مدیریت سرعت بارگذاری سایت و بهینه سازی عملکرد

مدیریت سرعت بارگذاری سایت و بهینه سازی عملکرد
آیا می دانستید که بارگذاری سریع صفحات یک وب سایت می تواند منجر به نرخ تبدیل بالاتری شود! یا می دانستید بهینه سازی سرعت سایت می تواند تأثیر مستقیمی بر سئو سایت، تجربه کاربری و نرخ تبدیل شما داشته باشد؟ جالب است بدانید که هر ۱ ثانیه تأخیر در زمان بارگذاری صفحه، رضایت مشتری را ۱۶ درصد، بازدید از صفحه را ۱۱ درصد و نرخ تبدیل را ۷ درصد کاهش می دهد.

بله بهینه سازی عملکرد وب‌سایت، نقطه کانونی طراحی سایت های برتر از نظر فناوری محسوب شده و عامل اصلی موفقیت برای کسب و کارهای آنلاین مدرن است.

به هر حال بارگذاری کند وب‌سایت، می تواند تمام زحمات شبانه روزی کسب و کارها را از بین ببرد! اصلاً جای تعجب نیست!!! چون زمانی که کاربران مدت زمان زیادی برای بارگذاری کند صفحات وب منتظر می مانند، نهایتاً ناامید شده و به جستجوی گزینه های جایگزین روی می آورند. و اینجاست که رقبای شما می توانند گوی سبقت را از شما بربایند و خوش بدرخشند!

سرعت یک فضیلت دیجیتالی است. ما در این راهنمای جامع بهینه سازی سرعت سایت می خواهیم به شما نشان دهیم که داشتن یک وب‌سایت با بارگذاری سریع چقدر مهم و یکی از مقرون به صرفه ترین و بالاترین بازده های سرمایه گذاری است!

در این راهنما، ما سعی خواهیم کرد جزئیات فنی را توضیح دهیم و در عین حال دستورالعمل هایی را به شما ارائه دهیم که به راحتی می توانید آنها را دنبال و بلافاصله اجرای آن را شروع کنید! امیدواریم آن را باارزش و شایسته به اشتراک گذاشتن بدانید! 😄

مقدمه ای بر بهینه سازی سرعت وب سایت

سرعت صفحه دقیقا یعنی چه؟

اصطلاح سرعت صفحه (page speed) اساساً به مدت زمانی اطلاق می شود که صفحات وب یا محتوای رسانه ای از سرورهای میزبان وبسایت دانلود و در مرورگر وب درخواست کننده، نمایش داده می شوند.

زمان بارگذاری صفحه (Page load time) مدت زمان بین کلیک کردن روی لینک و نمایش کل محتوا از صفحه وب در مرورگر درخواست کننده است. در واقع سرعت بارگذاری صفحه مدت زمانی است که طول می کشد تا یک صفحه در وب سایت شما بارگذاری شود.

مهندسان در گوگل کشف کرده اند که زمان بارگذاری ۰٫۴ ثانیه ای صفحه آنقدر طولانی است که باعث شود کاربران کمتر جستجو کنند. این فناوری راه طولانی را در بهبود تجربه اینترنت پیموده است و نوآوری ها در فناوری های ارتباطی و شبکه ای، شیوه انتقال اطلاعات دیجیتال از طریق اینترنت را متحول کرده است.

نسل بعدی کسب و کارهای آنلاین تمام منابع مورد نیاز خود را برای ارائه آنی محتوا در اختیار دارند، اما برای استفاده و تکمیل این منابع، کسب و کارها به وبسایت هایی با سرعت بهینه شده نیاز دارند که بهترین تجربه کاربری را ارائه دهند. هری شوم متخصص سرعت مایکروسافت و دانشمند کامپیوتر معتقد است ۰٫۲۵ ثانیه تفاوت در زمان بارگذاری صفحه، سریع تر یا کندتر، می تواند یک مزیت رقابتی برای مشاغل آنلاین محسوب شود. 

سه بُعد اصلی برای درک سرعت صفحه در زمینه تجربه کاربر و عملکرد وب سایت ضروری است:

زمان صرف شده در تحویل مطالب درخواستی به همراه تحویل محتوای HTML به مرورگر

پاسخ مرورگر به درخواست های بارگذاری صفحه

نمایش صفحه وب درخواستی در مرورگر به کاربران نهایی

عدم بهینه سازی سرعت سایت؟! چه اتفاقی می افتد زمانی که بهینه سازی سرعت سایت انجام نمی شود؟

و وقتی این کار را نمی کنید، یعنی سعی نمی کنید تا سرعت سایت خود را بهینه نمایید، چه اتفاقی می افتد؟ به این آمار دقت کنید تا متوجه عمق مسئله شوید:

اگر بارگذاری یک سایت بیش از ۴ ثانیه طول بکشد، مطمئن باشید که از هر ۴ بازدیدکننده، ۱ نفر وب سایت را ترک می کند.

۴۶ درصد از کاربران از وب‌سایت هایی که عملکرد ضعیفی دارند، دوباره بازدید نمی کنند.

صاحبان وب سایت فقط ۵ ثانیه فرصت دارند تا بازدیدکنندگان را قبل از اینکه تصمیم به ترک آن داشته باشند جذب کنند.

۷۴ درصد از کاربرانی که به سایت تلفن همراه دسترسی دارند، اگر بارگذاری آن بیش از ۵ ثانیه طول بکشد، سایت را ترک می کنند.

هر یک ثانیه تأخیر در زمان بارگذاری صفحه، می تواند منجر به ضرر سالانه ۱٫۶ میلیارد دلاری برای صاحبان کسب و کار آنلاینی به بزرگی آمازون یا دیجی کالا شود.

۴۷ درصد از مشتریان تجارت الکترونیک قبل از اینکه قصد خروج از سایت را داشته باشند، زمان بارگذاری کمتر از دو ثانیه ای صفحه را انتظار دارند.

۴۰ درصد از کاربران، سایت را در سومین ثانیه انتظار ترک می کنند، قبل از اینکه ابزار تجزیه و تحلیل عملکرد، حتی حضور آنها را در سایت ثبت کند.

میانگین زمان اوج بارگذاری برای تبدیل ها تنها ۲ ثانیه است.

و چه اتفاقی می افتد زمانی که بهینه سازی سرعت سایت انجام می شود؟

وقتی موزیلا سرعت صفحه را ۲٫۲ ثانیه افزایش داد، آمار دانلود فایرفاکس ۱۵٫۴ درصد یا ۱۰ میلیون در سال افزایش یافت!

Walmart شاهد افزایش ۲ درصدی نرخ تبدیل به ازای هر ۱ ثانیه بهبود در زمان بارگذاری صفحه بود.

سرعت سایت و راه های افزایش آن

عوامل مؤثر در سرعت صفحات سایت

روش های مختلف سرعت بارگذاری صفحه در سایت

سرعت صفحه به روش های مختلفی محاسبه می‌شود، بنابراین در این قسمت از مطلب به تفکیک عناصر مختلف که اندازه گیری سرعت صفحه را تشکیل می دهند، می پردازیم.

