استفاده از راهکارهای نوآورانه در طراحی فرمها و فعالیتهای کاربری
محصول همه ی چیزی است که می تواند برای ارضای یک خواسته یا نیاز از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، مکان ها، دارایی ها، سازمان ها، اطلاعات و ایده ها به بازار ارائه شود. طراحی محصول (Product Design) نوآوری ها را هدایت می کند و اغلب رقابت پذیری شرکت ها را بهبود می بخشد. علاوه بر این، هنگامی که یک نوآوری با موفقیت منجر به تغییر معنای محصول شود، بازار جدیدی ایجاد خواهد شد. مشارکت یکپارچه طراحی مهندسی و طراحی صنعتی برای عرضه محصولات موفق به بازار ضروری است.
امروزه روش ها و اصول طراحی زیادی برای طراحان محصول وجود دارد. طراحان باید به چرخه عمر محصول، انتخاب مواد پایدار، تجربه کاربر، طراحی کاربردی و کاربر پسند و… توجه کنند. به همین دلیل است که آموزش طراحی در آستانه مواجهه با چالش های بین رشته ای است. چالش های بین رشته ای جایی که پشتیبانی و توسعه مستمر ضروری است. امروزه طراحی محصول فراتر از طراحی محصول فیزیکی رفته است و طراحی خدمات و پروسه و تجربه کاربری و … در حال توسعه می باشند.
مروری بر تاریخچه طراحی صنعتی و طراحی محصول
طراحی صنعتی زمانی پدیدار شد که اقلام فیزیکی برای اولین بار تولید انبوه شدند. در حالی که در دوران پیش از صنعت، هر صنعتگری می توانست محصولات خود را طراحی و اصلاح کند، زمانی که تولید متمرکز و استاندارد شد، نیاز به نقش طراح به طور خاص وجود داشت. طراحان صنعتی مسئول تعیین ویژگی های اقلام تولید انبوه و اطمینان از مناسب بودن آنها برای بازارهایی بودند که در آن به فروش می رسید.
طراحی صنعتی، طراحی محصولات مصرفی تولید انبوه است. مسئولیت اصلی آن کمک به تولید محصولاتی است که نه تنها خوب کار می کنند، بلکه زیبا هستند و در نتیجه مزیت رقابتی نسبت به محصولات مشابه دارند. کار یک طراح صنعتی اغلب به طراحی گرافیکی مانند تبلیغات و بسته بندی، تصاویر و برندسازی سازمانی، و طراحی داخلی (معماری داخلی یا طراحی محیطی نیز نامیده می شود)، چیدمان فضاهای ساخته شده توسط انسان، نیز مربوط می شود.
Peter Behrens معمار و اولین طراح صنعتی
طراحی صنعتی عمدتاً یک پدیده قرن بیستمی است. اولین طراح صنعتی معمار آلمانی Peter Behrens بود. بهرنز به شدت تحت تأثیر طراح و شاعر انگلیسی قرن نوزدهم William Morris و جنبش هنرها و صنایع دستی بود که موریس با آن ارتباط نزدیک داشت. خود بهرنز بر بسیاری از طراحان معمار نسل بعدی، از جمله Walter Gropius، بنیانگذار مدرسه طراحی معروف باهاوس آلمان تأثیر گذاشت. هدف باهاوس ارتقاء و هماهنگی طراحی و تولید صنایع دستی و کالاهای صنعتی برای عصر جدید پس از امپراتوری بود.
در دهه های اول قرن بیستم، معماران و طراحان در کشورهای مختلف محصولاتی با طراحی متمایز خلق می کردند. بعد از آلمان و کشورهای اروپایی، ایالات متحده در این زمان برای توسعه حرفه ی طراحی صنعتی آماده بود. در طول جنگ جهانی دوم (1939-1945) طراحان صنعتی به راه افتادند و راه حل های طراحی و محصولاتی را برای پیروزی در جنگ ایجاد کردند، مانند Walkie Talkie، یک رادیو FM دو طرفه که توسط Galvin Manufacturing اختراع شد (که بعداً Motorola، Inc نام گرفت)و در سال 1943 و توسط ارتش ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت.
