تفاوت قالب آماده با قالب اختصاصی چیست

تفاوت قالب آماده با قالب اختصاصی چیست

قالب آماده سایت

منظور از قالب آماده سایت این است که طراحی وب سایت شما برای کسب و کار شما یا کسب و کاری مشابه کار شما یک سایت راه اندازی کرده است و محتوای کوتاهی را در آن قرار داده و حال آن وب سایت را به صورت یک پکیج در آورده و به تمام افرادی که در این صنف فعال هستند آن را میفروشد.

در این حالت یک سری مزایا و معایب خاص وجود دارد

 

مزایا و معایب استفاده از قالب آماده

در زیر ابتدا به صورت تیتر وار مزایا و معایب و مادر را آورده ایم و سپس هر کدام را کامل توضیح خواهیم داد

معایب قالب آماده

  1. هرکس دیگری نیز می تواند از این قالب استفاده کند
  2. اکثراً ایجاد تغییرات خاص در قالب آماده محدود است
  3. به روز رسانی آن وابسته به شخص طراح قالب می باشد
  4. برای پاسخگویی به نیاز تمام مشتریان ممکن است قابلیت ها و امکانات اضافه تری نسبت به نیاز شخص شما در آن تعبیه شده باشد

مزایای قالب آماده

  1. ارزان است
  2. نصب آن سریع است
  3. کار با آن آسان است
  4. همه چیز آن از قبل آماده شده است
  5. به روز رسانی و رفع مشکلات آن توسط شخص دیگری به رایگان انجام می شود

معایب قالب آماده

1. قالب آماده برای همه

هر کسب و کار دیگری مثل شما می تواند قالب آماده را برای خود خریداری کند و از آن استفاده کند که همین باعث ایجاد سایت های مشابه هم در سراسر وب می شود

برای مثال اگر دقت کرده باشید اکثر فروشگاه های اینترنتی کوچک همگی مشابه دیجی کالا هستند!

دلیل آن این است که شخصی یک قالب آماده مشابه دیجی کالا قبلا طراحی کرده و آن را به همه فروخته است و حالا تمام فروشگاه های اینترنتی کوچک مشابه دیجی کالا هستند

پس این مورد ممکن است برای شما هم پیش بیاید وقتی شما قالب آماده خریداری می‌کنید این احتمال را باید بدهید که شخص دیگری مثل شما نیز این قالب را خریداری کرده است.

اما در مقابل قیمت آن و هزینه راه اندازی وب سایت در صورتی که بودجه کمی دارید بهترین راهکار است که جلوتر در قسمت مزایا به آن بیشتر اشاره خواهیم کرد.

2. ایجاد تغییرات در قالب آماده محدود است

در برخی از قالب های آماده که در حال حاضر وجود دارند ایجاد تغییرات در بخش های خاصی از آن محدود شده است،

برای مثال بخش بالایی سایت یعنی هدر وب سایت که توسط طراح از قبل آماده شده است فقط یک طرح دارد و امکان تغییر طرح آن بدون دانش برنامه نویسی وجود ندارد.

یا در بخش پایینی وب سایت (فوتر) ممکن است طراح قالب نام خود را به عنوان طراح قالب ذکر کرده باشد و آن بخش را برای افراد دیگر قفل بکند تا کسی نتواند اسم او را حذف کند!

و یا محتویاتی که در صفحه اصلی وب سایت نمایش داده می شوند امکان ویرایش ندارند فقط می توان گفت که آیا دیده شود یا نشود اما اینکه چگونه و به چه شکل دیده شود را نمی توان اعمال کرد

خوشبختانه هر چه سیستم قالب های آماده پیشرفته تر می شود امکانات آن نیز بهتر می شود به همین دلیل برخی از قالب های آماده جدید در حد قابل توجهی امکان ویرایش کردن بخش های مختلف قالب را برای مشتری فراهم کرده‌اند

3. بروزرسانی قالب های آماده

اکثراً بروزرسانی قالب های آماده وابسته به شخص سازنده قالب است، یعنی اگر نسخه جدیدی از قالب بیاید باید آن را از سازنده قالب دریافت کنیم مگر اینکه سازنده قالب سیستمی اتوماتیک برای بروزرسانی و قالب در نظر گرفته باشد.

