اصول طراحی سایت های فروشگاهی آنلاین

اصول طراحی سایت های فروشگاهی آنلاین
این روزها اکثر مردم بیشتر کارها، از جمله خرید را به صورت آنلاین انجام می‌ دهند. به همین دلیل افرادی که در زمینه ی خرید و فروش محصولات یا خدمات فعالیت می‌کنند نیاز به سایت فروشگاهی دارند تا از طریق آن محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند.

امروزه، اگر چیزی می فروشید فرقی نمی کند یک کفش ورزشی، مواد خوراکی، لوازم الکترونیکی یا هر چیز دیگری باشد، شما باید در هر صورت یک سایت فروشگاهی داشته باشید. یک سایت فروشگاهی به شما این فرصت را می دهد تا برند تجاری خود را بسازید و شکل دهید، با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنید و محصولات بیشتری بفروشید. البته همه ی این ها زمانی میسر می شود که وب سایت شما طراحی مناسبی داشته باشد.

رعایت المان ها و اصول طراحی وب سایت هنگام ایجاد یک سایت فروشگاهی خوب بسیار مهم است. رعایت اصول طراحی سایت فروشگاهی شامل: استفاده از رنگ ها، فونت ها، تصاویر، کلمات و گرافیک مناسب برای متقاعد کردن بازدیدکنندگان سایت برای خرید می شود. سایت فروش اینترنتی شما باید مشتریان بالقوه را جذب کند، تجربه کاربری عالی را ارائه دهد و تصویر زیبایی از فروشگاه شما برای کاربر ایجاد کند.

بنابراین نه تنها سایت شما باید زیبا به نظر برسد، بلکه باید بازدیدکنندگان وب سایتتان را مجبور به انجام خرید محصولات‌ نیز کنید، اما دقیقا چگونه باید این کار را انجام دهید؟ چگونه می توانید سایت فروشگاهی طراحی کنید که نظر کاربران را به خود جلب کند؟ 

در اینجا 11 اصول برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی وجود دارد که به شما کمک می کند فروشگاه خود را در فضای مجازی به خوبی معرفی کنید، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

ساده طراحی کنید

یکی از مهمترین قوانینی که باید در پیاده سازی اصول طراحی یک سایت فروشگاهی به آن توجه داشته باشید، ساده بودن سایت است.

وقتی صحبت از طراحی سایت فروشگاهی می شود، همیشه سادگی باید در اولویت اول باشد. هر چه عناصر بیشتری در صفحه (رنگ، تبلیغات بنری و غیره) داشته باشید، نظر کاربران بیشتر به نقاط دیگر جلب می شود و این پایان فروش شما است.

شما نیازی به طراحی عجیب و خاصی در وب سایت فروشگاهی خود ندارید. تنها کاری که این مولفه ها انجام می دهند این است که حواس بازدیدکنندگان را پرت کنند. از طرحی ساده، واضح و تمیز استفاده کنید و تمرکز خود را روی فروش محصولات یا خدمات بگذارید. 

برندسازی را در الویت قرار دهید

وقتی نوبت به خرید آنلاین می رسد، مردم می خواهند از برند های معتبر خرید کنند نه از یک سایت فروشگاهی که هیچ اطلاعاتی از آن وجود ندارد.

اگر می خواهید اعتماد لازم را برای مشتریان خود ایجاد کنید، باید در مورد نام برند تجاری خود فکر کنید. نام تجاری شما مانند DNA تجارت الکترونیکی و بیزینس شما است. این که شرکت شما در چه زمینه ای کار می کند و چه تفاوتی با رقبای خود دارد باعث ایجاد ارتباط بهتر با مخاطبان و افزایش فروش می شود.