دستگاه Walkie Talkie ساخته شرکت Galvin برای استفاده در جنگ جهانی دوم
سایر کشورها نیز پس از جنگ جهانی دوم از نظر طراحی محصولات پیشرفت کردند. در نیمه دوم قرن بیستم، طراحی ایتالیایی در نمایشگاه هایی از «ایتالیا در محل کار» (1950) در مؤسسه هنری شیکاگو تا «ایتالیا: منظر داخلی جدید» (1972) در موزه MoMA (Museum of modern art) برای مخاطبان موزه های آمریکایی به نمایش گذاشته شد و به بازدیدکنندگان موزه انعطاف پذیری مبلمان مدولار نشان داده شد. در اواسط تا اواخر دهه 1970، معماران در سراسر جهان شروع به زیر سوال بردن اعتبار معماری و طراحی مینیمال مدرنیستی به عنوان ارائه راه حل جهانی برای همه محیط ها کردند. این فردگرایی در اواخر دهه 1980 به اوج خود رسید، درست قبل از رکود اقتصادی در اوایل دهه 1990 که طراحی را وادار به در نظر گرفتن نمایه کمتری کرد و معماری را به سمت تمرکز دقیق تر بر مهندسی ارزش، بررسی هزینه خدمات و محصول سوق داد. از آن زمان، دو گرایش برجسته در طراحی صنعتی مشهود بوده است: یکی نمایش خلاقیت های هنری یک طراح برجسته با استعداد، و دیگری رویه ی متکی به کار گروهی در میان متخصصان طراحی و مهندسی برای شکل دادن به محصول نهایی است.
گرایش رایج تر در طراحی صنعتی این است که طراح بخشی از تیم بزرگ تری باشد که محصول قابل فروش را ایجاد می کند. یکی از شرکت های مهمی که این رویکرد را پذیرفت، Frog Design بود. شرکتی که در سال 1969 توسط هارتموت اسلینگر تأسیس شد، از ایده بنیانگذار مبنی بر اینکه «فرم از احساسات پیروی می کند» حمایت کرد، بر خلاف گفته سنتی مدرنیسم «فرم از عملکرد پیروی می کند». در قرن 21 محیط های طراحی به طور مداوم محصولات یک شرکت را به گونه ای ارائه می کنند که هم برای جایی مانند موزه زیبا و هم قابل دسترسی است و هم با دسترسی روزافزون مردم به اشیاء، با ادغام فزاینده فناوری در طراحی همراه بوده است.
هارتموت اسلینگر بنیانگذار Frog Design
طراحی محصول چیست؟
برای درک طراحی محصول، در ابتدا بهتر است که منظور ما از یک محصول روشن شود. محصولات می توانند چیزهای فیزیکی باشند که می توانید در قفسه های فروشگاه پیدا کنید، مانند لامپ یا دوچرخه، یا می توانند ناملموس باشند مانند نرم افزار، خدمات و حتی اطلاعات، مانند یک دوره آموزشی یا کارگاه. محصول نتیجه نهایی کار طراح محصول است؛ چیزی است که در مرحله تحویل فرآیند طراحی محصول به مشتری ارائه می شود.
طراحی محصول به عنوان یک فعل، به معنای فرآیند خلق کردن یک محصول جدید برای فروخته شدن به مشتریان یک کسب و کار است. به عنوان یک مفهوم بسیار وسیع، ضروری است که تولید و توسعه ایده های پربازده و موثر برای رسیدن به یک محصول جدید است. به دلیل نبود یک تعریف فراگیر پذیرفته شده که بتواند بطور کامل تمامی موضوعات طراحی محصول را دربرگیرد، پاسخ به سوال اینکه طراحی محصول چیست دشوار است. دو تعریف مجزا از مفهوم طراحی محصول مورد نیاز خواهد بود: اول تعریفی که بتواند طراحی محصول را مستقیما از جنبه یک محصول معرفی کرده و دیگری تعریفی که بتواند فرآیند طراحی محصول را در رابطه با این دست ساخت ارائه دهد.
