگل

در چند سال اخیر الگوریتم گوگل تغییرات بسیاری را تجربه کرده و می توان گفت این تغییرات برای کاربران باور نکردنی و گاها عجیب بوده است. به لطف الگوریتم موثر موتور جستجوی گوگل اکنون پیدا کردن اطلاعات مرتبط با موضوع مورد نظر کاربران بسیار ساده تر از هر زمان دیگری شده است. با نمایش ویدیو ها در اکثر نتایج جستجو می توان پی برد که یکی از این تغییرات بزرگ افزایش توجه به محتوای ویدیویی است.
اگر در مورد موضوعی که جستجو شده ویدیویی وجود داشته باشد، گوگل آن را نمایش می دهد. بازاریابی ویدیویی هنوز هم یک ابزار ارزشمند برای پیشرفت یک تجارت محسوب می شود و فواید زیادی دارد، از جمله:
محتوای ویدیویی برای تلفن همراه بسیار مناسب است. تماشای ویدیو در تلفن همراه راحت تر از مطالعه یک مقاله طولانی است.
آمار نشان می دهد 86 درصد از بازاریابان آنلاین معتقدند که ویدیو یک ابزار موثر است.
در کنار همه فواید دیگری که ویدیو دارد، این مورد نقش موثری در سئوی سایت ایفا می کند. گوگل روند مصرف جهانی را بررسی کرده و موتور های جستجوگر خود را برای محتوای ویدیویی بهینه کرده است. در این مقاله 13 نکته برای رسیدن به رتبه بهتر با استفاده از محتوای ویدیویی ذکر شده است که در ادامه می توانید مطالعه کنید.
محتوای با کیفیت
قبل از اینکه به نکات و ترفند های دیگر پرداخته شود نیاز است بدانید که محتوای با کیفیت مهم ترین اصل در بحث سئو و رتبه بالا است.
چرا؟
زیرا از دیدگاه گوگل، ارائه بهترین و مرتبط ترین محتوا باعث کسب تجربه عالی کاربران از جستجو می شود. محتوای با کیفیت توجه کاربران را جلب می کند که این یکی از فاکتور های ارزشمند برای گوگل است.
اگر ویدیوی شما درجه یک باشد، مخاطبان شما آن را به صورت کامل مشاهده می کنند و برای دوستان خود نیز ارسال خواهند کرد. ادامه این حلقه (صرف زمان برای مشاهده ویدیوی شما و ارسال آن برای دیگران) باعث می شود رتبه شما بهبود یابد.
از YouTube استفاده کنید
اگر می خواهید فیلم بسازید بهتر است آنرا در YouTube نیز به اشتراک بگذارید. به دلایل مختلفی این کار باعث بهبود رتبه شما می شود.
اولین دلیل این است که YouTube به عنوان یکی از سایت های محبوب به شمار می رود و قرار دادن فیلم در آن سایت به شما فرصت می دهد از محبوبیت YouTube در بین مخاطبان خود بهره مند شوید.
سرعت بارگیری فیلم ها از YouTube بسیار بالا است زیرا سرور های آن برای مشاهده آنلاین فیلم بهینه شده اند.
YouTube قرار دادن فیلم ها در وب سایت، شبکه های اجتماعی یا هر جای دیگر را بسیار آسان می کند.
استفاده از ویدیو برای افزایش رنک سایت
از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید
درست مانند سایر محتواها، بدست آوردن رتبه بالای ویدیو در نتایج جستجو نیازمند استفاده از کلمات کلیدی مناسب است.
اگر ویدیوی شما خوب و مرتبط باشد اما عنوان درستی نداشته باشد، گوگل متوجه نمی شود که محتوای شما با درخواست کاربر مطابقت دارد یا خیر. بعضی از بخش های مهمی که می توانید از کلمات کلیدی در آنها استفاده کنید موارد زیر هستند:
عنوان ویدیو که همان عنوان صفحه شما است
توضیحات ویدیوی شما
اسکریپت ویدیوی شما، همچنین می توانید آن را به عنوان متن در YouTube اضافه کنید. بهتر است آن را به عنوان محتوای صفحه زیر ویدیو قرار دهید.