این مورد در سایت های وردپرسی مخصوصاً سایت های فروشگاهی معمولاً دردسرهای مخصوص به خود را دارد

زیرا که در سایت فروشگاهی وردپرس افزونه ای به نام ووکامرس وجود دارد که آن معمولاً تغییرات خاصی در نسخه های جدید انجام میدهد که با به روزرسانی و اعمال آن تغییرات ممکن است سازگاری قالب با فروشگاه به هم بریزد! و فروشگاه شما دچار مشکل شود،

برای همین در اکثر اوقات به روز رسانی همزمان قالب و ووکامرس با هم پیشنهاد می شود،

حال اگر طراح قالب نسخه جدید را به موقع ارائه ندهد برای شما که میخواهید ووکامرس را آپدیت کنید ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

4. امکانات اضافی غیر ضروری

اکثر طراحان قالب آماده وردپرس یا دیگر سیستم ها برای ارائه بهترین تجربه کاربری و رفع نیازهای تمام مشتریان خود، مجبور هستند که تمام امکانات مورد نیاز در وب سایت های مختلفی که ممکن است با قالب آنها راه اندازی شود را در قالب در نظر بگیرند

همین باعث میشود شخصی که نیازی به به آن امکانات ندارد هم به اجبار از آن استفاده کند!

درنهایت شما یکسری قابلیت اضافی غیرضروری در قالب خواهید داشت که اصلا به کار شما نمی آید!

برای مثال فرض کنید شخصی قصد دارد فروشگاه اینترنتی فروش سنگ های زینتی راه اندازی کند

در این نوع فروشگاه گزینه مقایسه ضروری نیست اما سازنده قالب آماده فروشگاهی همچین گزینه ای را برای دیگر مشتریان خود در قالب گذاشته است

حال این فروشنده سنگ های زینتی به دردسر حذف کردن امکانات اضافی دچار می‌شود!

که نیاز به تخصص دارد و از آنجایی که همه مشتریان قالب آماده این تخصص را ندارند ممکن است باعث کند شدن وب سایتشان به دلیل وجود امکانات اضافی شود.

مزایای قالب آماده

 

1. قالب های آماده ارزان

اولین و شاید مهمترین مزیت قالب های آماده ارزان بودن آنهاست بدین شکل که هر کسی با هر بودجه ای می تواند اقدام به خرید قالب آماده برای سایت خود بکند

البته این نکته را نیز بهتر است بدانید که فروشنده قالب آماده سایت شما را راه اندازی نمی کند بلکه فقط یک ظاهر آماده به شما تحویل می دهد و شما خودتان باید سایت را راه اندازی کنید.

2 و 3 نصب قالب آماده سریع و آسان است

اکثر قالب های آماده امروزی دارای بسته نصب آسان هستند، بدین معنی که شما می توانید صرفاً با چند کلیک ساده قالب را در سایت خود نصب و راه‌اندازی بکنید و فقط بعد از چند دقیقه یک وبسایت کامل مشابه همان چیزی که طراح قبلاً طراحی کرده است دریافت خواهید کرد!

در مقابل اگر قصد راه اندازی سایت با قالب اختصاصی داشته باشید حداقل ۲۰ روز زمان نیاز است تا قالب شما آماده شود و سایت شما راه اندازی شود.

لذا اگر عجله دارید و میخواهید خیلی سریع یک وب سایت راه اندازی بکنید خرید قالب آماده و یا خرید سایت آماده بهترین پیشنهاد برای شما میباشد

4. همه امکانات قالب آماده از پیش آماده شده است

5. به روز رسانی قالب توسط سازنده آن انجام می شود

 

قالب اختصاصی

شاید فکر کنید در قالب آماده همه چیز برعکس خواهد بود، اما نه اینطور نیست، در قالب اختصاصی نیز برخی موارد مشابه قالب آماده می باشد و تفاوت زیادی ندارند.