اگر می خواهید از طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای خود بیشترین بهره را ببرید، برای تعیین نام برند خود وقت بگذارید، سپس از نام برند خود الهام گرفته و در طراحی سایت استفاده کنید. اگر هنوز نمی دانید چگونه برند خود را معرفی کنید، مشکلی نیست. شما فقط باید قبل از طراحی سایت، کمی در مورد کسب و کار خود اطلاعات کسب کنید و از خود سوالاتی زیر را بپرسید:

✔️ اگر برند من یک شخص بود، چه کسی بود؟

✔️ اگر بخواهم نام تجاری خود را در سه کلمه توصیف کنم، این کلمات چه خواهند بود؟

✔️ تفاوت برند من با سایر فروشگاه های آنلاین در چیست؟ 

✔️ ما چه کاری را بهتر از دیگران انجام می دهیم؟

هنگامی که متوجه شدید چه کسی هستید، می توانید آن را در برند تجاری خود اجرا کنید. برند تجاری باعث ایجاد اعتماد مخاطبین می شود و فروش را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

مانند یک بازدیدکننده وب سایت فکر کنید

اگر می‌ خواهید کاربر با سایت فروش اینترنتی شما ارتباط بهتر و بیشتری برقرار کند، باید مانند مخاطبان خود فکر کنید. کاربران هنگام مشاهده یک سایت به چند نکته خاص مانند: ناوبری آسان، طراحی زیبا و روند خرید آسان و بدون دردسر توجه می ‌کنند.

و اما مهم ترین نکته!

اگر می‌ خواهید فروشگاه الکترونیکی شما موفق شود، بهتر است آن چیزهایی را که مخاطب می خواهد به او بدهید.

در طول مراحل طراحی، خود را جای بازدیدکنندگان قرار دهید. ناوبری در چه نوع چیدمانی برای آنها راحت‌تر است؟ چگونه می توانید محصولات خود را به گونه‌ای سازماندهی کنید که برای کاربر یافتن آن آسان‌تر باشد؟ چگونه می توانید روند پرداخت را ساده کنید؟

وقتی مانند مشتری خود فکر می کنید، می توانید پیش بینی کنید که آنها از فروشگاه شما چه می خواهند و سپس در مرحله بعد سایت خود را به صورتی طراحی کنید که همه نیازهای کاربران برآورده شود.

استفاده از رنگ درست در طراحی

انتخاب رنگ برای سایت فروشگاهی چیزی فراتر از این است که بگویید "خوب، قرمز رنگ مورد علاقه من است، بنابراین بیایید همه چیز را قرمز کنیم." رنگ یک ابزار فوق العاده قدرتمند است. اگر روانشناسی رنگ را درک کنید، می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

رنگ های مختلف می توانند احساسات، واکنش‌ ها و اقدامات متفاوتی را به فرد القا کنند. بنابراین، اگر می خواهید کاربر در سایت فروشگاهی شما یک واکنش نشان دهد باید از روانشناسی رنگ به نفع خود استفاده کنید.

بنابراین، برای مثال، اگر می خواهید مردم خرید کنند، دکمه خرید را با رنگ روشن مانند قرمز برجسته کنید. براساس روانشناسی رنگ ها، رنگ قرمز احساس هیجان و اشتیاق را القا می کند که عوامل اصلی برای هزینه کردن هستند. مطالعات نشان می دهد که قرمز کردن یک دکمه می تواند خرید را تا 34 درصد افزایش دهد.

کاربرد استفاده از زنگ قرمز در طراحی سایت فروشگاهی

یا اگر می خواهید اعتبار خود را بالا ببرید، از رنگ آبی در طراحی سایت فروشگاهی خود استفاده کنید. آبی نه تنها یک رنگ محبوب در سراسر جهان است، بلکه احساس اعتماد را افزایش می دهد. به همین دلیل لوگو نیمی از شرکت ها به رنگ آبی است.

رنگ آبی یکی از قدرتمندترین ابزارها در جعبه ابزار طراحی سایت است. اگر نحوه استفاده از آن را بدانید، می توانید با استفاده از آن یک سایت فروشگاهی تاثیرگذار طراحی کنید.