البته به این معنا نیست که عنوان خود را با کلمات کلیدی پر کنید، فقط مطمئن شوید که عنوان شما تا حدودی با موضوع مرتبط است و حداقل از یک کلمه کلیدی اصلی در آن استفاده شده است.
از Metadata استفاده کنید
با توجه به اینکه بحث در مورد توضیحات ویدیو است بهتر است در مورد Metadata نیز بدانید.
متا دیتای ویدیو به مجموعه اطلاعاتی نظیر عنوان ویدیو، توضیحات، برچسب ها، زیرنویس و همه مواردی که در زمینه سئو مهم است و با خواندن آنها گوگل متوجه می شود که این نوع محتوا با درخواست کاربر مطابقت دارد، گفته می شود. حتما زمانی را برای ایجاد متا دیتا و قرار دادن کلمات کلیدی در آنها اختصاص دهید.
رونوشت را اضافه کنید
یکی از موارد مهم دیگر اضافه کردن رونوشت به ویدیو است، مخصوصا زمانی که می خواهید ویدیو را در سایت قرار دهید. نمی توانید یک ویدیو را در یک صفحه خالی بگذارید و توقع داشته باشید بازدهی بالایی داشته باشد. صفحه به توضیحاتی نیاز دارد که گوگل بتواند آنها را بخواند.
توضیح و مقدمه کوتاهی در مورد ویدیوی خود وارد کنید و در ادامه آنها ویدیو را قرار دهید.
تنظیم مدت زمان فیلم
استفاده از ویدیو برای افزایش رنک سایت
مدت زمان فیلم اهمیت زیادی دارد، و این می تواند تاثیر خوب یا بدی داشته باشد. گوگل بیشتر به محتوای طولانی و معتبر توجه می کند. به همین دلیل است که بالاترین رتبه های گوگل به طور متوسط شامل بیش از 1000 کلمه هستند و همین امر برای محتوای ویدیویی نیز صدق می کند.
هر چند، کاربران بیشتر به ویدیوهای کوتاه علاقه مند هستند. برای مثال هیچکس تمایل یا زمان مشاهده یک فیلم 2 ساعته در مورد چگونگی رتبه بندی Google با استفاده از ویدیو را ندارد.
بجای آن بهتر است ویدیویی تولید کنید که کاربران کل آن را مشاهده کنند. یک ویدیوی 2 دقیقه ای که کاربران کل آن را تماشا می کنند بهتر از ویدیویی 20 دقیقه ای است که افراد به محض اینکه خسته شوند آن را می بندند.
هدف ایده آل این است که بینندگان ویدیو را تا آنجا که ممکن است تماشا کنند بنابراین شما باید تعادل کامل بین مدت زمان و میزان سرگرمی را پیدا کنید.
استفاده از تصاویر بند انگشتی
تصاویر بند انگشتی نقش مهمی را در سئو و بدست آوردن ترافیک ارگانیک ایفا می کنند. اگرچه گوگل می تواند به صورت خودکار تصویر بندانگشتی ایجاد کند اما بهتر است زمانی را برای انتخاب یک تصویر بندانگشتی عالی و متناسب با ویدیوی خود اختصاص دهید. در https://support.google.com/youtube/answer/72431?hl=en گوگل به شما نشان می دهد که دقیقا چگونه این کار را انجام دهید.
بسیار مهم است که بتوانید نظر کاربران را به نحوی جلب کنید تا بر روی ویدیوی شما کلیک کنند. تصاویر بند انگشتی مانند یک تله عمل می کنند، بنابراین باید تا حد ممکن جذاب باشند.
آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
استفاده از ویدیو برای افزایش رنک سایت
یک راه خوب برای بهبود پروفایل خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتن فیلم است. هرچند در اکثر موارد تاثیر چندانی نخواهد گذاشت اما اگر ویدیوی شما فراگیر شود می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. شبکه های اجتماعی بسیار قدرتمند هستند و شما باید از آنها به نفع خود استفاده نمایید.
