عناصر تشکیل دهنده پورتال

عناصر تشکیل دهنده پورتال
در هنگام نصب  دات نت نیوک یک دایرکتوری فیزیکی ایجاد می‌شود. IIS از طریق این دایرکتوری می‌تواند پورتال را شناسایی کند. اولین پورتال که هنگام نصب ایجاد میشود، پورتال والد است و باقی پورتال‌ها که تحت همین دامنه ایجاد می‌شوند پورتال‌های فرزند نام دارند.
 در گزینه مدیریت پورتال از منوی میزبان می‌توانیم تمام پورتال‌های موجود را ببینیم. فقط پورتال‌های فرزند قابل حذف هستند.

با استفاده از گزینه "اضافه کردن پرتال جدید" می‌توان پورتال‌های دیگری را تعریف نمود. تعریف پرتال فرزند به سادگی انجام می‌گیرد اما برای تعریف پرتال والد می‌بایست وبسایت دیگری در IIS Manager تعریف شود سپس یک رکورد DNS جهت اشاره به آدرس IP سرور تعریف شود.

عناصر تشکیل دهنده پرتال در دات نت نیوک

۱. صفحات   Pages
 صفحات DNN شباهت زیادی به صفحات html ایستا دارند. با این تفاوت که در صفحات DNN قاب‌ها وماژول‌ها قرار می‌گیرند.

۲. قاب‌ها   Panes
قاب‌ها ناحیه هایی از صفحه هستند که ماژول‌ها در آنها قرار می‌گیرند. هنگامی که حالت نمایش صفحه از طریق کنترل پنل رو ی حالت طراحی قرار می‌گیرد قادر به مشاهده قاب‌ها هستیم. در مورد قاب‌ها به تفصیل در بخش توسعه پوسته صحبت خواهیم کرد.

شکل ۳-۳ نمایی از قاب‌های موجود در صفحه

۳. پوسته هاSkins    
پوسته مجموعه ای از طرح هاست که جهت تغییر ظاهر پرتال DNN استفاده می‌شود. هر وب سایت یا هر صفحه ایجاد شده روی پرتال می‌تواند دارای پوسته مستقلی باشد. همچنین کاربران میزبان و مدیر می‌توانندد پوسته‌های متفاوتی داشته باشند. از طریق گزینه پوسته‌ها در منوی میزبان می‌توان پوسته‌های موجود را مشاهده نموده و پوسته‌های جدید تصب نمود. در بخش توسعه پوسته به شرح چگونگی ایجاد و نصب پوسته می‌پردازیم.
۴. کانتینر‌ها   Container
کانتینر نحوه نمایش گرافیکی ماژول‌های موجود در صفحه را مشخص می‌کند. عموماً توسعه دهنگان پوسته یک یا چندین کامنینر هماهنگ با پوسته را نیز طراحی می‌کنند که به همراه پوسته برای نمایش بلاک‌های صفحه استفاده می‌شود. مدیریت و تغییر کانتینر نیز از طریق گزینه پوسته‌ها در منوی میزبان انجام می‌شود. در نسخه‌های اخیر DNN می‌توانیید ترتیبی دهید تا در نمایش ماژول از هیچ کانتینری استفاده نشود. بدین منظور در منوی کنترل ماژول در بخش تنظیمات ص��حه نمایش کانتینر را غیرفعال می‌کنیم.در بخش توسعه پوسته بیشتر به خصوصیات کانتینر خواهیم پرداخت.
۵. ماژول ها    Modules
ماژول یک بخش قابل نصب و قابل استفاده مجدد است که برای نمایش محتوا یا انجام یک عملیات خاص استفادهمیشود.این تعریف بسیار شبیه به تعریف page در ASP.NET است. با این تفاوت که در DNN ماژول‌ها در صفحات قرار می‌گریند و در هر صفحه می‌توان چندین ماژول داشت. یکسری از ماژول‌ها که آنها را تحت عنوان ماژول‌های هسته (Core modules) می‌شناسیم؛ وجود دارند که عملیات ساده و مفیدی را انجام می‌دهند. برخی از این ماژول‌ها در هنگام شروع استفاده از پورتال نصب شده و از طریق کنترل پنل توسط کاربران مدیر، میزبان یا هر کاربر مجاز به نصب ماژول دیگری قابل اضافه شدن به صفحات است. برخی دیگر از این ماژول‌ها استفاده کمتری دارند یا ماهیت تخصصی‌تری دارند به طور پیش فرض نصب نمی‌شوند. بلکه از طریق کنترل تعریف ماژول در منوی میزبان قادر به مشاهده لیست آنها و نصب در صورت نیاز هستیم.

 مدیریت کاربران   عناصر تشکیل دهنده پرتال   طراحی وب سایت در تبریز   طراحی وب سایت   درباره ما   برنامه نویسان   عناصر تشکیل دهنده پرتال دات نیوک   مدیریت محتوا   سئو در تبريز   گسترش پذیری 

عناصرتشکیل

دهنده

CMSDNN
DotNetNuke
عناصر
تشکیل

دهنده

CMSDNN

DotNetNuke

مدیریت

محتوای

وب
عناصر تشکیل دهنده پورتال  دانش برتر   طراحی وب سایت تبریز   فروشگاه اینترنتی تبریز   ایجاد صفحه   دات نت نیوک   طراحي سايت ارزان در تبريز   DotNetNuke   وب سرویس   طراحی سایت 


گفتگو در مورد طراحی سایت