از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید

در دنیای طراحی وب سایت، همه می دانند که تصاویر باعث افزایش نرخ تبدیل می شود. به عنوان مثال، یک مطالعه موردی اخیرا انجام شده است که نشان می دهد: گنجاندن تصاویر مرتبط با محصول هنگام طراحی وب سایت، بیش از 40 درصد نرخ تبدیل را افزایش می دهد و وقتی صحبت از تجارت الکترونیکی می شود، این امر حتی بیشتر نیز می شود.

هیچ کس قرار نیست یک محصولی که ندیده است را بخرد. اگر می خواهید مردم محصولات شما را بخرند، باید آنچه را که می خواهند بخرند را به آنها نشان دهید. این کار را از طریق تصاویر محصول با کیفیت بالا باید انجام دهید. البته فراموش نکنید در سئو سایت فروشگاهی باید حجم تصاویر را بهینه کنید و از تصاویر با حجم مناسب استفاده کنید.

داشتن تصاویر حرفه ای از همه محصولاتتان (و داشتن تصاویر محصول از زوایای مختلف) در ایجاد اعتماد و اطمینان مشتریان بسیار موثر است. اگر مخاطبان به شما اعتماد کنند که جنس خوب می فروشید، به احتمال زیاد خرید خواهند کرد، اما اگر هیچ تصویری از محصولی که می خواهند بخرند وجود نداشته باشد یا فقط یک تصویر با کیفیت پایین وجود داشته باشد، در خرید دچار تردید می شوند و در نتیجه نرخ تبدیل شما کاهش می یابد.

به خودتان لطف کنید و تصاویر با کیفیت بالا در سایت فروشگاهی خود قرار دهید!

محتوای سایت را خوانا و بخش بندی کنید

شما می توانید روزها وقت صرف کنید تا توضیحات طولانی برای محصولات موجود در سایت فروشگاهی خود قرار دهید، اما باید بگوییم، هیچ کس این توضیحات را نمی خواند.

تحقیقات نشان می دهد که اکثر بازدیدکنندگان یک وب سایت تنها حدود 20 درصد از متن وجود در هر صفحه وب را می خوانند. بنابراین اگر می خواهید نظر کاربران را جلب کنید و کالای بیشتری بفروشید، باید محتوای خود را بخش بندی و خوانا کنید.

محتوای موجود در سایت اعم از توضیحات محصولات، پست های وبلاگ یا صفحه درباره ما را بخش بندی کنید. جملات و پارگراف را کوتاه کنید، از جداول و نمودارها برای توضیح استفاده کنید و بخشی از محتوا که مهم است را بولد کنید.

به صورت کلی هر چه خوانایی محتوا بیشتر باشد، مخاطبان بیشتر جذب کلمات کلیدی در سایت می شوند و در نتیجه فروش شما افزایش می یابد.

حرفه ای باشید

هنگام خرید در هر سایت فروشگاهی باید کاربران یک سری اطلاعات بانکی و شخصی خود را وارد کنند. در صورتی که وب سایت شما حرفه ای به نظر نرسد، کاربران احتمالا اطلاعات خود را وارد نمی کنند.

بنابراین اگر به دنبال ایجاد اعتماد مشتریان هستید، نیاز است در وب سایت خود به صورت حرفه ای سرمایه گذاری کنید، همچنین برای اینکه فروشگاه الکترونیکی شما موفق شود، نیاز است که این اعتماد را توسعه دهید. 

اما یک سایت حرفه ای چه ویژگی های دارد؟ وب سایت شما نباید غلط املایی یا نگارشی داشته باشد. فونت، پالت رنگ و طرح فوتر سایت باید در تمامی صفحات یکسان باشد. همه لینک‌های موجود در سایت باید کار کنند. عکس های موجود در سایت باید بسیار باکیفیت باشد و طراحی سایت فروشگاهی شما نیز به روز باشد.

باید به این موضوع توجه کنید که اگر می خواهید مشتری شما را جدی بگیرد و اعتماد کند، باید به آن ها نشان دهید که قابل اعتماد هستید و تنها یک راه برای این کار وجود دارد و آن هم رعایت اصول طراحی سایت فروشگاهی است.