زمان تا اولین بایت (Time to first byte): TTFB زمان بارگذاری اولین بایت اطلاعات در صفحه شما است.

زمان تعامل (Time to interactive): TTI مدت زمانی است که طول می کشد تا یک صفحه عناصر تعاملی بارگذاری شود.

اولین رنگ محتوا (First contentful paint): FCP به زمان بارگذاری اولین عنصر محتوا در وب سایت شما اشاره دارد. عنصر محتوا می تواند متن، تصویر (حتی یک تصویر پس زمینه) یا svg باشد.

زمان بارگذاری (Load time): زمان بارگذاری مقدار زمانی است که برای بارگذاری کامل یک صفحه و تمام عناصر آن لازم است.

اول موبایل (Mobile first): از نظر فنی، ریسپانسیو بودن اندازه گیری سرعت صفحه نیست، اما بخش بسیار مهم دیگری از نحوه محاسبه زمان بارگذاری وب‌سایت شما است. این بدان معناست که هنگام ارزیابی سرعت وب سایت شما، ابزار اندازه گیری در واقع به نسخه موبایلی سایت نگاه می کند، نه نسخه دسکتاپ. اغلب در اینجاست که اصول اولیه بهینه سازی سرعت صفحات سایت نادیده گرفته می شود.

ارتباط بهینه سازی سرعت وب سایت و علوم اعصاب و ریتم

۱۰۰ میلی ثانیه مدت زمانی است که لوب اکسیپیتال (پس سری) در مغز ما اطلاعات بصری را به عنوان یک حافظه حسی ذخیره می کند.

محققان گوگل پیشنهاد می کنند که زمان بارگذاری صفحه کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه به بازدیدکنندگان توهم واکنش آنی وب سایت را می دهد! زیرا پردازشگر حافظه حسی بصری در مغز ما در فواصل ۱۰۰ میلی ثانیه ای کار می کند. حافظه ذخیره ای پس از ۰٫۱ ثانیه پاک می شود زیرا سلول های گیرنده نوری در چشم ها اطلاعات بیشتری را به لوب اکسیپیتال منتقل می کنند.

حتی ۱ ثانیه از زمان بارگذاری کمتر صفحه برای حفظ جریان یکپارچه فکر کافی است چون کاربران احساس می کنند کنترل فعالیت های مرور وب خود را دارند و تا زمانی که وب سایت بتواند به دلخواه کاربران ریسپانسیو باشد، استرس ذهنی آنها تشدید نمی شود. حالا اگر مدت زمان تأخیر، ۱۰ ثانیه باشد، چه اتفاقی می افتد؟ با ۱۰ ثانیه تاخیر، توجه و تمرکز بازدیدکننده به سختی حفظ می شود. احساس بی حوصلگی، ناامیدی و احساس رها شدن معمولاً آنقدر قوی است که بازدیدکنندگان را از بازدید مجدد چنین وب سایت های کندی منع کند.

با این حال، رها کردن یک وب سایت به دلیل سرعت پایین صفحه، همیشه سریع ترین راه برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر در وب نیست. یک کاربر معمولی به جای اینکه چند ثانیه بیشتر منتظر بماند تا وب سایت مرتبط کُند پاسخ دهد، باید چند دقیقه اضافی را صرف مرور وب‌سایت های بی ربطی کند که سریع پاسخ می دهند.

اما شاید برایتان عجیب باشد که بازدیدکنندگان ترجیح می دهند زمان زیادی را صرف جستجوی اطلاعات در جاهای دیگر کنند تا اینکه چند ثانیه منتظر بمانند تا وب سایت مناسب بارگذاری شود. با توجه به گستردگی منابع موجود در وب، کاربران در نهایت اطلاعات مورد نیاز را در وب سایت های دیگری پیدا می کنند. اما بازنده های نهایی کسب و کارهای آنلاین، آنهایی هستند که با وجود میزبانی اطلاعات و خدمات دقیقی که به دنبال آن هستند، قادر به دسترسی سریع به مشتریان آنلاین خود نیستند.

به این مثال خوب دقت کنید:

آسانسورها دارای آینه هستند تا افراد مشغول ظاهر خود باشند و به زمان صرف شده فکر نکنند. این رفتار افراد مشابه رفتار بازدیدکنندگان وب سایت در دنیای سایبری است. و همین اصل کلی برای مشاغل آنلاین نیز صدق می کند.

اکنون، کسب و کارهای آنلاین می توانند با روان شناسی انسان بازی کنند، اما تقریباً بدون هیچ فرمول خاصی که زمان پاسخ دهی وب‌سایت را برای هر بازدیدکننده ای در آنجا قابل تحمل کند. آنها می توانند مدت زمان انتظار را در ارائه محتوای درخواستی به بازدیدکنندگان آنلاین خود با بهینه سازی سرعت وب سایت کاهش دهند. آنها باید هر کاری کنند تا وب سایت خودشان را برای ارائه پاسخ فوری و کیفیت بالا و تجربه کاربری یکپارچه طراحی نمایند.

این راهنمای جامع بهینه سازی سرعت سایت در واقع به شما کمک می کند تا با بهینه سازی عملکرد وب سایت و در نتیجه افزایش رضایت، حفظ و وفاداری مشتری، پتانسیل کسب و کار آنلاین خود را به حداکثر برسانید.

تأثیر عملکرد و بهینه سازی سرعت وب سایت بر موفقیت کسب و کار

تأثیر عملکرد و بهینه سازی سرعت وب سایت بر فروش

عملکرد وب سایت همان تجربه کاربر است یعنی قدرت سرعت بارگذاری صفحه باعث جذاب بودن تجربه خرید آنلاین و بالا رفتن میزان فروش و در نهایت موفقیت کسب و کار آنلاین می شود. گوگل از زمانی که پیامدهای نقص عملکرد وب سایت را تجربه کرد، سرعت صفحه را در الگوریتم های جستجوی اختصاصی خود فاکتور بندی کرد. این غول موتور جستجو یک بار کاهش ۲۰ درصدی در ترافیک را تجربه کرد که ناشی از تاخیر نیم ثانیه در زمان بارگذاری صفحه بود.

بنابراین عملکرد وب سایت چگونه بر فروش یک تجارت آنلاین متوسط تأثیر می گذارد؟ به طور چشمگیری، تنها یک پاسخ وجود دارد!

در یک مطالعه وضعیت انتظارات خرید آنلاین مصرف کنندگان با این هدف مورد مطالعه قرار گرفت که ارزیابی کند که چگونه وب‌سایت هایی با عملکرد ضعیف، نتیجه کسب و کار را از بین می برند در حالی که عملکرد بالای وب سایت به سرعت فروش را افزایش می دهد.

این تحقیق نشان می دهد که ۸۸ درصد از کاربران اینترنت، آن خرده فروشی های آنلاینی را انتخاب می‌کنند که تجربه وب سایتی با کارایی بالا و کاربرپسند را ارائه می دهند و تقریباً ۵۰ درصد از کاربران، وب‌سایت هایی را که در عرض ۳ ثانیه بارگیری نمی شوند، رها می کنند.

