راه اندازی گوگل انالیتیکس

ما با استفاده از ابزار های متنوع گوگل آنالیتیکس می توانیم ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی، کمپین های تبلیغاتی و تکنولوژی های مورد استفاده آنها را بررسی و تحلیل نماییم و به صورت کاملا حرفه ای این موارد را همراه با جزعیات کامل مثل مرورگر مورد استفاده ی کاربران، نحوه ی ورود دسکتاپی یا موبایلی ، شهر و …. را داشته باشیم.

آموزش مرحله به مرحله فعال سازی گوگل آنالیتیکس :

برای فعال سازی سرویس گوگل آنالیتیکس بر روی سایت 2 پیش نیاز خواهید داشت:

اکانت گوگل

کانکشن VPN که به دلیل تحریمات برای ip ایران غیر قابل دسترس می باشد.

پس از تهیه 2 مورد فوق باید به URL زیر مراجعه نمایید:

https://www.google.com/analytics

با ورود به صفحه ی گوگل آنالیتیک ، بر روی SIGN IN کلیک نمایید

active-google-analytics-1

از منوی باز شده Google Analytics را انتخاب کنید.

active-google-analytics-2

در این مرحله اگر از قبل وارد اکانت گوگل خود نشده باشید، به صفحه ی ورود به اکانت جیمیل وارد می شوید و در غیر این صورت وارد صفحه ی Sign Up گوگل آنالیتیک خواهید شد.

پس از ورود به صفحه ی Sign in to continue to Google Analytics آدرس جیمیل خود را وارد نمایید و بر روی Next کلیک کنید.

active-google-analytics-3

گذرواژه ی جیمیل مربوطه را وارد نموده و بر روی Sign in کلیک نمایید.

active-google-analytics-4

هم اکنون وارد صفحه ی Sign Up گوگل آنالیتیک خواهید شد.بر روی Sign Up کلیک نمایید.

active-google-analytics-5

در این مرحله وارد صفحه ی New Account خواهید شد.

active-google-analytics-6

در این صفحه ابتدا لازم است مشخص کنیم قصد Track (دنبال کردن) یک Mobile App یا اپلیکیشن موبایلی را داریم یا یک وب سایت؟ ما WebSite را انتخاب میکنیم.

در ادامه فیلد های زیر را می بایست تکمیل کنید:

Account Name : نام اکانت

Website Name : نام وب سایت

Website URL : آدرس سایت

Industry Category : موضوع سایت

Reporting Time Zone : تعیین موقعیت زمانی بر روی ایران

در آخر بر روی Get Tracking ID کلیک کنید.

active-google-analytics-7

پس از آن قوانین گوگل آنالیتیک برای شما نمایش داده می شود که پس از مطالعه و تایید بر روی I Accept کلیک نمایید.

active-google-analytics-8

پس از تایید قوانین کد اختصاصی شما داده می شود که می بایست این کد را در Head سایت خود قرار دهید. همانطور که گوگل نیز توصیه می کند بهتر است کد در Head سایت قرار داده شود تا در صورتیکه سایت به صورت کامل بارگزاری نشد کد گوگل آنالیتیک خوانده شود، در صورتی که سیستم مدیریت محتوا های جوملا یا وردپرس استفاده می نمایید باید ابتدا فایل های قالب خود را پیدا کنید و سپس کد زیر را در تگ head قالب خود اضافه کنید، در زمینه قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در سیستم مدیریت محتوا های مختلف مقالات زیادی منتشر شده است که می توانید راجبه آن جستجو کنید، اما نگران نباشید کار بسیار ساده ای است.

active-google-analytics-9

پس از قرار دادن کد در Head سایت می توانید از ابزار های گوگل آنالیتیک استفاده کنید. به این منظور از نویگیشن بالای صفحه بر روی Reporting کلیک کنید.

active-google-analytics-10

نمودار Session های وب سایت (یا همان جلسات) برای شما نمایان خواهند شد که البته توجه داشته باشید برای سایت های تازه ثبت شده در گوگل آنالیتیک این نمودار ها مقادیر 0 را نمایش می دهند و حدود 5 روز زمان لازم است که گوگل آنالیز داده های سایت شما را به صورت تدریجی جمع آوری و ارائه دهد اما جای نگرانی نیست با گذشت زمان داده های اصلی جایگزین خواهند شد.