از نظرات کاربران استفاده کنید

اثبات اجتماعی راه دیگری برای ایجاد اعتماد است. وقتی سایت فروشگاهی خود را طراحی می کنید، به دنبال راهی باشید که از طریق آن بازخورد مشتریان فعلی خود را به کاربران جدید نشان دهید. حتما در سایت خود بخشی را به عنوان رتبه بندی داشته باشید که کاربران به محصولات امتیاز دهند. بخشی را نیز به عنوان نظرات اضافه کنید که در آن مشتری ها عکس های محصولات را به همراه یک یا دو نظر بگذارند و در مورد تجربه سفارش خود توضیحاتی ارائه دهند.

نظرات کاربران

هر چه بازدیدکنندگان وب سایت شما بیشتر ببینند که دیگران تجربه مثبتی در خرید از سایتتان داشته اند، بیشتر به شما اعتماد می کنند، در نتیجه نرخ تبدیل افزایش می یابد.

ناوبری آسان بین دسته های مختلف

باید بدانید هیچ چیز به اندازه صفحات نامرتب باعث عدم خرید کاربران نمی شود. اگر کاربران مجبور شوند برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود چندین بار بر روی منوهای مختلف کلیک کنند، مطمئنا از سایت خارج می شوند و مستقیما به سایت رقیب شما می روند.

ناوبری حرکت بین دسته های محصولات و صفحه محصول را آسان کنید. جستجوی محصولات و فیلتر کردن محصولات براساس مواردی مانند رنگ، اندازه یا نوع محصول را برای مشتریان خود آسان کنید. هر چه دسته بندی و صفحات خود را برای ناوبری راحتتر کنید، مشتریان راحتتر می توانند محصولی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند.

فرایند پرداخت آسان

دیگر موضوعی که باعث می شود مشتری از خرید کردن منصرف شود فرایند پرداخت دردسر ساز است. اگر می خواهید کاربر از شما خرید کند، باید فرایند خرید را تا حد ممکن ساده و راحت کنید.

صفحه پرداخت باید طراحی تمیز، ساده و ناوبری آسان داشته باشد. بهتر است به مشتریان خود این امکان را بدهید که در سایتتان ثبت نام کنند یا به عنوان مهمان حضور یابند. همه چیز در مورد فرایند خرید را کاملا واضح توضیح دهید. بگویید برای خرید به چه اطلاعاتی نیاز است، گزینه های مختلف حمل و نقل را توضیح دهید و در صورت بروز مشکل، مشتریان باید چه کاری انجام دهند. پس از اتمام خرید، مشتریان خود را به یک صفحه تایید هدایت کنید تا بدانند همه چیز در حال انجام است.

به طور خلاصه، اگر می خواهید مردم از شما خرید کنند، تا آنجا که ممکن است مراحل پرداخت را آسان کنید.

سایت خود را ریسپانسیو کنید

در حال حاضر تلفن همراه محبوب ترین روش برای جستجو در گوگل است. بنابراین اگر می خواهید مشتریان با تلفن هم��اه خرید می کنند را جذب کنید، مطمئن شوید که طراحی سایت فروشگاه اینترنتی شما ریسپانسیو است. در غیر این صورت ممکن است بازدیدکنندگان تلفن همراه که تعدادشان زیاد است را از دست دهید.

نتیجه گیری

طراحی یک سایت فروشگاهی حرفه ای می تواند دشوار و با چالش باشد، اما اکنون که اصول طراحی وب سایت فروشگاهی را می دانید، می توانید یک سایت مناسب که باعث جذب مشتری می شود را راه اندازی کنید

منبع

https://anizweb.com/


 برنامه نویسان   طراحی سایت   طراحی وب سایت   وب سرویس   دانش برتر   درباره ما   ایجاد صفحه   مدیریت محتوا   گسترش پذیری   مدیریت کاربران 

اصول
طراحی

سایت

های

فروشگاهی
آنلایناصولطراحی

سایت

هایفروشگاهی
آنلاین
اصول طراحی سایت های فروشگاهی آنلاین


گفتگو در مورد طراحی سایت