این اقدامات در نتیجه بر فروش تأثیر می گذارد. چون ۷۹ درصد از مشتریان ناراضی دیگر از وب‌سایت های ضعیف بازدید نمی‌کنند، به جز از گوگل یا دیجی کالا در ایران. ۴۶ درصد از مشتریان ناراضی تصور منفی پایداری دارند و ۴۴ درصد تجربیات خرید خود را با سایر نقاط جهان به اشتراک می گذارند. پیامدها فراتر از دنیای سایبری است! زیرا ۸۷ درصد از مشتریان از فروشگاه های آنلاین و همچنین از فروشگاه های آفلاین خرید می کنند.

در حالی که کیفیت خدمات و محصولات ظاهراً بیشترین تأثیر را بر فروش کسب وکار دارد، تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت به مشتریان خریدار در دنیای سایبری تا حد زیادی به ایجاد یک برداشت مثبت از مشتری بستگی دارد. و اینجاست که پارامترهای عملکرد وب سایت های اینترنتی همانند بهینه سازی سرعت سایت و صفحه، سریع وارد عمل می شوند و در نهایت به مشتریان یک تصور روان‌شناختی مثبت می دهند و باعث افزایش فروش و وفاداری مشتری می شوند.

تأثیر عملکرد و بهینه سازی سرعت وب سایت بر تبدیل

نرخ تبدیل (conversion rates) به عنوان مهم ترین و قدرتمندترین معیار اینترنتی برای کسب و کارهای آنلاین، به‌طور کلی به شاخص های کلیدی عملکرد وب‌سایت در ایجاد مزیت های رقابتی برای پلتفرم های خرده‌فروشی آنلاین بستگی دارد.

در دنیای سایبری، کمپین های بازاریابی سنتی به تنهایی نرخ تبدیل را بدون بهبود تجربه کاربر وب سایت (یعنی بدون بهبود سرعت سایت و ریسپانسیو بودن وب سایت) افزایش نمی دهند.

آوردن مشتریان بالقوه به درب فروشگاه های خرده فروشی حضوری و آفلاین اغلب نیاز به ��ک کمپین بازاریابی و تبلیغات کاملاً برنامه ریزی شده دارد. و هنگامی که مشتریان وارد مغازه می شوند، معمولاً بدون خرید آن را ترک نمی کنند.

تلاش‌های بسیار کمتری برای جذب مشتریان آنلاین برای بازدید از فروشگاه های خرده‌فروشی آنلاین نیاز است! کاربران اینترنت به این موضوع اهمیت می دهند که برای باز کردن صفحات وب که قبلاً هرگز بازدید نکرده اند، چند کلیک اضافی بکنند. نقش سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو و تبلیغات رسانه های اجتماعی را در این امر دست کم نگیرید.

اگر اطلاعات مورد نیاز در عرض چند ثانیه قابل تحمل در دسترس قرار نگیرد، برای بازدیدکنندگان راحت است که سایت را ترک کنند. همان قدر که ترک یک سایت برای بازدیدکنندگانی که وارد سایت شده ولی محتوای شما نتوانسته آنها را تحت تأثیر قرار دهد، راحت است. چرا چون این کار نیز بیش از چند کلیک طول نمی کشد!

بنابراین تجربه کاربر از نظر عملکرد وب سایت و پاسخگویی، به عامل نهایی تأثیرگذار بر نرخ تبدیل در بازارهای آنلاین تبدیل می شود. کسب و کار اینترنتی قبل از هر چیز در مورد راحتی مشتری و دستیابی به مشتریان بالقوه کارآمد با اطلاعات، محصولات و خدمات مناسب در زمان مناسب است.

و هیچ کدام از موارد فوق بدون بهینه سازی سرعت سایت امکان پذیر نیست. و این سرعت بایستی بیشتر از سرعت ترک سایت توسط کاربرانی باشد که بازدیدهای خود را به دلیل عملکرد ضعیف وب سایت رها می کنند.

نمی دانید که عملکرد وب سایت تان چگونه بر نرخ تبدیل تان تأثیر می گذارد؟ ابزارهایی مانند ابزار Google’s Test My Site می توانند پاسخ این سوال شما باشند.

تأثیر عملکرد و بهینه سازی سرعت وب سایت بر تعامل کاربر

وبسایت ها با تجزیه و تحلیل آمار تعامل کاربر (User engagement) می توانند بهترین استراتژی ها را برای بهینه سازی فروش آنلاین توسعه دهند. کسب و کارهای آنلاین، اهمیت عملکرد وب سایت و ابزارهایی را که به تحلیل و پیش بینی بهترین اقدامات مرتبط با سرعت و درآمد صفحه می‌پردازند، در فضای مجازی رقابتی به خوبی درک می‌کنند.

اطلاعات پیشرفته تعامل کاربر با وب سایت های واکنش گرا و بارگذاری سریع اغلب به عنوان یک پروکسی برای موفقیت کسب و کار آنلاین در نظر گرفته می‌شود. برای وب سایت هایی که عملکرد ضعیفی دارند (توجه داشته باشید که عملکرد ضعیف یک اصطلاح نسبی است) زمان بارگذاری صفحه از محدودیت های انسانی فراتر می رود. چراکه اگر وبسایتی در پردازش درخواست های کاربر موفق نباشد، ممکن است تصور نادرست از ناآگاهی یا بی‌کفایتی در ارائه پاسخ دلخواه را در او ایجاد کند.

از سوی دیگر، وب‌سایت‌های با عملکرد بالا (عملکرد بالا نیز یک اصطلاح نسبی است) بر سه پارامتری که تعامل کاربر را تعیین می‌کنند، یعنی احساسات کاربر، حالات ذهنی کاربر، و تعاملات کاربر تأثیر می‌گذارند. این سه جنبه یک ارتباط عاطفی، شناختی و رفتاری بین بازدیدکنندگان انسانی و وب سایت ایجاد می کند.

با برقراری این ارتباط، کسب و کارهای آنلاین می توانند از کاراکترهای تعامل کاربر مانند توجه متمرکز، انگیزه و اعتماد در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، مشتریان وفادار و حتی سفیران برند که منجر به ایجاد سرنخ در رسانه‌های اجتماعی و خارج از دنیای اینترنت می شوند، کاملاً سود ببرند.

تأثیر عملکرد و بهینه سازی سرعت وب سایت بر درآمد و هزینه های عملیاتی (OpEx)

در حالی که سرمایه گذاری در بهینه سازی عملکرد و سرعت وب‌سایت و کاهش چند ثانیه در زمان بارگذاری صفحه، به هزینه‌های سرمایه‌ای (CapEx) اضافه می کند، بازده ناگزیر به شکل افزایش درآمد و کاهش هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری های سخت افزاری دیده می شود.