ما برای درک بهتر ، ادامه ی آموزش را با سایتی که از قبل در گوگل آنالیتیک ثبت شده است ادامه می دهیم تا نمودارها و آمار های واضح تری برای تحلیل داشته باشیم.

در قسمت بالا، سمت راست صفحه می توانید بازه زمانی گ��ارشات را مشاهده نمایید.

active-google-analytics-11

در قسمت Overview می توانید نمودار Session ها را مشاهده نمایید. Session به معنای جلسه می باشد. برای درک مفهوم جلسه به این مثال توجه کنید: یک کاربر وارد سایت شما می شود، چند صفحه را مشاهده می کند، و از سایت خارج می شود، به این روند یعنی زمان ورود کاربر تا خروج آن از سایت یک جلسه یا Session می گویند.

بخش های مختلفی که در این قسمت مشاهده می کنید به شرح زیر می باشد:

active-google-analytics-12

Sessions: تعداد کل جلسات ایجاد شده در سایت شما در بازه زمانی انتخابی

Users: تعداد کاربرانی که به سایت شما آمده اند (تعداد کاربران یونیک: یعنی تعداد واقعی کاربران بدون ثبت ورود تکراری)

Page Views: تعداد بازدید صفحات

Page / Sessions: مشاهده ی صفحات براساس Session ها

Session Duration: مدت زمان میانگین هر Session را نمایش می دهد

Bounce Rate: زمانیکه کاربر وارد سایت شما می شود و بدون مراجعه به سایر صفحات از سایت خارج می گردد را Bounce Rate یا درصد خروج کاربران می گویند.

%New Sessions: معیاری می باشد که درصد کاربران جدیدی که به سایت شما وارد شده اند را نمایش می دهد.

تا این بخش از آموزش استفاده از گوگل آنالیتیک با استفاده از گزارشات گوگل آنالیتیک توانستیم آمار دقیقی از تعداد کاربران یونیک که به سایت شما مراجعه کرده اند، تعداد کاربران جدیدی که از سایت بازدید کرده اند، میزان خروج کاربران بدون مشاهده سایر صفحات و … بیابیم. در ادامه ی آموزش ها با سایر تنظیمات و بخش های دیگر گوگل آنالیتیکس آشنا خواهیم شد.

ما با استفاده از ابزار های متنوع گوگل آنالیتیکس می توانیم ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی، کمپین های تبلیغاتی و تکنولوژی های مورد استفاده آنها را بررسی و تحلیل نماییم و به صورت کاملا حرفه ای این موارد را همراه با جزعیات کامل مثل مرورگر مورد استفاده ی کاربران، نحوه ی ورود دسکتاپی یا موبایلی ، شهر و …. را داشته باشیم.

آموزش مرحله به مرحله فعال سازی گوگل آنالیتیکس :

برای فعال سازی سرویس گوگل آنالیتیکس بر روی سایت 2 پیش نیاز خواهید داشت:

اکانت گوگل

کانکشن VPN که به دلیل تحریمات برای ip ایران غیر قابل دسترس می باشد.

پس از تهیه 2 مورد فوق باید به URL زیر مراجعه نمایید:

https://www.google.com/analytics

با ورود به صفحه ی گوگل آنالیتیک ، بر روی SIGN IN کلیک نمایید

active-google-analytics-1

از منوی باز شده Google Analytics را انتخاب کنید.

active-google-analytics-2

در این مرحله اگر از قبل وارد اکانت گوگل خود نشده باشید، به صفحه ی ورود به اکانت جیمیل وارد می شوید و در غیر این صورت وارد صفحه ی Sign Up گوگل آنالیتیک خواهید شد.