لیست مزایا و معایب را ابتدا بصورت لیست در زیر آورده ایم سپس هر مورد رو تفکیک شده توضیح خواهیم داد

معایب قالب اختصاصی

  1. گران تر است
  2. اکثراً ایجاد تغییرات نیاز به تخصص فنی تر دارد
  3. به روز رسانی آن وابسته به شخص طراح قالب می باشد
  4. ساخت آن و راه اندازی وب سایت با قالب اختصاصی زمان بر است

مزایای قالب آماده

  1. هیچکس جزء شما نمی تواند از این قالب استفاده ببرد
  2. قالب بصورت اختصاصی برای کسب و کار شما طراحی شده است و نیاز های شما و مشتریان شما در آن دیده شده
  3. کار با آن آسان است
  4. همه چیز آن از قبل آماده شده است

معایب قالب اختصاصی

 

  1. گران تر است

مسلما وقتی صحبت از اختصاصی بودن یک محصول می شود افزایش قیمت هم خواهیم داشت، اگر یادتان باشد در قالب آماده گفته بودیم چون فروشنده قالب را به چندین نفر می فروشد قالب را با قیمت خیلی پایینی ارائه داده است.

اما در اینجا چون قالب مخصوص به موضوع کاری خریدار بصورت کاملا اختصاصی طراحی می شود و همچنین تمام امکانات آن برای کسب و کار آنلاین سفارش دهنده ایجاد و سفارشی سازی خواهد شد و مهمتر از همه چون قالب قرار است فقط به یک نفر فروخته شود قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد.

شاید این مورد خوشایند همه نباشد اما به نظر من قیمت بالا می تواند یک مزیت باشد زیرا که مطمئنا بر روی محصول کار خیلی بیشتری انجام شده است که قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

  1. اکثرا ایجاد تغییرات در قالب اختصاصی نیاز به تخصص فنی دارد

این مورد در اکثر قالب های اختصاصی متاسفانه وجود دارد، چون معمولا این نوع قالب ها برای اینکه به خوبی کار کنند با کد نوشته می شوند و مشتری نهایی بدون دانش فنی نمی تواند همه آن را ویرایش کند.

  1. بروزرسانی آن وابسته به شخص طراح قالب است

در قالب های اختصاصی از صفر تا صد قالب در اکثر اوقات کدنویسی می شود و هسته آن توسط برنامه نویس ساخته می شود، لذا برای بروزرسانی هسته قالب نیاز هست که حتما همان سازنده آخرین نسخه را به شما بدهد تا شما بتوانید بروزرسانی های لازم را انجام دهید.

  1. ساخت قالب اختصاصی و راه اندازی وب سایت با آن زمان بر است

مسلما در این مورد هیچ شکی نیست، زیرا که هر چیزی وقتی برای اولین بار قرار است ساخته شود زمان زیادی نیاز خواهد داشت، حتی همان قالب اماده وردپرس نیز در ابتدا زمان زیادی برده است تا ساخته شود اما بعد از آماده سازی نصب آن سریع انجام می شود.

در حالت اختصاصی با توجه به اینکه تمام موارد باید با تحقیق قبلی و با حساسیت بالا انجام شود وقت قابل توجه ای نیز باید برای آن گذاشته شود.

برای مثال ما صرفا برای طراحی یک صفحه محصول در قالب اختصاصی ساعت ها تحقیق و مطالعه میکنیم و یا با مشتری جلسه برگزار میکنیم تا دقیقا بدانیم که مخاطب هدف کیست و ما صفحه را برای چه نوع افرادی قرار است بسازیم.

دلیل این همه تحقیق و مطالعه ایجاد یک استراتژی روانشناسی شده برای فروش است تا بتوانیم مخاطب هدف را با رعایت نکاتی که کارفرما ارائه داده است به نیازش برسانیم.