غول تجارت الکترونیک Shopzilla با کاهش زمان بارگذاری صفحه از ۷ ثانیه به ۲ ثانیه، شاهد کاهش ۵۰ درصدی بودجه عملیاتی خود بود. بهبود عملکرد و سرعت سایت با بازنگری در طراحی وب سایت، این شرکت را قادر می سازد تا از منابع سخت افزاری مشابهی برای پردازش همان مقدار درخواست های کاربران وب سایت به طور مؤثر استفاده کند. ریسپانسیو ساختن وب سایت هم درآمد این سایت را تا ۱۲ درصد افزایش داد.

بهبود شاخص کلیدی عملکرد (KPI) وب سایت همچنین منجر به کسب امتیاز کیفی بهتر Google AdWords می شود و بنابراین هزینه هر کلیک (CPC) را کاهش می دهد. کسب و کارهای آنلاینی که امتیاز بالا گرفته و سرعت صفحه بالایی دارند، می توانند بودجه تبلیغات را به طور مؤثر و کارآمد خرج کنند، در نتیجه دسترسی و جذب مشتریان را بدون نیاز به OpEx اضافی به حداکثر می رسانند.

از سوی دیگر، کاهش سرعت، استفاده از منابع را به حداقل می رساند. یک مطالعه مستقل در مورد تأثیر عملکرد و بهینه سازی سرعت وب سایت بر درآمد به این نتیجه رسید که تاخیر ۲ ثانیه ای در ارائه درخواست کوئری باعث کاهش درآمد ۴٫۳ درصدی به ازای هر کاربر شد. و جالب است بدانید که با حذف تأخیرها، رفتار مشتری تغییر زیادی نمی کند. چراکه زمانی که گوگل تاخیر ۰٫۴ ثانیه ای در ارائه نتایج جستجو را حذف کرد، کاربران همچنان ۰٫۲۱ درصد جستجوهای کمتری را حتی با عملکرد بهینه صفحه وب انجام دادند.

تلاش‌های اضافی برای افزایش عملکرد وب‌سایت ممکن است به طور موقت CapEx را افزایش دهد، اما این افزایش را در نهایت می توان توجیه کرد زیرا سرمایه گذاری های اضافی منجر به سود بالاتر، افزایش جریان درآمد و حداقل هزینه های عملیاتی می شوند. 

تأثیر عملکرد و بهینه سازی سرعت وب سایت بر قابلیت استفاده

المان های ارتباطی بین قابلیت استفاده وب سایت و وفاداری مشتری به KPI های وب سایت، از جمله سرعت صفحه، زمان بارگذاری و پاسخگویی وب سایت به درخواست های کاربر مرتبط است. یک مدل فرضی از بهینه سازی سرعت وب سایت، این المان ها را با ویژگی هایی مانند اعتماد به سایت، تعامل و مرتبط بودن اطلاعات به عنوان زیرمجموعه ای از قابلیت استفاده وبسایت توسط کاربران نهایی در نظر می گیرد.

به طور مشابه، خزنده های وب و موتورهای جستجو عملکرد وب سایت را از نظر سرعت صفحه، قابلیت هدایت، تجربه کاربر، پاسخگویی و دسترسی به مخاطبان جهانی به عنوان زیرمجموعه ای از بهینه سازی موتور جستجو که بر رتبه بندی جستجو تأثیر می گذارد، اندازه گیری می کنند.

قابلیت استفاده وب سایت ها به چه مواردی اشاره دارد:

کار کردن، ناوبری و درک محتواهای سایت آسان باشد

به طور مستقیم اطلاعات مربوطه و کوئری های مورد جستجو را تحویل دهد.

قابل دسترسی در تمام دستگاه ها، سیستم عامل ها، مرورگرها و مکان های جغرافیایی باشد.

اطلاعات، محصولات و خدمات قانونی، معتبر و با کیفیت بالا با کمترین کلیک و درخواست مرورگر را ارائه دهد.

تحقق این اهداف برای به حداکثر رساندن عملکرد وب سایت، قابلیت استفاده و وفاداری مشتری حیاتی است و به عنوان کانالی برای موفقیت تجارت آنلاین عمل می کند.

ریسپانسیو بودن یک سایت و تاثیر آن برسئو

روش های بهینه سازی نسخه موبایل سایت

تأثیر ریسپانسیو بودن سایت بر عملکرد و بهینه سازی سرعت وب سایت

به نظر می رسد که دستگاه های تلفن همراه با ۲٫۳۲ میلیارد اشتراک تلفن های هوشمند، که حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۱۷ است، به کل نژاد بشر نفوذ کرده است. و کسب و کارهای آنلاینی که به سختی وارد بخش بازاریابی اینترنتی تلفن همراه می شوند، حتماً دچار اختلال خواهند شد.

موفقیت در دنیای سایبری به توانایی پذیرش رویکرد اول تلفن همراه در دستیابی به جمعیت در حال انفجار مشترکان تلفن همراه بستگی دارد. و سازمان هایی که تلاش می‌کنند تا به طور مؤثر به جمعیت عظیم تلفن همراه دست یابند، حتماً شاهد موفقیت های روزافزون خواهند بود. و کسب و کارهای آنلاینی که به سختی وارد بخش بازاریابی اینترنتی تلفن همراه می شوند، حتماً دچار اختلال خواهند شد.

برای چنین افرادی که در صنعت عقب مانده‌اند، هنوز برای پذیرش یک استراتژی موبایلی دیر نیست. با این حال، این رویکرد همیشه برای کسب و کارهای آنلاین آینده نگر نتیجه نمی دهد، زمانی که نتوانند دسترسی خود را به پایگاه کاربر تلفن همراه بهینه کنند.

بهینه‌سازی سرعت سایت در نسخه دسکتاپ یا نسخه موبایل، کدامیک بهتر است؟

رقابت برای فضای موبایل رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۴، مدیر عامل یاهو، سایت ریسپانسیو را به عنوان “نقطه اوج” برای اینترنت نامید و حق با او بود! در سال ۲۰۱۷ برخی از آمارهای بدست آمده از Similar Web نشان داد که کاربران موبایلی با ۷۷ میلیارد بازدید از وب سایت، بیش از ۵۰ درصد از ترافیک را به خود اختصاص داده اند.

به این آمارها هم توجه کنید:

۸۷ درصد از شهروندان ایالات متحده دستگاه های تلفن همراه دارند.

۴۵ درصد از آنهایی که تلفن همراه دارند، گوشی شان از نوع هوشمند است.

۹۰ درصد آنهایی که گوشی هوشمند دارند، از طریق گوشی شان به اینترنت وصل می شوند.

این کاربران تلفن همراه به طور متوسط ​​روزانه ۱٫۴ ساعت را در اینترنت صرف می کنند.

۷۴ درصد از کاربران، وب سایت های تلفن همراه را که در عرض ۵ ثانیه بارگیری نمی شوند، رها می کنند.

