ساخت اپلیکیشن pwa چیست

ساخت اپلیکیشن pwa چیست
PWA یا وب اپلیکیشن پیشرونده به اپلیکیشن‌های موبایل گفته می‌شود که در قالب وب ارائه می‌شوند. به طور کلی این تکنولوژی تجربه‌ای مشابه از کار اپلیکیشن موبایل روی وب ارائه می‌دهد. نکته قابل توجه آن است که آن است با طراحی PWA کاربر نیازی به نصب اپلیکیشن روی تلفن همراه خود ندارند ولی امکانی فراهم شده تا بتوان آن‌ها را همچون اپلیکیشن‌های Native روی تلفن همراه نصب کرد. کاربران می‌توانند با هر وسیله‌ای مانند لپ تاپ، موبایل و تبلت به وب اپلیکیشن‌های پیشرونده دسترسی داشته باشند. از مزیت‌های طراحی وب اپلیکیشن پیشرونده می‌توان به پویایی و سرعت بالای آن اشاره کرد، همچنین این نوع اپلیکیشن‌ها محدود به سیستم عامل خاصی نیستند و هم برای اندروید و هم برای IOS می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

فرآیند طراحی PWA در چتر نیلی

بررسی ایده

چتر نیلی در اولین مرحله برای طراحی PWA ایده اولیه را دریافت می‌کند و اقداماتی در جهت کشف همه جانبه محصول انجام می‌دهد.

طراحی تجربه کاربری و واسط کاربری

در مرحله دوم از فرایند طراحی وب اپلیکیشن پیشرونده، طراحی تجربه کاربری و واسطه کار��ری (Prototyping) انجام خواهد شد.

طراحی و پیاده‌سازی فنی پروژه

مرحله سوم برای طراحی PWA مرحله طراحی و پیاده سازی فنی پروژه، تست فنی و تحویل روی ساختار تست است.

تست و بهینه سازی

در مرحله چهارم نوبت به آماده سازی زیرساخت پیاده سازی سرور و بهینه سازی محصول خواهد رسید.

پشتیبانی فنی

آخرین مرحله از طراحی وب اپلیکیشن پیشرونده مربوط به مرحله پشتیبانی فنی پروژه است که توسط تیم چتر نیلی اجرا می‌شود.

تکنولوژی های ما در طراحی وب

React کتابخانه جذاب و کامل جاوا اسکریپت است که توسط جامعه‌های توسعه دهنده مانند فیسبوک و اینستاگرام مدیریت و نگهداری می‌شود. این کتابخانه با امکانات و قابلیت‌هایی که دارد، امکانی را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند تا بتوانند مراحل کد نویسی را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهند. کتابخانه React باعث می‌شود تا توسعه دهندگان بتوانند با استفاده از این کتابخانه برنامه‌ها را به گونه‌ای کد نویسی کنند که بدون نیاز به رفرش کردن صفحه، داده‌ها بروز می‌شوند.

React

HTML5

Push Notifications

Bootstrap

Firebase

شیوه های همکاری

سفارش خدمت

طراحی پایه

طراحی پرمیوم

طراحی پرمیوم پلاس

طراحی PWA پیشرفته

طراحی پایه چتر نیلی برای پروژه‌هایی در نظر گرفته شده که به منظور اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها به دو هفته زمان نیاز است.

PWA چیست؟

طراحی وب اپلیکیشن PWA که کوتاه شده عبارت Progressive Web Apps است، به اپلیکیشن‌هایی گفته می‌شود که بر خلاف طراحی اپلیکیشن و منحصر به کد نویسی و سیستم عامل‌های خاص مانند ios و android هستند. وب اپلیکیشن پیشرونده از نسخه وب سایت به صورت یک اپلیکیشن در صفحه گوشی همراه استفاده می‌کند و مخاطب را وادار به نصب اپلیکیشن نمی‌کند. این فناوری در ابتدا در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل معرفی شد و با توجه به توسعه آسان مورد توجه کاربران بسیاری قرار گرفت.

مزیت‌های PWA چیست؟

آپدیت خودکار PWA در وردپرس و نیاز نداشتن به آپدیت با کدنویسی

واکنش‌گرا بودن PWA یعنی این فناوری روی تمام دستگاه‌ها مانند موبایل،‌ سایت، کامپیوتر و … به خوبی نمایش داده می‌شود.

امکان سرویس دهی PWA با کمک Service Worker ها در صورت ضعیف بودن اینترنت

خدمات PWA ها همواره با استفاده از HTTPS ارائه می‌شود تا با بکارگیری رمز گذاری، هیچ شخصی بدون مجوز مناسب قادر به ایجاد اختلال نباشد.