پس از ورود به صفحه ی Sign in to continue to Google Analytics آدرس جیمیل خود را وارد نمایید و بر روی Next کلیک کنید.

active-google-analytics-3

گذرواژه ی جیمیل مربوطه را وارد نموده و بر روی Sign in کلیک نمایید.

active-google-analytics-4

هم اکنون وارد صفحه ی Sign Up گوگل آنالیتیک خواهید شد.بر روی Sign Up کلیک نمایید.

active-google-analytics-5

در این مرحله وارد صفحه ی New Account خواهید شد.

active-google-analytics-6

در این صفحه ابتدا لازم است مشخص کنیم قصد Track (دنبال کردن) یک Mobile App یا اپلیکیشن موبایلی را داریم یا یک وب سایت؟ ما WebSite را انتخاب میکنیم.

در ادامه فیلد های زیر را می بایست تکمیل کنید:

Account Name : نام اکانت

Website Name : نام وب سایت

Website URL : آدرس سایت

Industry Category : موضوع سایت

Reporting Time Zone : تعیین موقعیت زمانی بر روی ایران

در آخر بر روی Get Tracking ID کلیک کنید.

active-google-analytics-7

پس از آن قوانین گوگل آنالیتیک برای شما نمایش داده می شود که پس از مطالعه و تایید بر روی I Accept کلیک نمایید.

active-google-analytics-8

پس از تایید قوانین کد اختصاصی شما داده می شود که می بایست این کد را در Head سایت خود قرار دهید. همانطور که گوگل نیز توصیه می کند بهتر است کد در Head سایت قرار داده شود تا در صورتیکه سایت به صورت کامل بارگزاری نشد کد گوگل آنالیتیک خوانده شود، در صورتی که سیستم مدیریت محتوا های جوملا یا وردپرس استفاده می نمایید باید ابتدا فایل های قالب خود را پیدا کنید و سپس کد زیر را در تگ head قالب خود اضافه کنید، در زمینه قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در سیستم مدیریت محتوا های مختلف مقالات زیادی منتشر شده است که می توانید راجبه آن جستجو کنید، اما نگران نباشید کار بسیار ساده ای است.

active-google-analytics-9

پس از قرار دادن کد در Head سایت می توانید از ابزار های گوگل آنالیتیک استفاده کنید. به این منظور از نویگیشن بالای صفحه بر روی Reporting کلیک کنید.

active-google-analytics-10

نمودار Session های وب سایت (یا همان جلسات) برای شما نمایان خواهند شد که البته توجه داشته باشید برای سایت های تازه ثبت شده در گوگل آنالیتیک این نمودار ها مقادیر 0 را نمایش می دهند و حدود 5 روز زمان لازم است که گوگل آنالیز داده های سایت شما را به صورت تدریجی جمع آوری و ارائه دهد اما جای نگرانی نیست با گذشت زمان داده های اصلی جایگزین خواهند شد.

ما برای درک بهتر ، ادامه ی آموزش را با سایتی که از قبل در گوگل آنالیتیک ثبت شده است ادامه می دهیم تا نمودارها و آمار های واضح تری برای تحلیل داشته باشیم.

در قسمت بالا، سمت راست صفحه می توانید بازه زمانی گزارشات را مشاهده نمایید.

active-google-analytics-11

در قسمت Overview می توانید نمودار Session ها را مشاهده نمایید. Session به معنای جلسه می باشد. برای درک مفهوم جلسه به این مثال توجه کنید: یک کاربر وارد سایت شما می شود، چند صفحه را مشاهده می کند، و از سایت خارج می شود، به این روند یعنی زمان ورود کاربر تا خروج آن از سایت یک جلسه یا Session می گویند.