تمام تمرکز طراحان و صاحبان سایت باید بر روی دیده شدن از طریق موبایل و دسکتاپ به طور جداگانه، حداقل از نقطه نظر طراحی وب سایت باشد. بدون این استراتژی، تجربه کاربر تلفن همراه در دسترسی به نسخه های دسکتاپ وب سایت ها معمولاً از نظر زمان بارگذاری صفحه، قابلیت استفاده و عملکرد به خطر می افتد

به خطر انداختن این جنبه های اصلی وب سایت‌های تلفن همراه می تواند کسب و کارهای آنلاین را مجبور کند با پیامدهای منفی آشکاری از جمله خریدهای کم موبایل، عدم موفقیت در رقابت، از دست دادن ارزش برند و… مواجه شوند. اما گسترش پایگاه مشتری، گزینه های تبلیغاتی جدید، ارائه خدمات باکیفیت به صورت کارآمد در زمان راحتی کاربر، پذیرش مولد وب موبایلی برای توسعه کسب‌وکار و… اهداف اصلی برای دستیابی به مشتریان از طریق اینترنت تلفن همراه می باشد.

دسکتاپ و موبایل از نظر جنبه های حاکم بر اجرای بهینه سازی عملکرد وب‌سایت همانند منابع فناوری، فاکتور فرم و رابط کاربری متفاوت هستند. بدون بهینه سازی وب سایت‌ها برای موبایل برای ارائه بهترین عملکرد وب‌سایت در تلفن همراه، چندین شاخص کلیدی عملکرد وب سایت تنزل یافته و تأثیر منفی بر تجربه کاربر تلفن همراه می‌گذارند.

و از آنجایی که فناوری های تلفن همراه به کاربران این امکان را می دهند که در حین حرکت، ایستاده، یا حتی زمانی که دراز کشیده اند، در وب جستجو کنند، انتظارات کاربر از استانداردهای مرسوم که فقط در دسکتاپ قابل اجرا هستند، فراتر می رود. ارائه محتوای وب سایت تلفن همراه در این بازه توجه کوتاه مدت حدوداً ۲ ثانیه ای باعث ایجاد تفاوت در جلب وفاداری مشتری و ارتباط تجاری طولانی مدت با کاربران اینترنت تلفن همراه می شود.

وب سایت ریسپانسیو، کارآمدتر و با فضای رقابتی بالا برای تبدیل

با توجه به حجم ��الای ترافیک اینترنت با استفاده از دستگاه های تلفن همراه برای خرید اینترنتی، وب سایت های تلفن همراه کارامدتر یک اولویت آشکار برای کسب و کارهای آنلاین است. یک مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد که کسب و کارهای اینترنتی غیر ریسپانسیو می توانند میلیون ها خریدار تلفن همراه را از دست بدهند. جالب است بدانید که درآمد کل بالقوه به ازای هر تبدیل خریداران موبایلی به طور متوسط ​​حدود ۸۰ درصد درآمد کاربران دسک‌تاپی است که به صورت آنلاین خرید می کنند.

نرخ تبدیل در میان مشاغل اینترنتی کوچک که بر روی وب سایت های تلفن همراه با کارایی پایین کار می کنند معمولاً ۰٫۶ درصد است، در مقایسه با نرخ تبدیل ۱٫۶ درصدی ارائه دهندگان دسکتاپ در همان بخش و با همان اندازه!

از سوی دیگر، کاربران تبلت ها ۲۰ درصد بیشتر از کاربران دسکتاپ هزینه می کنند. با جذب این مخاطبان، کسب و کارهای آنلاینی که به بخش بازاریابی اینترنتی موبایلی نفوذ می کنند، می توانند انتظار جریان های درآمدی بالایی داشته باشند که به طور بالقوه می توانند روزی جایگزین مخاطبان دسکتاپ شوند.

با این وجود، تقاضا برای ارضای نیازهای کاربران تلفن همراه به طور تصاعدی در حال افزایش است. بهینه سازی وب سایت های موبایلی برای موتورهای جستجو اکنون تجارت جداگانه ای است و بهینه سازی سرعت وب سایت موبایل نیز همینطور است، که شامل موارد زیر است:

سرعت بالای صفحه (High page speed)

زمان بارگذاری پایین صفحه (Low page load times)

ارائه کارآمد محتوای غنی از رسانه (Efficient delivery of media-rich content)

سرعت دانلود (Download speed)

قالب بهینه سایت (Optimal site format)

ناوبری و قابلیت استفاده آسان کل وب سایت (Easy navigation and usability across the website)

با توجه به این مسائل، میکرو سایت های فعال در بخش اینترنت موبایلی می توانند امیدوار باشند که با همتایان بزرگ تر خود که نرخ تبدیل ۱٫۲ درصدی دارند (که دو برابر نرخ تبدیل سایت‌های دسکتاپی است!) رقابت کنند.

بنابراین، جای تعجب نیست که شرکت های Fortune 100 به طور متوسط زمان بارگذاری ۵ ثانیه ای صفحه برای وب سایت های تلفن همراه خود دارند که دو ثانیه سریعتر از میانگین استانداردهای قابل قبول (حداکثر ۷ ثانیه) است.

مشتریان از وب سایت هایی با پاسخ سریع و زمان بارگذاری بسیار کم صفحه قدردانی می کنند. ۶۰ درصد از کاربران از دستگاه های تلفن همراه منحصراً برای تصمیم گیری سریع خرید استفاده می کنند. دستگاه های تلفن همراه و رایانه های رومیزی یا لپ تاپ ها به یک اندازه به عنوان منبع رسانه ای اطلاعات مهم در نظر گرفته می شوند.

۴۲ درصد از کاربران اینترنت از تلفن همراه استفاده می کنند اما سهولت دسترسی به وب از طریق دستگاه های تلفن همراه استفاده از اینترنت تلفن همراه و فرصت های تجاری را افزایش می دهد. و اگر همچنان قصد دارید بهینه سازی عملکرد و سرعت وب سایت تلفن همراه را نادیده بگیرید، قطع به یقین شاهد از دست دادن فرصت ها و موفقیت هایی خواهید بود که عمدتاً با یک وب سایت موبایل اختصاصی و بهینه شده با سرعت قابل دستیابی است.

اشتباهات رایج بیزینسی مخرب عملکرد وب سایت

بازارهای آنلاین مانند میدان های جنگ یونانیان باستان، پلتفرم‌های رقابتی پرمخاطره ای هستند که تنها سخت کوش ترین افراد در آن زنده می مانند. و مانند همه نبردهای پرمخاطره، عوامل انسانی (تصمیم گیری های اشتباه، خطاهای سهوی و ناآگاهی) به طور قابل توجهی در نتیجه رقابت های تجاری آنلاین نقش دارند.

با این حال، کسب‌وکارهای آنلاین و وب‌مسترهایی که مسئول حفظ وب‌سایت‌های با کارایی بالا و کاملاً بهینه‌شده هستند، تمایل دارند عناصر مهم طراحی وب را که زمان بارگذاری سایت را فلج می کنند، نادیده بگیرند و متوجه عواقب ناگوار آن نیستند.