وجود ویژگی Push Notifications در PWA

امکان به اشتراک گذاری PWA از طریق URL و جستجوی آن در موتورهای جستجو

سازگاری با دستگاه‌ها مختلف و برخورداری از ظاهری مانند اپلیکیشن‌های بومی

قابلیت نصب PWA روی تلفن‌های همراه مانند سایر اپلیکیشن‌های Native

تفاوت طراحی اپلیکیشن‌های معمولی و طراحی وب اپلیکیشن PWA

وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA از لحاظ رابط کاربری با اپلیکیشن‌های بومی تفاوتی ندارند ولی اپلیکیشن‌های بومی روی سیستم عامل‌هایی که برای آن‌ها طراحی شده‌اند، قابل اجرا و کارآمد است و نمی‌توان یک اپلیکیشن اندرویدی را روی سیستم عامل ios اجرا کرد. اما وب اپلیکیشن های پیشرونده می‌توانند نسخه‌ای ار وب سایت مورد نظر روی تلفن هوشمند ایجاد کنند و محدودیت‌هایی از نظر نوع سیستم عامل وجود ندارد.

دلیل نیاز به وب اپلیکیشن پیش روند چیست؟

تحقیقات حاکی از آن است که بسیاری از کاربران معمولی نزدیک به ۸۰ درصد از زمان خود را صرف استفاده از سه اپلیکیشن پیام رسان، مرورگر و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. یک اپلیکیشن بومی به منظور توسعه نیاز به صرف هزینه بسیار زیادی دارد، به خصوص اگر این اپلیکیشن برای اندروید، آی‌او‌اس و وب جداگانه توسعه یابد. کاربران اپلیکیشن‌های بومی تجربه‌ای آنی نخواهند داشت و باید به منظور استفاده از اپلیکیشن در ابتدا آن را در فروشگاه اپلیکیشن جستجو کنند و سپس نسبت به دانلود، نصب و در نهایت اجرای آن اقدام کنند. نکته قابل توجه آن است که زمان بر بودن هریک از این مراحل باعث می‌شود تا برخی کاربران نیمه‌های راه از خیز نصب اپلیکیشن بگذرند و آن را کنار بگذارند. این در حالی است که اپلیکیشن پیش رونده نیازی به نصب ندارد و در کوتاه‌ترین زمان قابل استفاده است.

فناوری‌های استفاده شده در PWA

به منظور توسعه PWA از فناوری‌های مختلفی استفاده شده است که عبارتند از:

اعلان‌های سمت سرور (Push Notification)

اعلان‌های سمت سرور، در واقع نوعی اعلان هستند از سمت اپلیکیشن یا سرور به سمت کاربر ارسال می‌شود و امکانی را برای کاربر فراهم می‌آورند تا از به روزرسانی‌های وب سایت‌های مورد علاقه خود مطلع شود. این ویژگی امکان ارتباط مداوم با مخاطبان را فراهم می‌آورد. PWA با استفاده از قابلیت می‌تواند مانند مانند اپلیکیشن‌های بومی کاربران را از تغییرات برنامه مطلع کند. نکته قابل توجه آن است که ویژگی حتی در صورت بسته بودن مرورگر نیز امکان پذیر است.

سرویس ورکرها

اپلیکیشن‌های بومی با توجه به اینکه مقداری از حافظه داخلی را اشغال می‌کنند و به دلیل فقدان بروزرسانی لحظه‌ای، عملکردی سریع و بی نقص ارائه خواهند داد و از مشکلات قابل توجه وب اپلیکیشن‌های سنتی می‌توان به فقدان قابلیت اجرای کامپایل در کنار وابستگی به اتصال غیر پایدار و بالقوه اینترنت اشاره کرد. سرویس ورکرها می‌توانند ویژگی‌های مثبت این دو را با هم ادغام کنند و در قالب وب اپلیکیشن های پیش رونده ارائه کنند. سرویس ورکر از نظر فنی اسکریپتی است که مرورگر آن را جدا از صفحه وب و در پس زمینه اجرا می‌کند و قابلیت‌هایی مانند اعلان‌های سمت سرور و همگام سازی پس زمینه را فراهم می‌آورد.

معماری پوسته اپلیکیشن

تعدادی از PWA ها از یک رویکرد معماری به نام الگوی پوسته اپلیکیشن پیروی می‌کنند. سرویس ورکرها به منظور بارگذاری سریع، رابط کاربری اولیه یا پوسته طراحی وب واکنش گرای وب اپلیکیشن را ذخیره می‌کنند. این پوسته یک چارچوب ثابت اولیه را فراهم می‌کند که محتوا می‌تواند به طور مداوم و پویا در آن بارگذاری شود. این ویژگی امکانی را فراهم می‌آورد تا کاربران بتوانند بدون توجه به نوع اینترنت و سرعت آن به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. به طور کلی از نظر فنی این پوسته بسته کدی است که به صورت محلی در کش مرورگر دستگاه‌های مختلف ذخیره می‌شود.