طراحی محصول فرآیند تصور، مفهوم سازی، آزمایش، تکرار و اصلاح یک محصول است تا برای کاربر نهایی آن آماده باشد. بنابراین اگر بخواهیم تعریف جامعی از طراحی محصول داشته باشیم “طراحی محصول فرآیند شناسایی یک فرصت بازار، تعریف واضح مشکل، ایجاد راه حل مناسب برای آن مشکل و اعتبار بخشیدن به راه حل با کاربران واقعی است.” مهم آن است که اشیا چگونه کار می کنند، چگونه کنترل می شوند و تعامل میان انسان و فناوری چیست. طراحی محصول نوآوری ها را هدایت می کند و اغلب رقابت پذیری شرکت ها را بهبود می بخشد، علاوه بر این، هنگامی که یک نوآوری با موفقیت منجر به تغییر معنای محصول شود، بازار جدیدی ایجاد خواهد شد. ابتدا عناصر طراحی محصول خوب را روشن می کنیم.
اصطلاح اسمی ”طراحی محصول” اغلب به عنوان یک کلمه چند معنایی استفاده می شود. ارزش طراحی محصول به سه عنصر زیبایی شناسی، عملکرد و نمادگرایی تقسیم می شود. زیبایی شناسی به عنوان ویژگی هایی تعریف شده است که باعث درک زیبایی برای بیننده می شود. در مقابل، عملکرد به عنوان بازتابی از انتظارات مصرف کنندگان از یک محصول برای تحقق یک هدف توصیف می شود. نمادگرایی مربوط به پیام درک شده ای است که یک محصول در رابطه با تصویر خود مصرف کننده بر اساس عناصر بصری به مصرف کننده و دیگران منتقل می کند.
طراحی محصول گاهی اوقات با طراحی صنعتی اشتباه گرفته می شود (قطعاً با طراحی صنعتی همپوشانی دارد،) و اخیراً به یک اصطلاح گسترده شامل خدمات، نرم افزار و طراحی محصول فیزیکی تبدیل شده است. طراحی صنعتی برای فراهم کردن فرم هنری و قابلیت استفاده، معمولاً به طراحی صنایع دستی و ارگونومی و با هم به منظور تولید انبوه کالا مرتبط است. توسعه و طراحی (برنامه ریزی) محصولات با کیفیت خوب رمز موفقیت در دنیای تجارت است. برای به حداکثر رساندن این فرصت ها، شرکت ها باید تنها بر روی چند محصول تمرکز کنند. هدف تصمیمات محصول توسعه و اجرای استراتژی های محصول است که با تقاضاهای بازار با مزیت رقابتی مطابقت داشته باشد.
نقش طراحان محصول، ترکیب کردن هنر، علم و فن آوری است با هدف خلق محصولی است که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند. امروزه ظهور ابزارهای دیجیتالی موجب شده اند تا طراحان بتوانند به شیوه هایی خارق العاده در برقراری ارتباط، تجسم کردن، تحلیل کردن و تولید محصولات بپردازند که فرآیند کاری آن ها را به کلی متحول کرده است.
طراحی صنعتی در تقابل با طراحی مهندسی
طراحی محصول را به سختی می توان از منظر تک رشته ای توضیح داد. مشارکت یکپارچه طراحی مهندسی و طراحی صنعتی برای عرضه محصولات موفق به بازار ضروری است. با این حال، مشخص است که طراحی مهندسی و طراحی صنعتی شیوه های طراحی متفاوتی دارند و رویکردهای طراحی آنها از جهاتی متضاد با یکدیگر است. نقش طراحان صنعتی شامل بهبود تجربه کاربر از یک محصول و توسعه شکل و رابط کاربری آن است. آنها از دانش و مهارت در زیبایی شناسی و ارگونومی استفاده می کنند. در تعامل با طراحان صنعتی، طراحان مهندسی در اجرای مفهوم طراحی توسعه یافته توسط طراحان صنعتی شرکت می کنند. طراحان مهندسی ابزاری را برای عملکرد، قابل اعتماد بودن و تولید محصول فراهم می کنند. اغلب استدلال می شود که طراحان مهندسی از “رویکرد بیرونی و توسعه از عملکرد به ظاهر” (طراحی اجزا داخلی محصول ) استفاده می کنند در حالی که طراحان صنعتی از “رویکرد درونی و توسعه از ظاهر به عملکرد” (طراحی خارجی محصول) پیروی می کنند. از این منظر طراحی محصول، واژه ای است که در حوزه های مختلف در ارتباط با توسعه محصول مورد استفاده قرار می گیرد و با دو گستره ی طراحی صنعتی و طراحی مهندسی ارتباط دارد، در واقع می توان طراحی محصول را فرآیندی دانست که فصل مشترک طراحی صنعتی و طراحی مهندسی است.
