طراحی سی ام اس اختصاصی

حتما می‌دانید سی ام اس (CMS) بسیار مهم است، چرا که بیش از نیمی از وبسایت‌ها در سرتاسر دنیا بر اساس آن ساخته شده‌اند، اما سی ام اس چیست ؟ سی ام اس یک سیستم مدیریت محتواست که شاید همان راه حل موردنیاز شما باشد تا وبسایت خود را منابع و دانش فنی محدودتان بسازید.

در این مطلب خواهیم گفت سی ام اس چیست ، به چه دردی می‌خورد و در نهایت چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

سی ام اس چیست ؟

سی ام اس (CMS) مخفف عبارت Content Management System است که به معنای سیستم مدیریت محتوا است و به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که نظام قابل مدیریتی را در ایجاد، ثبت, بروزرسانی و نظارت ، تصويب و نشر داده‌ها (محتوا) و بازیابی اطلاعات فراهم می‌آورند. این نرم‌افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه‌های کاربردی مدیریت محتوای وب‌سایت‌های اینترنتی، صرفا یک نمونه از این گونه سیستم‌ها است. لکن در کشور ما ایران بعلت گسترش این شاخه از نرم‌افزارهای سیستم مدیریت محتوا، عبارت CMS تنها به نرم‌افزارهای مذکور اطلاق می‌شود.

CMS ها چرخه زندگی صفحات وب را از لحظه ایجاد تا زمان انقراض در بر می‌گیرند و به صاحبان سایت‌های اینترنتی که لزوما آشنایی با مباحث تخصصی اینترنت، وب و برنامه‌نویسی ندارند، اجازه می‌دهند بتوانند سایت‌های خود را به نحوی حرفه‌ای مدیریت کنند. در ادامه دلایلی را مطرح می‌کنیم که نشان می‌دهد چرا سی ام اس اهمیت دارد و به چه درد می‌خورد؟

مزایای بهره‌برداری از سی ام اس (CMS)

سرویس‌های سی ام اس چیست

صرفه‌جویی در زمان ایجاد و بروزرسانی وب‌سایت‌ها

در حالی که طراحی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت اینترنتی به صورت اختصاصی، ماه‌ها به طول می‌انجامد، قرار دادن اطلاعات سایتتان در قالب یک سیستم مدیریت محتوا از پیش طراحی شده، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید. این صرفه‌جویی در زمان، احتمالا محرک بسیار خوبی برای طراحی وب‌سایت شما با یک CMS است. یک سی ام اس کلیه نیازهای مشتریان را پیش‌بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب‌سایت، کافی است نسخه‌ای از یک وب‌سایت طراحی شده توسط این سی ام اس بر روی اینترنت قرار گیرد. با این توصیف، هزینه طراحی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت به شدت کاهش می‌یابد.

پشتیبانی مطمئن‌تر

با توجه به اینکه طراحی وب‌سایت‌های اختصاصی، معمولا یک بار برای شما و متناسب با نیاز شما انجام می‌شود و برای سایرین کاربردی ندارد، لذا چنانچه تیم طراح سایت از پشتیبانی آن سر باز زد، کس دیگری نیز نخواهد توانست وب‌سایتی که دیگران نوشته‌اند را پشتیبانی کند، لذا نمی‌توانید تجارت خود را بر این اساس پایه‌ریزی نمایید. این در حالی است که شرکت‌های طراحی وب‌سایت که صاحب سی ام اس هستند، با تعداد زیادی مشتری مواجه‌اند که قبلا برای ایشان از پورتال خود استفاده نموده‌اند. طبیعتا این شرکت‌ها می‌بایست پشتیبانی کاملی از سیستم مدیریت محتوای خود به عمل آورند.

انعطاف‌پذیری بیشتر

سی ام اس ها بسیار انعطاف‌پذیرتر از وب‌سایت‌های خاص منظوره‌اند، لذا می‌بایست از مستندات، آموزش و سادگی بیشتری برخوردار باشند.