مبارزه برای جلب توجه مشتری به ارائه محتوای درخواستی به کارآمدترین و دقیق‌ترین شکل ممکن، صرف نظر از اندازه شرکت و دستاوردهای گذشته خلاصه می‌شود. و درست مانند اشتباهات انسانی، اشتباهات رایج که عملکرد وب سایت را از بین می برد، نتیجه رقابت کسب و کار آنلاین را تعیین می کند: هرکسی سریع تر به خط پایان برسد، برنده مسابقه است!

فاصله بین زمان مورد انتظار بارگذاری صفحه کمتر از ۲ ثانیه و متوسط ​​زمان بارگذاری سایت ۵ ثانیه ای شکاف مرگ (Gap of Death) نامیده می شود، به دلیل تاکتیک های بهینه سازی سرعت وب سایت و تصمیمات تجاری به طرز شگفت انگیزی نادیده گرفته شده است.

برخلاف تصور رایج، بهینه سازی سرعت به طور ایده آل نه فقط پس از ساخت کل سایت بلکه در تمام مراحل توسعه وبسایت اجرا می‌شود. ترفندهای نهایی و افزودنی های بهینه سازی سرعت سایت که پس از توسعه وبسایت‌ها اجرا می شوند، سرعت صفحه را بهبود می‌بخشند و زمان بارگذاری را کاهش می‌دهند تا حداقل به شکاف مرگ برسد. اما حتی در این منطقه عملکرد، نرخ تبدیل به ازای هر ثانیه تأخیر پس از زمان بارگذاری صفحه مورد انتظار ۲ ثانیه ای، ۷ درصد کاهش می یابد.

از سوی دیگر، صاحبان وب‌سایت‌ها که نسبت به تاکتیک‌های بهینه‌سازی سرعت محتاط هستند، می‌توانند با اجتناب از اشتباهات مرگبار زیر، عملکرد و سرعت بالاتر وب سایت را هدف قرار دهند:

خدمات میزبانی متوسط وب (Mediocre Web Hosting Service)

اشتباه انتخاب یک سرویس هاستینگ وب ​​می تواند تا ابد ادامه داشته باشد. در دسترس بودن جهانی طیف وسیعی از گزینه های میزبانی، کسب و کارها و علاقمندان را به سمت تثبیت حضور خود در دنیای سایبری سوق می دهد. تقاضا برای خدمات میزبانی وب مقرون به صرفه به طور تصاعدی در حال افزایش است.

میزبان های وب متوسطی که خدمات مقرون‌به‌صرفه می‌فروشند، با میزبانی هزاران وب‌سایت در نمونه‌های منفرد، سودآوری خود را به حداکثر می‌رسانند. سرورهای بهینه نشده که هزاران وب‌سایت عمومی را روی یک پشته سرور اجرا می کنند، مضر هستند. مخصوصاً برای وب‌سایت‌های تجاری اینترنتی که افزایش غیرقابل کنترل ترافیک وب، محتوای چندرسانه ای و فایل های بزرگ وب‌سایت برخی از ویژگی های آنها می باشند.

عملکرد جذاب وب سایت برای موفقیت مشاغل تجارت الکترونیک بسیار مهم است زیرا وب سایت هایی که بارگذاری آنها بیش از ۳ ثانیه طول می کشد، ۴۰ درصد از ترافیک را از دست می دهند. ۷۹ درصد از بازدیدکنندگان ناراضی تقریباً هرگز به این سایت های کُند باز نمی گردند! 

سارقان پهنای باند (Giving Way to Bandwidth Thieves)

بهینه سازی سرعت وب سایت یک فرآیند مداوم و در حال تحول و فراتر از اشتراک در بهترین خدمات میزبانی وب در جهان است. هدف برخی از تصمیمات تجاری به حداکثر رساندن درآمد از طریق تغییر طراحی و ویژگی های وب‌سایت است ولی با کاهش یا ربودن تکه های قابل توجهی از پهنای باند اختصاص داده شده به هر بازدیدکننده، بر عملکرد وب‌سایت تأثیر منفی می‌گذارند.

ویجت ها یا پلاگین های بسیار زیاد (Too Many Widgets or Plugins)

ویژگی ها و عملکرد اضافی همیشه صاحبان وب سایت و توسعه دهندگان را خوشحال می کند. ویجت ها و افزونه ها تغییرات راحت را در وب سایت های موجود همراه با بار جزئی بر عملکرد وب سایت امکان پذیر می کنند. حتی با کوچکترین ویجت ها مانند Google+ button box، بار عملکرد وب‌سایت از نظر زمان بارگذاری صفحه می‌تواند در برخی موارد تا ۲ ثانیه افزایش یابد.

محدود نگه داشتن پلاگین ها یا همان افزونه ها، حداقل برای حفظ عملکرد بهینه وب سایت ضروری است. حتی افزونه های نصب شده در هسته وب سایت مشابه در ارائه سریع ترین پاسخ به درخواست های مرورگر رقابت می کنند و در نهایت پهنای باند را کاهش می دهند.

گاهی اوقات کیفیت و عملکرد افزونه های نصب شده بسیار بیشتر از تعداد آنها اهمیت دارد. افزونه‌هایی که جریان‌های بزرگی از داده‌ها را برای انجام عملیات پیچیده درخواست می‌کنند، باید این کار را خارج از سرور انجام دهند، و نه در محیط‌های میزبانی وب‌سایت مانند وردپرس.

این مقاله را حتما بخوانید: تعریف استراتژی محتوا چیست؟ آموزش گام به گام

تبلیغات بسیار زیاد (Too Many Ads and External Services)

باید بدانید که قرار دادن تبلیغات زیاد در داخل سایت به شدت عملکرد وب سایت را کاهش می دهد. تبلیغات بیش از حد یا تبلیغات با بارگذاری آهسته باعث افزایش نرخ پرش می شود و بر قابلیت عرضه در بازار آنلاین تأثیر منفی می گذارد. زیان‌های مالی ناشی از نرخ‌های پرش بالا بیشتر از مزایای مالی واگذاری فضاهای وب‌سایت وسیع به تبلیغ‌کنندگان است.

با این وجود، تبلیغات آنلاین منبع اصلی درآمد بسیاری از مشاغل آنلاین است (به گوگل و فیس بوک فکر کنید!). یک مدل تبلیغاتی بهینه وب سایت کمک زیادی به افزایش درآمد وب سایت می کند و در عین حال هزینه تأخیر و تأخیر بارگذاری صفحه را به حداقل می رساند.

تم های طراحی و مالتی مدیاهای ناسازگار (Bloated Design Theme and Incompatible Multimedia)

محتوای چند رسانه ای و تم های وسوسه انگیز طراحی وب سایت برای ترافیک آنلاین مهم هستند، اما در صورتی که محتوا حتی به اندازه پلک زدن در دسترس بازدیدکنندگان بی حوصله قرار بگیرد. دانلود تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا (پیکسل‌های بزرگ، اندازه فایل بزرگ) در مرورگرهای کاربر درخواست کننده زمان بیشتری طول می‌کشد، در حالی که گرافیک هایی با کیفیت پایین و کم حجم، علیرغم زمان بارگذاری کمتر، توجه کاربر را به سختی به سمت خود جلب می کنند.