No alt text provided for this image
بدیهی است طراحی محصول، حاصل اجرای مناسب فرآیند طراحی محصول است. برخی از محققین عبارت (( طراحی محصول)) را معادل ((توسعه محصول)) قرار می دهند. روزنبرگ (۱۹۹۵) ادعا کرده است که طراحی مهندسی، طراحی صنعتی، ارگونومی، طراحی کسب و کار و مدیریت نوآوری، حوزه هایی هستند که در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر و مرتبط با طراحی محصول هستند.
طراحی صنعتی و توسعه محصول
هم دانشگاهیان و هم متخصصان تاکید کرده اند که نقش طراحی صنعتی در توسعه محصول نه تنها به زیبایی شناسی، بلکه به جنبه هایی مانند ارگونومی، سهولت ساخت، استفاده کارآمد از مواد و عملکرد محصول مربوط می شود. برای مثال، کاتلر و راث استدلال می کنند که «طراحی یک ابزار استراتژیک است» که بازاریابان را قادر می سازد تا نیازهای مشتری را با عملکرد، کیفیت، دوام، ظاهر و قیمت محصول مطابقت دهند. و یاماموتو و لامبرت خاطرنشان می کنند که «بیشتر از ایجاد شکل ها و سبک های دلپذیر محصول، نقش طراحی صنعتی در توسعه محصول را می توان به عنوان ارتباط دهنده تصویر کیفیت شرکت و یکپارچگی محصول در نظر گرفت». تحقیقات تجربی نشان می دهد که در عمل، عملکرد طراحی صنعتی ممکن است با توجه به عواملی مانند ماهیت کس�� و کار شرکت و تجربه طراحی شرکت متفاوت باشد. نقش طراحی صنعتی در توسعه محصول نه تنها به زیبایی شناسی، بلکه به جنبه هایی مانند ارگونومی، سهولت ساخت، استفاده کارآمد از مواد و محصول و کارآیی مربوط می شود. فعالیت طراحی صنعتی بخشی از فرآیند توسعه محصول گسترده تر است که شامل فعالیت های دیگری مانند ایجاد الزامات محصول، آزمایش محصول و افزایش سطح تولید نیز می شود.
حوزه های طراحی محصول کدامند؟
در قسمت ذیل چند حوزه اصلی از حوزه طراحی محصول معرفی شده اند:
۱. طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی عبارت است از پیوند فرم، ساختار، مواد، رنگ، تصاویر، تایپوگرافی و اطلاعات نظارتی با عناصر طراحی جانبی برای ایجاد یک محصول مناسب برای بازاریابی. برای بیان آن به شکل ساده تر: بسته بندی شما عنصری از استراتژی بازاریابی شما است. طراحی بسته بندی نه تنها گرافیک، بلکه محفظه فیزیکی محصولی را که مصرف کننده خریداری می کند، ایجاد دربر می گیرد. طراحی بسته بندی نه تنها برای خود محصول، بلکه برای کل شرکت بسیار مهم است، زیرا به ارائه ای به یاد ماندنی از یک برند تبدیل می شود. بسته بندی تنها یک “جعبه زیبا” نیست بلکه یک ابزار بازاریابی است که می تواند مشتری های زیادی را به خود جذب کند و فروش محصول را به طرز شگفت انگیری بیشتر کند. طراحی بسته بندی کالا خواه ناخواه یکی از اصلی ترین فاکتورهای انتخاب خرید مشتریان است. داشتن یک بسته بندی باکیفیت، ظریف و جذاب به طور مستقیم (و غیر مستقیم) باعث می شود تا مشتریان محصول شما را بدون تردید به دیگر محصولات موجود در قفسه فروشگاه ترجیح دهند. در طراحی گسترده بسته بندی برای داشتن یک خروجی بدون نقص، عبور از مراحل چالش برانگیز آن، جلوگیری از اتلاف وقت و تحویل به موقع پروژه باید آن را در یک ساختار منظم جای داد.