بخش های مختلفی که در این قسمت مشاهده می کنید به شرح زیر می باشد:

active-google-analytics-12

Sessions: تعداد کل جلسات ایجاد شده در سایت شما در بازه زمانی انتخابی

Users: تعداد کاربرانی که به سایت شما آمده اند (تعداد کاربران یونیک: یعنی تعداد واقعی کاربران بدون ثبت ورود تکراری)

Page Views: تعداد بازدید صفحات

Page / Sessions: مشاهده ی صفحات براساس Session ها

Session Duration: مدت زمان میانگین هر Session را نمایش می دهد

Bounce Rate: زمانیکه کاربر وارد سایت شما می شود و بدون مراجعه به سایر صفحات از سایت خارج می گردد را Bounce Rate یا درصد خروج کاربران می گویند.

%New Sessions: معیاری می باشد که درصد کاربران جدیدی که به سایت شما وارد شده اند را نمایش می دهد.

تا این بخش از آموزش استفاده از گوگل آنالیتیک با استفاده از گزارشات گوگل آنالیتیک توانستیم آمار دقیقی از تعداد کاربران یونیک که به سایت شما مراجعه کرده اند، تعداد کاربران جدیدی که از سایت بازدید کرده اند، میزان خروج کاربران بدون مشاهده سایر صفحات و … بیابیم. در ادامه ی آموزش ها با سایر تنظیمات و بخش های دیگر گوگل آنالیتیکس آشنا خواهیم شد.

منبع

https://mizbanfa.net/


 خدمات سئو وب   خدمات سئو وب سایت   ۱۰ نکته سئو   کتابخانه‌ی سئول   کامپوننت سئو جوملا ۳   آموزش سئو قالب html   سئو قالب   چک سئو   سئو قوی وردپرس   سئو و بهینه سازی چت روم 

راه

اندازی
گوگل

انالیتیکس

راه

اندازی

گوگل

انالیتیکس
راه اندازی گوگل انالیتیکس  سئو رایگان وبلاگ   سئو کار حرفه   چک کننده سئو   آموزش نصب وب سئو   طراحی سایت   آموزش سئو قالب   سئو سازی وب سایت   سئو و بک لینک   بهترین سایت چک سئو   سئو و گوگل   سئو کد   همکاری   سئو قالب جوملا   سئو ارزان   کامپوننت سئو جوملا   سئو سایت   سئوی وب سایت   سئو سایت چیست؟   ابزار چک سئو   برنامه نویسان   چک لیست سئو   افزونه‌ی سئو برای وردپرس   درباره ما   سئو موتورجستجوگر   افزونه‌ی سئو   سئو کار   سئو وب سایت چیست   سئو و بهینه سازی سایت   لوکال سئو   دانش برتر   بررسی سئو قالب   سئو و افزایش ترافیک   سئو تک   سئو قالب چیست   سئو وب سايت   محتوا سئو شده براي سايت هاي تجاري   سئو و بهینه سازی وب سایت   سئو و افزایش بازدید   سایتی برای چک سئو   طراحی وب سایت   پروژه   سئو وب سایت در تبریز   سئو قالبفا   بالا بردن سئو وبلاگ   سئو ی سایت   سئو جوملا   سئو   سئو روز   سئوموز   سئو وب   آموزش سئو وبلاگ   سئو چیست   استخدام   سئو مستر   سئو و موتورهای جستجو   سئو وردپرس   سئو قالب وردپرس   میهن وب سئو   سئو قالب رزبلاگ   سئو وبلاگ   اهميت ريسپانسيو از نگاه سئو   سئو و بهینه سازی   افزونه‌ی سئوی وردپرس   افزایش سئو وبلاگ   سئو وب سایت   اسکریپت چک سئو   درباره   سئو تبريز   سئو سایت در تبریز   چک سئو قالب   چک سئوی سایت   افزونه‌ی سئو وردپرس   سئو در تبريز   چک سئو سایت   شرکت 


گفتگو در مورد طراحی اپلیکیشن