امنیت بالاتر وب‌سایت

با عنایت به اینکه تعداد زیادی وب‌سایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا راه‌اندازی شده است، لذا شرکت طراح دائما در حال رفع ایراد، ارتقاء قابلیت‌ها و افزایش امنیت آن است. شما می‌دانید و می‌بینید چه چیزی را خریداری می‌کنید. وقتی شما از شرکت طراح سایتی می‌خواهید تا وب‌سایت اختصاصی برای شما طراحی کنند، نمی‌دانید نهایتا برآیند تلاش‌های انجام شده بعد از چندین ماه در آن شرکت چه خواهد شد و آیا محصول نهایی، همان چیزی است که شما در ذهن می‌پروراندید. این در حالی است که وقتی شما طراحی سایت خود را با یک CMS انجام می‌دهید، می‌دانید و می‌بینید چه چیزی را خریداری می‌کنید.

از قابلیت‌های یك سیستم مدیریت محتوا ، می‌توان به موارد زیر اشاره كرد :

ایجاد و ویرایش محتوا به تعداد نامحدود

ساختاردهی و شكل‌دهی بر اساس یك قالب از پیش تعریف شده

برخورداری از زمان و هزینه بیشتر در جهت ارائه مطالب و محتوای اصلی در سایت

عدم نیاز به رجوع به مراجع فنی طراح سایت در آینده جهت توسعه وب‌سایت و افزودن مطالب بیشتر

عدم نیاز به دانش فنی در جهت پیاده‌سازی وب‌سایت و درج محتوا و مطالب

صرف وقت كمتر جهت راه‌اندازی وب‌سایت

صرف هزینه كمتر جهت ایجاد یك وب‌سایت قدرتمند

برخورداری از امكانات بسیار زیاد جهت فعالیت‌های مختلف در سایت

استفاده از نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف و اهداف مختلف (شخصی – تجاری – خبری – اطلاع رسانی)

سی ام اس چیست و چه ویژگی هایی دارد

اگر چه یک سی ام اس (CMS) یعنی ابزاری که فرایند ساخت، مدیریت و نگهداری محتوای وب‌سایت را برای شما آسان می‌سازد، ولی انتخاب یک سی ام اس مناسب که با نوع کسب‌وکار و فعالیت‌های آنلاین شما سازگار باشد، کار آسانی نیست.

این در حالی است که انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای کارآمد، برای حمایت از کسب‌وکار و حضور دیجیتال شما بسیار مهم است.

بخشی از این سردرگمی از آنجا ناشی می‌شود که وقتی صحبت از انتخاب یک سی ام اس مناسب به میان می‌آید، شما با گزینه‌های متعددی روبرو می‌شوید.

در واقع مشکل از تعدد سی ام اس های موجود در بازار سرچشمه می‌گیرد.

همین قضیه باعث شده مدیران شرکت‌ها، صاحبان کسب‌وکارها، معاونان بخش IT سازمان‌ها و دیگر دست‌اندرکاران تصمیم‌گیری در این خصوص، قدری دچار ابهام شوند. البته CMS اختصاصی نیز یکی از گزینه‌هایی است که مطرح می‌شود.

مشخصات یک سی ام اس (CMS) مناسب

یکی از بهترین شیوه‌ها برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب، آشنایی با مشخصات و قابلیت‌های چنین سیستم‌هایی است.

در اینجا به هفت ویژگی یک سیستم مدیریت محتوای کارآمد اشاره می‌کنیم:

سهولت استفاده یک سی ام اس مناسب باید از طراحی انعطاف‌پذیری برخوردار باشد، یعنی کسانی که با آن کار می‌کنند باید بتوانند – بدون نیاز به داشتن تخصص در کدنویسی و طراحی – صفحات را به دلخواه خود سفارشی سازند.

سازگار با موبایل این یک واقعیت است که امروزه بخش قابل توجهی از محتوای وب، در ابزار همراه دیده می‌شود. بنابراین کاملاً منطقی است که شما هم یک سی ام اس سازگار با موبایل انتخاب کنید.