به طور کلی فرآیند طراحی بسته بندی شامل مرحله توجیهی (Briefing Stage)، برنامه ریزی پروژه، تحقیقات و جمع آوری اطلاعات، رسم طرح کلی بسته بندی، ایده پردازی طرح و کانسپت، بررسی، نقد و تایید نهایی طرح بسته بندی، چاپ بسته بندی طراحی شده و نظارت بر بسته بندی می باشد.
No alt text provided for this image
۲. طراحی خدمات
طراحی خدمات، فعالیت برنامه ریزی و ترتیب دادن افراد، زیرساخت ها، ارتباطات و اجزای مادی یک سرویس به منظور بهبود کیفیت آن و تعامل بین ارائه دهنده خدمات و کاربران آن است. طراحی سرویس ممکن است به عنوان راهی برای اطلاع رسانی تغییرات در یک سرویس موجود یا ایجاد یک سرویس جدید به طور کامل عمل کند. طراحی خدمات فرآیندی است که در آن طراحان راه حل های پایدار و تجربیات بهینه را هم برای مشتریان در زمینه های منحصر به فرد و هم برای ارائه دهندگان خدمات ایجاد می کنند. در طراحی خدمات، شما در محدوده وسیعی از جمله طراحی تجربه کاربر (UX: User Experience) و طراحی تجربه مشتری (CX: Costumer Experience) کار می کنید. کاربران در رابطه با محصولات زنجیره های پیچیده ای از تعاملات هستند. به عنوان مثال، ماشین یک محصول است، اما از نظر طراحی خدمات، ابزاری است که یک مشتری مسن می خواهد برای ملاقات با یکی از دوستانش در بیمارستان، یک سفر اوبر رزرو کند.
بسیاری از مردم بر تمایز بین محصولات و خدمات، بین کالاهای نامشهود و ملموس و بر این واقعیت که یک خدمات نمی تواند مانند محصولات سنتی باشد، باور دارند. در حالی که این تفاوت ها ممکن است در زمینه های دیگر به جا باشند، به طور مثال در زمینه طراحی خدمات، ما هر چیزی را که یک شرکت ارائه می دهد به عنوان خدمات آن شرکت تعریف می کنیم؛ فرقی نمی کند ملموس باشد یا نه. نام آن را محصول، خدمات یا کالاهای فیزیکی و دیجیتالی بنامیم، در نهایت مشتریان اهمیتی نمی دهند. آنها به سازمان ها پول می دهند تا در ازای آن تجربه ای کسب کنند. هدف طراحی خدمات این است که اطمینان حاصل شود که این تجربه مطابق با انتظارات مشتری و یا حتی فراتر از آن است و نیازهای آنها را برآورده می کند.به طور کلی فرآیند طراحی خدمات شامل : تحقیق، ایده پردازی، نمونه سازی اولیه، پیاده سازی می باشد.
No alt text provided for this image
۳. طراحی UI/UX
UI مخفف رابط کاربری (User Interface) است. رابط کاربری طرح گرافیکی یک برنامه (اپلیکیشن، سایت یا غیره) است که شامل دکمه هایی است که کاربران روی آن کلیک می کنند، متنی که می خوانند، تصاویر، لغزنده ها، فیلدهای ورودی متن و بقیه مواردی که کاربر با آنها تعامل دارد. همچنین شامل طرح بندی صفحه، انتقال از صفحه ای به صفحه دیگر و انیمیشن های رابط می شود. هر نوع عنصر بصری، تعامل، یا انیمیشن همگی باید طراحی شوند. UX که مخفف تجربه کاربری (User Experience) است، در مورد کاربر یا بهتر است بگوییم تجربه انسان است. این فیلد در مورد تجزیه و تحلیل مقاصد افراد هنگام استفاده از محصول است؛ چه احساسی باید داشته باشند، چه چیزی باید بفهمند و در نهایت چه اقدامی باید انجام دهند. در بیشتر موارد ابتدا این بخش و سپس طراحی بصری انجام می شود.