با این حال، محتوای گرافیکی فشرده همیشه عامل تعیین کننده در ایجاد تبدیل و فروش نیست. این امر به ویژه در مورد وب سایت های اینترنتی که باید حاوی تصاویر و ویدیوهای محصول با بارگذاری سریع باشند که ارزش محصولات را توصیف کرده و لزوماً زیبایی بصری آنها را توصیف نمی کنند، صادق است.

وبسایت هایی با محتوای چندرسانه ای غیر کاربردی، چرخه‌های ارتباطی بیش از حد مشتری-سرور را برای رسیدن به مرورگرهای درخواست‌کننده طی می نمایند که در نهایت عملکرد وبسایت را بدتر می کنند. با این حال، این بر عهده وبمسترها است که از قابلیت سرویس دهی ساده در تمام پلتفرم های مرورگر، فاکتورهای فرم دستگاه و مکان های جغرافیایی اطمینان حاصل کنند، زیرا سیاست های دولت و سازگاری مرورگر به طور بالقوه در طول زمان تغییر می کند.

بارگذاری سریع و محتوای چندرسانه ای کاملاً کاربردی برای بیزینس من های اینترنتی لازم است تا بازدیدکنندگان را در وب سایت خود نگه دارند. هر ثانیه تأخیر در زمان بارگذاری صفحه باعث می‌شود که بازدیدکنندگان ناامید، وب‌سایت های کند را رها کنند. حتماً جالب است بداند که ۷ درصد کاهش نرخ تبدیل، ۱۱ درصد بازدید کمتر از صفحه و ۱۶ درصد کاهش رضایت مشتری را به همراه دارد.

فرم های ثبت نام و کدهای آنالیتیکس (Sign up forms and analytics code)

فرم های ثبت نام و کدهای تجزیه و تحلیل تنها چند خط به فایل های اصلی وب سایت اضافه می کنند. اما زمانی که تعداد زیادی از کدهای تک خطی فضای بک اند وب سایت را اشغال می کنند، انواه محتواهای وب و ��لاگین ها برای اشغال فضاهای کوچک حافظه در چرخه های پردازش کوتاه با کد طولانی به رقابت می پردازند. در نتیجه، پدیده رایج فیزیک غیرخطی شروع می‌شود و هر جزء به‌طور غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کند و معمولاً چرخه‌های پردازشی بیشتری را نسبت به چیزی که انتظار می رفت، مصرف می‌کند.

بسیاری از وب‌سایت‌ها میزبان بیش از ۸۰ دارایی (تصاویر، افزونه‌ها و سایر محتوای چندرسانه ای) هستند و همه این محتواها لزوماً بر اساس ترجیحات کاربر به مرورگرهای درخواست کننده تحویل داده نمی شود. سرمایه گذاری های اضافی در توسعه وب‌سایت های غنی از رسانه در نهایت زمانی نتیجه معکوس می دهند که فرم‌های ثبت نام نامربوط، کدهای تجزیه و تحلیل و سایر محتواهای غیرضروری جایگزین اطلاعات واقعی درخواست شده کاربران نهایی شود.

اشتباهات موبایلی و ریدایرکت های نادرست (Mobile Mistakes and Misguided Redirects)

همان طور که انتظار می رفت تا سال ۲۰۱۹ اشتراک جهانی گوشی های هوشمند از مرز ۲٫۷ میلیارد فراتر رفت و در این سال ۸۳ درصد از کاربران اینترنت از طریق دستگاه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی داشتند. ۳۰ درصد از ترافیک وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۶ از طریق تلفن همراه بوده است و این تعداد با افزایش تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند همچنان به طور تصاعدی در حال افزایش است.

رقابت برای جلب توجه کاربران تلفن همراه به دلیل بارگذاری کند وب سایت های تلفن همراه و سطح شکیبایی کمتر بازدیدکنندگان، شدیدتر است. ۶۰ درصد از کاربران تلفن همراه انتظار دارند وب سایت های تلفن همراه در عرض ۳ ثانیه بارگیری شوند. و به طور متوسط، ۳ نفر از هر ۴ نفر یک وب سایت تلفن همراه را در صورتی که بارگذاری آن بیش از ۵ ثانیه طول بکشد، رها می کنند.

تأخیر بیش از حد در زمان بارگذاری صفحه تلفن همراه بیشتر زمانی رخ می دهد که وب سایت ها به طور خاص بهینه سازی نشده باشند و برای ارائه عملکرد بالا در رابط دستگاه تلفن همراه طراحی نشده باشند. حتی با وجود صفحات اختصاصی بهینه شده برای گوشی های هوشمند، کاربران تلفن همراه همیشه به نسخه های موبایل مورد نظر صفحات وب سایت دسکتاپ که از مرورگرهای تلفن همراه درخواست شده اند، ریدایرکت نمی شوند.

ریدایرکت ها یا تغییر مسیرها دستورالعمل هایی هستند که کاربرانی را که به دنبال یک URL وب سایت هستند به آدرس دیگری که (ظاهراً) حاوی اطلاعات دقیق درخواست شده توسط کاربران است، می فرستد. تغییر مسیرها برای کاربران موبایلی که در جستجوی نسخه های دسکتاپ صفحات وب سایت هستند، مؤثرتر است.

انجام نادرست ریدایرکت مانع سوئیچ کاربران بین فایل های وب سایت ناخواسته تا زمان رسیدن به فایل مناسب می شود. اما انجام درست آن باعث تاخیرهای غیرضروری در بارگیری اطلاعات مورد نظر کاربران نهایی می شود.

وب‌سایت‌هایی که برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه‌سازی نشده‌اند، از مشکلات رایجی رنج می‌برند که تجربه کاربر تلفن همراه را مختل می‌کند. مسائلی مانند تغییر مسیرهای معیوب، ویدیوهای غیرقابل پخش، تصاویر و گرافیک های پرحجم، لینک های متقابل نامربوط و سایر دارایی‌های غیرضروری که به بازدیدکنندگان تلفن همراه تحویل داده می‌شوند، عملکرد وب‌سایت را کاهش می‌دهند و در نهایت نرخ پرش را افزایش می‌دهند.

بازنگری عملکرد وب سایت با ابزارهای بهینه سازی سرعت سایت و ترفندهای اسکریپت می تواند میزان قابل توجهی را از زمان بارگذاری صفحه حذف کند، هر چند که این کار به اندازه توسعه یک وب سایت از ابتدا بهینه شده و پرسرعت، مؤثر نباشد.

تست سرعت وب سایت برای شناسایی گلوگاه های عملکرد!

ترافیک وب و رتبه بندی موتورهای جستجو در درجه اول یک معیار بیهوده برای عملکرد وب سایت است. هر چند که مهم هستند، اما هیچ کدام به اندازه ارقام فروش و نرخ تبدیل نشان دهنده موفقیت تجارت آنلاین نیستند.