ویژگی‌های آسان‌ساز ساخت، مدیریت، ویرایش و بررسی محتوا فرایندی مستمر و دامنه‌دار است، به همین دلیل هر CMS موفقی باید از یک سری قابلیت‌های تسهیل‌کننده انجام امور برخوردار باشد. چنین قابلیت‌هایی باعث خودکارسازی برخی کارها شده و زمان کمتری از مدیران می‌گیرد.

دارای الگوهای مناسب یک سیستم مدیریت محتوای خوب باید الگوهایی برای ساخت و انتشار آسان محتوا در اختیار شما بگذارد. این قضیه در مورد الگوهای مربوط به جزئیات ساختاری – از قبیل طراحی‌های صفحه – نیز صادق است.

مقیاس‌پذیر باشد مقیاس‌پذیری (Scalability) در عملکرد، گزینه بعدی است. سی ام اس باید صفحات را به سرعت لود کند و همزمان با رشد سایت، عملکرد خوب خود را از دست ندهد.

سئوی قوی یک CMS خوب حتماً از ابزار سئو برخوردار است تا از این طریق صفحات وب‌سایت، رتبه خوبی در نتایج جستجوگرهای اینترنتی پیدا کنند. همچنین سیستم مدیریت محتوا باید صفحه جستجوی داخلی خوبی در اختیار کاربران قرار دهد تا آنها به سهولت بتوانند هر چه را که می خواهند در داخل سایت جستجو کنند.

پشتیبانی مناسب شرکت سازنده CMS باید پشتیبانی خوبی به شما ارائه کند و سوالات‌تان را بی‌پاسخ نگذارد.

مثال‌هایی از به کارگیری سی ام اس در مجموعه‌ها

بسیاری از شركت‌ها از یك سیستم مدیریت محتوا برای ذخیره فایل‌ها استفاده می‌كنند. شركت‌ها، برای به اشتراك گذاردن فایل‌ها با سطوح دسترسی قابل تعریف به طیف کاربران خود به جای صرف مبالغ هنگفت، به آسانی هرچه بیشتر از یك CMS استفاده می‌كنند.

در برخی از سی ام اس ها ویژگی ذخیره نسخه‌های ویرایش شده محتوا و همینطور گردش کار تولید محتوا پیش‌بینی شده است، لذا مجموعه‌ها با اهداف خاص‌تری نسبت به استفاده از این سامانه‌ها اقدام می‌کنند.

گردش كاری، ایده‌ای است جهت انتقال اسناد الكترونیكی در مسیر مشخصی در مجموعه. هر یك از موارد تصویب، رد یا ارجاع در طی گردش کار برای کاربران بسته به نوع گردش کار میسر خواهد بود. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا به آسانی این مراحل را با اطلاع‌رسانی توسط ایمیل و مسیریابی اتوماتیك تسهیل می‌كنند. این كار برای تولید و به روز رسانی مستندات به صورت اشتراکی ایده‌آل است . یك سی ام اس سازماندهی ، كنترل و انتشار حجم بزرگی از مستندات و دیگر محتوا ، نظیر تصاویر و منابع چند رسانه‌ای را تسهیل می‌کند. سیستم‌های مدیریت محتوای وب، اغلب جهت ذخیره، كنترل، شرح ویژه، و انتشار مستندات بخصوص صنعتی مانند مقالات خبری، رهنمودهای مجریان، رهنمودهای فنی، راهنمای فروش، جزوات بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع

https://www.irandnn.ir/


 ایجاد صفحه   دانش برتر   درباره ما   گسترش پذیری   مدیریت کاربران   وب سرویس   طراحی وب سایت   طراحی سایت   برنامه نویسان   مدیریت محتوا 

طراحی
سی
ام

اس

اختصاصی

طراحی

سی

اماس

اختصاصی

طراحی سی ام اس اختصاصی


گفتگو در مورد طراحی سایت