طراحی تجربه کاربری فرآیندی است که تیم های طراحی از آن برای ایجاد محصولاتی استفاده می کنند که تجربیات معنادار و مرتبطی را به کاربران ارائه می دهند. این شامل طراحی کل فرآیند یعنی طراحی و یکپارچه سازی محصول، از جمله جنبه های نام تجاری، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد است. دان نورمن در رابطه با UX می گوید: “تجربه کاربر تمام جنبه های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن را در بر می گیرد.” فرآیند طراحی UI/UX همانند طراحی محصول است (تحقیقات، تعریف مسئله، ایده پردازی، پروتوتایپ و تست)؛ با این تفاوت که روش های موجود در هر مرحله با طراحی محصول تفاوت دارد. مانند روش های ایده پردازی که شامل وایرفریم، یا استفاده از سناریو، استوری بورد و پرسونا در بخش آنالیز نیاز و موارد مشابه در بخش های دیگر می باشد.
No alt text provided for this image
۴. طراحی تجهیزات پزشکی
به علت پیچیدگی ها ی فنی و پزشکی در طراحی تجهیزات پزشکی و عدم حضور طراحی صنعتی در فرآیند طراحی و تولید این محصولات، همواره در بسیاری از این تجهیزات، کمبود عناصر زیبایی شناختی دیده می شود که بر تجربه کاربر در فرآیند استفاده اثر منفی می گذارد. این تاثیرات زمانی بیشتر می شود که کاربر در شرایط روانی نامساعد و در فضایی مملو از این محصولات قرار گیرد. در صورتی که روند استفاده از طراحی صنعتی در محصولات پزشکی رو به افزایش بگذارد می تواند این حس غالب جمعی نسبت به دوری از فضاهای بیمارستانی را بهبود بخشد. تجهیزات پزشکی که زمانی توسط پزشکان، تکنیسین ها و سایر افرادی که با آن ها سر و کار داشتند طراحی و تولید می شدند، نمی توانند نیازهای امروز بشر را تامین نمایند. چرا که کیفیت تعاملات با این محصولات و انتظارات زیبایی شناسانه کاربر و تجربیات به دست آمده از آن ها تغییر یافته است. همچنین مصرف کننده های امروز دارای توانایی های مختلف، توقعات گسترده و تحصیلات عالی هستند. صنایع مختلف در سطوح مختلفی از عناصر زیبایی شناختی در محصولات خود استفاده می نمایند. طراحی تجهیزات پزشکی از زمینه هایی است که مسائل زیبایی شناختی در آن کمتر به کار گرفته شده است، اگرچه در محصولات مختلف این میزان استفاده تفاوت دارد؛ مثال در طراحی یونیت دندانپزشکی این میزان بسیار بیش تر از طراحی دستگاه های دیالیز می باشد.
No alt text provided for this image
بعد از اینکه طرح یک وسیله جدید پزشکی در مرحله کانسپت و طرح مساله تعریف شد، مرحله بعدی در توسعه آن، مرحله طراحی خواهد بود. مرحله طراحی مهم ترین مرحله در توسعه تجهیزات پزشکی است به دلیل اینکه خطا در این مرحله می تواند عملکرد دستگاه را بی اثر و یا حتی استفاده از آن را خطرناک کند. در مرحله طراحی، یک فرآیند کنترلی طراحی باید در قالب ملزومات کیفیت سیستم تعریف و اجرا شود. در حقیقت، کنترل طراحی یک مرحله منطقی و ساده است که موجب حصول اطمینان از توسعه محصولی می شود که قرار بوده طراحی شود و نیازها و انتظارات مشتری را برآورده خواهد کرد. به طور کلی فرآیند طراحی تجهیزات پزشکی شامل : تحقیقات و تعریف صورت مسئله، ایده پردازی و طراحی کانسپت اولیه، توسعه، تکمیل و ارتقای طرح نهایی، نمونه سازی و پروتوتایپینگ است.
No alt text provided for this image
۵. طراحی تجهیزات ورزشی
طراحی ورزشی یک رشته جوان و در حال تکامل از مهندسی است، تجهیزات ورزشی باید برای بهبود عملکرد ورزشی با ورزشکار همکاری کنند، “هدف اصلی فناوری ورزشی برای ورزش های رقابتی، افزایش عملکرد است”. طراحان ورزشی که این تجهیزات ورزشی را طراحی می کنند دارای طیف وسیعی از مهارت ها هستند که به طور کامل در موضوعات مهندسی سنتی از جمله تست بیومکانیکی و برخورد مستقیم با مربیان و ورزشکاران پوشش داده نمی شود. این مجموعه مهارت ها، طراحان را با درک عمیق تری از الزامات کاربر و عملکرد مجهز می کند و پیش بینی می شود که این رویکرد از طریق مدل سازی فرآیند طراحی ورزشی به دست آید.