با در نظر گرفتن همه این موارد، وب سایت های تجارت الکترونیک با نرخ پرش (تقریبا) صفر درصد، نرخ تبدیل ۱۵ درصد و ۱۰۰۰۰ بازدیدکننده وب سایت منحصر به فرد از رتبه های پایین موتورهای جستجو، به مراتب بهتر از سایت هایی هستند که رتبه بالایی در موتورهای جستجو دارند و از ۱۰۰۰۰۰ بازدیدکننده منحصر به فرد با تنها ۰٫۰۱ درصد نرخ تبدیل بهره می برند.

و متقاعد کردن شهروندان بی حوصله دنیای سایبری به خرید محصولات و خدمات آنلاین بیشتر از اجرای استراتژی های تجاری منفعل برای افزایش بازارپسندی است. کسب و کارهای آنلاین با تمرکز بر بهبود عملکرد وب سایت، نتایج فوری را به شکل نرخ تبدیل بالاتر و فروش سرسام آور تجربه می کنند.

بهینه سازی سرعت سایت، به ویژه با بهبود تجربه کاربری، خلأ را در افزایش قابلیت عرضه در بازار پر می‌کند تا مشتریان آنلاین بی‌صبر را درگیر و راضی نگه دارد. پیگیری وبسایتی که سرعت آن بهینه سازی شده، با شناسایی مسائل مهم و حیاتی که در فرآیندهای استاندارد تست عملکرد وب‌سایت آشکارتر هستند، آغاز می شود.

چه چیزی را تست کنیم؟

قبل از شروع کاوش برای افزایش سرعت صفحه، درک رفتار تاثیرگذارترین شاخص های عملکرد سرعت وب سایت به شناسایی دقیق گپ های عملکرد در وب سایت ها کمک می کند. این موارد عبارتند از:

سرعت اولیه صفحه (Initial Page Speed)

دانلود هزاران حجم محتوای وب سایت در عرض چند میلی ثانیه پس از شروع درخواست های مرورگر، بدون اصلاح و بهینه سازی کامل سرعت وب سایت های کند، کاملاً امکان پذیر نیست. در بسیاری از موارد، بازدیدکنندگان فقط به دنبال اطلاعات اولیه در قالب محتوا یا اطلاعات محصول هستند که توسط صفحات وب به تصویر کشیده شده است. افزودن بسیاری از گرافیک های مکمل و ویژگی های وب سایت باعث می شود زمان رندر صفحه از حد انتظار فراتر رود.

سرعت بالای لود صفحه اولیه، بازدیدکنندگان را درگیر نگه می دارد حتی زمانی که ارائه کل محتوای وب سایت از جمله گرافیک های حجیم طول بکشد. نظارت بر سرعت بالای صفحه اولیه با ردیابی پارامترهایی مانند زمان تا اولین بایت (TTFB) یا انجام درخواست های پینگ از سرورهای وب سایت به طور دقیق زمان بارگذاری صفحه اولیه و آمار سرعت صفحه را توصیف می کند. اگر این کارها خیلی طول بکشد، کار باید در قسمت پشتیبان به شکل سمت سرور و بهینه سازی هسته وب سایت انجام شود.

زمان بارگذاری کامل صفحه (Full Page Load Time)

نظارت بر زمان صرف شده در رندر کردن کل محتوای صفحه بر روی مرورگرهای درخواستی یک عنصر جدایی ناپذیر از تست تجربه وب سایت کاربر نهایی است. این اطلاعات تصمیمات استراتژیک فناوری اطلاعات را در استقرار و بهینه سازی زیرساخت سخت افزاری برای به حداکثر رساندن عملکرد وب سایت هدایت می کند.

نظارت منظم بر این شاخص عملکرد، صاحبان وب‌سایت را قادر می‌سازد تا متوجه شوند که وبسایت از نظر اندازه و نوع محتوا چگونه عمل می‌کند. با این اطلاعات، مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند محتوای ایستاتیک را در مکان‌های جداگانه‌ای مانند شبکه تحویل محتوا (CDN) ذخیره کنند و در عین حال سرورهای پشتیبان اختصاصی را برای ارائه کارآمد محتوای بارگذاری شده پویا حفظ کنند.

عملکرد جغرافیایی (Geographic Performance)

یکی از مزایای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین، گسترش روزافزون بازار جهانی است. اما این دسترسی در سراسر جهان به دلیل عواملی که ارتباط مشتری و سرور را محدود می‌کند، همیشه به یک اندازه کارآمد و مؤثر نیست.

سیاست‌های دولتی، محدودیت‌های پهنای باند و فناوری مانع از عملکرد بهینه وب‌سایت در سراسر جهان می‌شوند، بنابراین تست های سرعت و در دسترس بودن وب‌سایت باید در مکان‌های متفاوت انجام شود تا نتایج عملکرد جهانی وبسایت را که بر دسترسی کسب و کار در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، تعیین کنند.

تحمل بار (Load Tolerance)

نوسانات ترافیک وب بر عملکرد وب سایت تأثیر می گذارند. سرورهای هاستینگ که بار معمولی را در اوج عملکرد هندل می کنند، ممکن است سرعت صفحه را در بارگذاری های فزاینده از دست بدهند. انجام تست‌های استرس، تست های خزش، تست های بارگذاری و سایر تست‌های عملکرد در وب‌سایت ها، تصویر دقیقی از میزان هندل کردن ترافیک وب سایت قبل از از دست دادن عملکرد یا کاهش کلی آن خلق می کند.

برای هندل کردن حداکثر بار به بهترین نحو ممکن، نتایج را با الگوهای استفاده واقعی وب‌سایت مقایسه کنید تا مشخص کنید آیا وب‌سایت به ارتقای سخت‌افزاری نیاز دارد یا خیر.

بارگذاری CPU سرور وب (Web Server CPU Load)

ارائه دهندگان هاست اشتراکی که هزاران وب سایت را روی سرورهای تک آپاچی اجرا می کنند، حتی زمانی که وب سایت به خوبی با کد تمیز و بهینه شده پرسرعت طراحی شده باشد، عملکرد بالایی را ارائه نمی دهند. مشکلات عملکرد در زمان های اوج بارگذاری، زمانی که قدرت محاسباتی ناکافی سرور قادر به پردازش درخواست‌های دانلود وب‌سایت به طور مؤثر نیست، تشدید می‌شود.

نظارت بر بارگذاری CPU سرور به شرکت های هاستینگ و کارکنان فناوری اطلاعات که وبسایت های میزبانی شده محلی را اجرا می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا قابلیت های سخت‌افزار پشتیبان را در هندل کردن سیلاب غیرقابل پیش بینی ترافیک وب بررسی کنند.

منبع

https://irfoundr.com/


 ایجاد صفحه   طراحی سایت   طراحی وب سایت   برنامه نویسان   درباره ما   مدیریت محتوا   گسترش پذیری   دانش برتر   مدیریت کاربران   وب سرویس 

مدیریت

سرعت

بارگذاریسایت

و

بهینه
سازیعملکردمدیریت
سرعت

بارگذاری

سایت
و

بهینه

سازی

عملکرد
مدیریت سرعت بارگذاری سایت و بهینه سازی عملکرد


گفتگو در مورد طراحی سایت