سرویس‌های شناخته شده‌ای که PWA استفاده می‌کنند

با توجه به آنکه استفاده از وب اپلیکیشن های پیشرونده بسیار ساده است، بسیاری از سرویس‌های مشهوری که همه ما با آن‌ها آشنا هستیم از آن استفاده می‌کنند. از میان این سرویس‌ها می‌توان به یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های توییتر اشاره که می‌توان با استفاده از آدرس mobile.twitter.com به آن دسترسی داشت. از دیگر شرکت‌های بزرگی که از PWA‌ استفاده می‌کنند، نیز می‌توان به اوبر،‌ لیفت، پینترست، بازی بریک لاک و کارتیک نیز اشاره کرد. از نمونه‌های ایرانی نیز شامل دیجی کالا،‌ اسنپ، تپسی و لنز ایرانسل هستند که با استفاده از این فناوری تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان فراهم آورده‌اند.

مرورگرهایی که از PWA پشتیبانی می‌کنند

به منظور اجرای PWA در گوشی‌های هوشمند دو پیش نیاز باید وجود داشته باشد. یکی مرورگر مناسب و دیگری فعال بود سرویس PWA است. به طور کلی مرورگرهایی که از PWA پشتیبانی می‌کنند، عبارتند از:

مرورگرهای دسکتاپ با پشتیبانی کامل: کروم، اپرا، فایرفاکس، QQ Browser و ۳۶۰ Browser

مرورگرهای دسکتاپ با پشتیبانی کمتر: مایکروسافت اج و سفری

مرورگرهای موبایل همراه با پشتیبانی کامل: شیائومی، بایدو، کروم، فایرفاکس، وی چت، UC Browser، Sogou، مرورگر ۳۶۰ Browser و Quark

مرورگرهای موبایل با پشتیبانی کم: سامسونگ و QQ Browser

آیا PWA جایگزین اپلیکیشن‌های بومی می‌شود؟

با توجه به اینکه بسیاری از وب اپلیکیشن های پیش رونده روی نمایش سایت‌ها و سرویس‌های تحت وب تمرکز دارند، کمی بعید است که در آینده‌ایی نزدیک بتوانند جای اپلیکیشن‌های بومی را بگیرند. ولی با گذشت زمان اپلیکیشن های پیش رونده نسبت به گذشته در فضای اینترنت بیشتر خواهند شد و ممکن است کم کم بتوانند اپلیکیشن های بومی را از صحنه خارج کنند. با توجه به اینکه توسعه این اپلیکیشن ها نسبت به اپلیکیشن‌های بومی ۱۰ برابر ساده‌تر است، بسیاری از توسعه دهندگان از آن استفاده می‌کنند زیرا در زمان آن‌ها و در هزینه‌ایی که کارفرما باید پرداخت کند، صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

منبع

https://farzadesmaeilian.com/


 طراحی اپلیکیشن pwa در تبریز   دانش برتر   برنامه نویسان   ایجاد صفحه   مدیریت محتوا   ساخت اپلیکیشن pwa   گسترش پذیری   طراحی اپلیکیشن pwa در ارومیه   طراحی اپلیکیشن pwa اردبیل   طراحی وب سایت 

PWA
یا
وب
اپلیکیشن

پیشرونده

به
اپلیکیشن‌های

موبایل

گفتهمی‌شود
که

در

قالبوب

ارائه

می‌شوند.به

طور

کلی

اینتکنولوژیتجربه‌ای

مشابه

از
کار
اپلیکیشن

موبایل

رویوب

ارائه

می‌دهد.
نکتهقابلتوجه

آن

است
که
آن
است
با

طراحی

PWAکاربر

نیازی

به

نصب

اپلیکیشن

روی
تلفنهمراهخود

ندارند

ولی

امکانی

فراهم

شدهتابتوان

آن‌ها

را
همچون
اپلیکیشن‌های
Nativeروی
تلفن

همراه

نصب

کرد.کاربران

می‌توانند

با

هر

وسیله‌ای

مانند

لپتاپ،موبایل

و

تبلت

به

وب

اپلیکیشن‌های

پیشرونده

دسترسی

داشته

باشند.

از
مزیت‌هایطراحی

وب

اپلیکیشن

پیشرونده

می‌توان
به

پویایی

و

سرعت

بالای

آن
اشاره
کرد،
همچنین

این

نوع

اپلیکیشن‌ها

محدود
به

سیستم

عامل

خاصی
نیستندوهم

برای

اندروید

و

هم

برای

IOS

می‌توان

از

آن‌ها

استفاده

کرد. ساخت
اپلیکیشن
pwa

چیست

ساخت

اپلیکیشن

pwa
چیست
ساخت اپلیکیشن pwa چیست  طراحی اپلیکیشن pwa در تهران   طراحی سایت   درباره ما   مدیریت کاربران   طراحی اپلیکیشن pwa   نمونه اپلیکیشن pwa   وب سرویس 


گفتگو در مورد طراحی سایت