به طور کلی فرآیند طراحی تجهیزات ورزشی شامل : تحقیقات، طراحی کانسپت ها، توسعه طراحی، اصلاح طراحی، تولید اولیه و پروتوتایپ و تولید نهایی است؛ که مسئله مهم این است که در طول کل این فرآیند کاربر دخیل است.
No alt text provided for this image
۶. طراحی لوازم خانگی
در طراحی محصولات لوازم خانگی، ایده همان طراحی مشخصه خارجی لوازم خانگی است، البته یکی دیگر از جنبه های مهم لوازم خانگی استفاده از عملکرد کامل است. با توجه به تقاضای مصرف کنندگان نسبت به جنبه های زیبایی شناسی محصولات خانگی، طراحان عناصر مختلفی را در طراحی شکل و فرم محصول خانگی مانند رنگ، خط، بافت به طور موثر با هم ترکیب می کنند تا زیبایی مورد انتظار مصرف کنندگان را برآورده کند. ظاهر طراحی لوازم خانگی تا حدی نوعی هنرپیشگی است، طراح در مسیر تمرین با نتایج هنری و زیبایی شناختی همراه است. طراحی ظاهر مورد علاقه مصرف کننده، ترکیب رنگ راحت و وجود عملکرد جامع تر است، و برخی از طراحان از طریق ویژگی های طراحی محصول اطلاعات عاطفی هدفمند را ارائه می دهند. در تجربه مصرف کننده بارها، چه در ظاهر لوازم خانگی، چه در تطبیق رنگ و …، استفاده از ویژگی ها و انتقال اطلاعات احساسی عملاً ویژگی های تجربه شگفت انگیزی را به ارمغان می آورد، این طراحی ترکیبی عالی از فرم و عملکرد است. مصرف کننده باید مایل به خرید باشد تا محصول بتواند حس خوب را در فرآیند استفاده به مصرف کننده منتقل کند تا یک تجربه کل نگر را شکل دهد.
No alt text provided for this image
۷. تجهیزات فروشگاهی و سفارش گیری
اول از همه یک فروشگاه بزرگ باید یک صندوق یا پوز و یا پکیچ فروشگاهی داشته باشد تا بتوان با آن خرید و فروش ها را انجام داد. برای اینکه سرعت فروش بالا برود و بهتر بتوان میزان فروش اجناس را ثبت و در پایان گزارش گیری کرد به تجهیزات فروشگاهی و سفارش گیری نیاز است. این روز ها در فروشگاه ها و سوپر مارکت ها داشتن یک پکیج دوربین مداربسته ضروری است تا بتوان فروشگاه خو�� را تحت کنترل قرار داد. بسیاری از فروشگاه ها از جمله سوپر میوه ها و سوپر مارکت ها نیاز به یک ترازوی فروشگاهی و تعدادی قفسه و یخچال دارند. فروشگاه مد نظر شما می بایست یک میز صندوق فروشگاهی داشته باشد تا مشتریانی که از فروشگاه خرید کرده اند بتوانند اجناس خریداری شده خود را بر روی آن بگذارند. طراحی مواردی از این نظیر برعهده طراح محصول می باشد.
No alt text provided for this image
۸. تجهیزات بانکی و پرداخت
طراحی این حوزه از محصولات، یکی از دقیقترین و مهمترین تخصص های طراحی است که هم در زمینه فرم و ظاهر و هم در مکانیک و عملکرد، جزئیات بااهمیتی دارد. طراحی تجهیزات بانکی اعم از تجهیزات پرداخت، احراز هویت، فرآیندهای غیر نقدی و محصولات امنیتی باید در درجه اول دقیق و در عین حال زیبا و بادوام باشند.