مزایای قالب اختصاصی

 

  1. قالب مخصوص شما طراحی شده است و شخص دیگری به آن دسترسی ندارد

در حالت طراحی اختصاصی سازنده قالب تعهد می دهد که این قالب مخصوص شما و برای شما ساخته شده است و اجازه استفاده از آن در سایت دیگری ندارد،

بدین ترتیب شما اطمینان خواهید داشت که دیگر هیچ سایتی مشابه سایت شما نخواهد بود و شما با ظاهری خاص در میدان حاضر خواهید شد.

البته در اینکه افراد دیگر از سایت شما کپی کنند تضمینی وجود ندارد، یعنی ممکن است طراحان دیگر از طرح ما ایده بگیرند و مشابه آن را برای دیگران طراحی کنند. اما خب این مورد تا وقتی که شما خیلی معروف نشوید معمولا پیش نخواهد آمد. تا آن موقع هم شما دیگر برند خود را دارید و شناخته شده اید.

  1. قالب برای کسب و کار و نیاز مشتریان شما طراحی شده است

در طراحی قالب اختصاصی تمام کار دقیقا مطابق نیاز شما و مشتری شما انجام خواهد شد، بدین صورت که قبل از شروع طراحی ابتدا تحقیقات زیادی در رابطه با اینکه چطور این سایت می تواند فروش داشته باشد انجام خواهد شد و سپس صفحه مورد نظر طراحی خواهد شد.

پس قالب دقیقا برای موضوع کاری شما طراحی خواهد شد و بر روی استراتژی فروش آن خیلی زیاد کار خواهد شد.

  1. کار با آن آسان است

خوشبختانه تیم ما طوری قالب های اختصاصی را می سازد که هر کسی با یک آموزش ساده بتواند به راحتی با آن کار کند و هر قسمت از آن را که می خواهد تغییر دهید.

در طراحی قالب اختصاصی چون اولویت نیاز کارفرما است تمام بخش ها دقیقا همانطور که کارفرما نیاز دارد طراحی خواهد شد و با توجه به نیاز مشتری جای ویرایش برای کارفرما گذاشته خواهد شد تا به راحتی بتواند بخش مورد نظر خود را تغییر دهد.

لذا کار با آن برای کارفرما بسیار آسان است زیرا که با ساختار آن کاملا آشنا خواهد شد.

  1. همه چیز آن از قبل آماده شده است

در قالب های آماده برخلاف نام آنها اکثر بخش ها برای کسب و کار ما آماده نشده اند و فقط مثالی هستند از یک حالت عمومی آن، لذا بعد از خرید قالب باید آن را متناسب با کسب و کار خودمان آماده و سفارشی سازی کنیم.

اما در قالب های اختصاصی وردپرس تمام بخش ها دقیقا مطابق با کسب و کار ما طراحی و ساخته می شوند لذا وقتی قالب را تحویل میگیریم تمام بخش های آن کاملا از قبل آماده شده است و خیلی سریع می توانیم از آنها برای نمایش محصول یا خدمت خود استفاده ببریم.

 

در آخر باید بگویم فرقی ندارد قالب آماده وردپرس نیاز شما را رفع میکند یا قالب اختصاصی شما در نهایت به یک وب سایت کامل خواهید رسید.

منتها مد نظر داشته باشید که  درصورتی که از قالب های آماده موجود در بازار استفاده کنید حتما نیاز خواهید داشت تا سفارشی سازی های بیشتری بر روی آن انجام دهید تا کاملا بهینه شود و مهم تر از آن نیاز کسب و کار شما را رفع کند.



 آموزش سئو قالب   درباره ما   طراحی قالب وردپرس بدون کد نویسی   قالب سایت طراحی بنر برای وردپرس   طراحی قالب وردپرس رایگان   مدیریت محتوا   مدیریت قالب   چک سئو قالب   طراحی قالب سایت آموزش   سئو قالب رزبلاگ 



گفتگو در مورد طراحی سایت