استفاده از Backlink ها
ایجاد بک لینک ها یکی از مهم ترین اقدامات در بحث بهبود سئوی سایت است. اگر وب سایت های زیادی به محتوای شما لینک داده باشند گوگل متوجه می شود و سایت شما را مرتبط با موضوع و مورد اعتماد ارزیابی می کند. اگر می خواهید ویدیوی شما رتبه بالایی را کسب کند نیاز است زمانی را برای جمع آوری بک لینک به ویدیوی خود اختصاص دهید. شما می توانید این کار را با ایجاد محتوای ارزشمند انجام دهید ( اگر ویدیوی شما جذاب باشد کاربران آن را برای دوستان و آشنایان خود ارسال می کنند.) اما در حقیقت شما باید از افراد دیگر بخواهید که ویدیوی شما را در وب سایت خود به اشتراک بگذارند و آن را به صفحه ای از سایت شما که فیلم در آن قرار دارد، پیوند دهند. به صورت کلی بک لینک ها بسیار اهمیت دارند و شما باید تا آنجا که می توانید از آنها بهره ببرید.
یک نقشه سایت ویدیویی عرضه کنید
اگر یک ویدیو در سایت خود جایگذاری کرده اید باید مطمئن شوید که گوگل قادر به پیدا کردن آن است. اکنون این امکان وجود دارد که گوگل آنرا به صورت خودکار پیدا کند، اما بهتر است ریسک نکنید. بنابراین باید یک نقشه ویدیویی (video sitemap) برای سایت خود ایجاد کنید. برای آشنایی با چگونگی ایجاد sitemap در وردپرس اینجا کلیک کنید.
Sitemap ها به خودی خود رتبه سایت را بهبود نمی بخشند اما باعث می شوند گوگل بدون نیاز به چک کردن تمامی صفحات سایتتان، راحتتر و سریعتر بتواند ویدیو های موجود در سایت شما را پیدا کند.
لیست پخش ویدئو ایجاد کنید
شما باید ویدیوی خود را به سایر محتوا های مشابه متصل کنید. برای مثال زمانی که ویدیوی شما به اتمام می رسد، نباید مخاطبین را رها کنید. یک روش خوب در سئو این است که یک playlist از فیلم های مرتبط ایجاد نمایید تا مخاطبین به تماشای آنها بپردازند و همه مواردی که در خصوص یک موضوع باید بدانند را پیدا کنند.
قابلیت "اشتراک" را اضافه کنید
استفاده از ویدیو برای افزایش رنک سایت
در گام بعدی باید قابلیت "اشتراک" توسط یک دکمه را به ویدیوی خود در وب سایت اضافه کنید. با این کار مخاطبین شما به سادگی می توانند ویدیو را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنند. برای کسب بهترین نتیجه از قابلیت اشتراک، باید کیفیت محتوای خود را نیز بالا ببرید. شما می توانید زیرکانه عمل کنید و لینک اشتراک ویدیو را در زیر یا کنار پست خود قرار دهید.
از قرار دادن فیلم در چند صفحه از وب سایت خودداری نمایید
یک موردی که بسیار حائز اهمیت است قرار دادن ویدیو در یک وب سایت و یک صفحه است، در غیر این صورت باید برای کسب رتبه بهتر در گوگل با خودتان رقابت کنید. همچنین قرار دادن یک ویدیو در قسمت های مختلف از ارزش آن می کاهد و کاربران بجای اینکه در وب سایت شما قرار بگیرند در سطح اینترنت پخش می شوند.
قدم های بعدی : ساخت آسان فیلم ها است
ممکن است فکر کنید برای ایجاد یک ویدیوی با کیفیت باید هزاران دلار بپردازید، اما اینطور نیست.
تنها با استفاده از انیمیشن ها و روایت های ساده می توانید یک ویدیوی عالی تولید کنید.
منبع
https://mihanwebhost.com/
درباره ما مدیریت محتوا طراحی سایت دانش برتر مدیریت کاربران طراحی وب سایت وب سرویس ایجاد صفحه گسترش پذیری برنامه نویسان