No alt text provided for this image
۹. طراحی اسباب بازی
معیار اصلی برای تعریف طراحی اسباب بازی در اینجا، این است که به وسایل بازی مربوط می شود که با ذهن انسان و مهارت های طراحی خلق شده است و برای کودک، بزرگسال یا حیوان خانگی در نظر گرفته شده است، و هدف آن ایجاد ارزش بازی از طریق اشیا فیزیکی، دیجیتالی و یا ترکیبی (در طول طراحی آن) است. یک طراح اسباب بازی ایده هایی را برای اسباب بازی ها طراحی و اجرا می کند. او معمولاً از تخیل یا مشاهده اسباب بازی های دیگر یا محصول دیگری الهام می گیرد. یک طراح اسباب بازی ممکن است یک مخترع یا تولید کننده ی مستقل باشد یا برای یک تولید کننده اسباب بازی در مقیاس کوچک یا بزرگ کار کند.
No alt text provided for this image
۱۰. طراحی خودرو
طراحی خودرو فرآیند توسعه ظاهر (و تا حدی ارگونومی) وسایل نقلیه موتوری – از جمله اتومبیل، موتور سیکلت، کامیون، اتوبوس، و وانت و… است. طراحی عملکردی و توسعه یک وسیله نقلیه موتوری مدرن معمولاً توسط یک تیم بزرگ از بسیاری از رشته های مختلف که در مهندسی خودرو نیز گنجانده شده است، انجام می شود. با این حال، نقش های طراحی در طراحی خودرو به داشتن مدارک مهندسی حرفه ای یا گواهی شده مرتبط نیست. طراحی خودرو در این زمینه در درجه اول بر توسعه ظاهر بصری یا زیبایی شناسی وسایل نقلیه تمرکز می کند، در حالی که در ایجاد مفاهیم محصول نیز مشارکت می کند.
طراحی خودرو به عنوان یک حرفه توسط طراحانی انجام می شود که ممکن است پیشینه هنری و مدرک طراحی صنعتی یا طراحی حمل و نقل داشته باشند. وظیفه تیم طراحی معمولاً به سه جنبه اصلی تقسیم می شود: طراحی بیرونی، طراحی داخلی و طراحی رنگ و تزئینات. طراحی گرافیکی نیز یکی از جنبه های طراحی خودرو است. ارزش زیبایی شناختی باید با عملکرد ارگونومیک و ویژگی های کاربردی نیز مطابقت داشته باشد. به طور خاص، قطعات الکترونیکی خودرو چالش های بیشتری را برای طراحان خودرو ایجاد می کند که باید آخرین اطلاعات و دانش مرتبط با وسایل نقلیه، به ویژه دستگاه هایی مانند هدایتگر GPS، رادیو ماهواره ای، رادیو HD، تلویزیون، پخش کننده های MP3، پخش ویدیو، و رابط های تلفن هوشمند را به روزرسانی کنند. اگرچه قرار نیست همه ابزارهای جدید خودرو به عنوان موارد استاندارد کارخانه تعیین شوند، برخی از آنها ممکن است برای تعیین مسیر آینده هر مدل خودروی خاص ضروری باشند.
No alt text provided for this image
۱۱. طراحی مبلمان شهری
مبلمان شهری “مبلمان” برای فضای شهری است، یعنی برای فضاهایی که عموم مردم از آن استفاده می کنند، مانند پیاده روها، پارک ها، میدان های عمومی و فضاهای پارکینگ. آن ها می توانند نیمکت، ایستگاه اتوبوس، چراغ خیابان و تابلوی علامت باشند. آن ها می توانند قابلیت عملکردی یا هنری و یا هردو را داشته باشند. مبلمان شهری موثر و با کیفیت می تواند تجربه کلی ما از فضاهای عمومی را غنی تر کند. برای طراحان فضاهای شهری، درک اصول مکان سازی و مبلمان شهری ضروری است. مبلمان شهری باید به گونه ای طراحی شود که تمام یا حداقل برخی از ویژگی هایی نظیر ایمنی، نوآوری، راحتی، دوستدار محیط زیست و … را داشته باشد. همه ی موارد نظیر ایستگاه های اتوبوس و دوچرخه، نیمکت ها، سطل های زباله، چراغ ها و نورپردازی در سطح شهر و.. همه در دسته ی طراحی مبلمان شهری قرار می گیرند
منبع
https://www.linkedin.com/
طراحی سایت مدیریت کاربران دانش برتر وب سرویس طراحی وب سایت برنامه نویسان مدیریت محتوا درباره ما ایجاد صفحه گسترش پذیری