ماژول چیست؟

ماژول چیست؟
ماژول چیست

ماژول در وافع يک بخش قابل نصب و قابل استفاده مجدد است که براي نمايش محتوا يا انجام يک عمليات خاص استفاده ميشود. هر ماژول فراهم آورنده بخشي مجزا از قابليت هايي است که ميتوانيد با نصب آن ماژول در پنل مدیریت وب سایت ، ابزار و یا امکانات به صفحات وب سايت خود اضافه کنيد. درواقع محتوا و طرح کلي صفحات بوسيله ماژول‌ها و چيدمان آنها در صفحه تامين ميشود.

اگر سوال شما ماژول چیست و یک توضیح یک جمله ای برای ماژول یعنی چه هست می توانیم این توضیح را بدیم که ماژول در واقع یک ابزار کامل یا ابزار کمکی برای مدیریت یا نمایش یا سرویس دهی می باشد که به صورت یک بسته ارایه شده که می توان از طریق پنل مدیریت نصب و ان ابزار را برای وب سایت هودتان فعال نمایید.

برای طراحی ماژول سفارشی خودتان در شرکت برنامه نویسان دانش برتر سهند اینجا کلیک کنید

براي درک مفهوم ماژول ابتدا به توضيحي مختصر درباره معماري کلي مدیریت مختوای دات نت نيوک ميپردازيم. دات نت نيوک برنامه اي است که با ASP.NET اجرا ميشود و همچنين يک فريم ورک است به اين معني که برنامه ايست که براي گسترش طراحي شده. يکي از راه‌هاي توسعه فريم ورک ايجاد ماژول است که اين ماژول‌ها در dnn نصب شده و وقتي اجرا ميشوند فريم ورک را براي ايجاد يک وب سايت dnn که پرتال ناميده ميشود توسعه ميدهند. شکل زير ساختار فريم وورک دات نت نيوک را نمايش ميدهد.

ماژول چيست

فريم ورک dnn


همانطور که مشاهده ميکنيد در هر دات نت نيوک نصب شده ميتوان تعداد نامحدودي پرتال ايجاد کرد(تا جايي که منابع سرور بتوانند ساپورت کنند)، و در هر پرتال ميتوان تعداد نامحدودي صفحه ايجاد کرد.

ماژول يک بخش قابل نصب و قابل استفاده مجدد است که براي نمايش محتوا يا انجام يک عمليات خاص استفادهميشود.اين تعريف بسيار شبيه به تعريف page در ASP.NET است. با اين تفاوت که در DNN ماژول‌ها در صفحات قرار مي‌گريند و در هر صفحه مي‌توان چندين ماژول داشت. يکسري از ماژول‌ها که آنها را تحت عنوان ماژول‌هاي هسته (Core modules) مي‌شناسيم؛ وجود دارند که عمليات ساده و مفيدي را انجام مي‌دهند. برخي از اين ماژول‌ها در هنگام شروع استفاده از پورتال نصب شده و از طريق کنترل پنل توسط کاربران مدير، ميزبان يا هر کاربر مجاز به نصب ماژول ديگري قابل اضافه شدن به صفحات است. برخي ديگر از اين ماژول‌ها استفاده کمتري دارند يا ماهيت تخصصي‌تري دارند به طور پيش فرض نصب نمي‌شوند. بلکه از طريق کنترل تعريف ماژول در منوي ميزبان قادر به مشاهده ليست آنها و نصب در صورت نياز هستيم.

محتوا و طرح کلي صفحات بوسيله ماژول‌ها و چيدمان آنها در صفحه تامين ميشود.
ماژول بخشي مجزا از قابليت هايي است که ميتوانيد به صفحه اضافه کنيد. براي مثال اگر ميخواهيد ليستي از داکيومنت‌ها را در صفحه نمايش دهيد ميتوانيد به سادگي با انتخاب ماژول اسناد از پنل مديريت آنرا در محل مناسب در صفحه اضافه کنيد و سپس به ورود محتواي مربوط (داکيومنت ها) در آن بپردازيد و آنها را مديريت کنيد.

در واقع هريک از قابليت‌هاي مجزاي مد نظر خود در وب سايتتان را بايد با ماژول هايي که براي مورد منظور شما طراحي شده اند، تامين کنيد. براي مثال ميخواهيد در سايت خود بخش‌هاي اخبار، نظر سنجي و دانلود داشته باشيد. براي هر يک از اين موارد ماژول هايي وجود دارند که با افزودن آنها در صفحه مورد نظر به کارکرد‌هاي مورد نظر دست يابيد.

ويژگي‌هاي ماژول‌ها در دات نت نيوک:

• هر ماژول نوع خاصي از محتوا را مديريت ميکند و يا نوع خاصي از نيازها تجاري شما را برآورده ميکند.
• هر ماژول‌ها موجوديتي مستقل در پرتال ميباشد به اين معني که هر ماژول به محض اينکه به صفحه اي افزوده ميشود يک شناسه يکتا به آن اختصاص داده ميشود.
• ماژول‌ها قابليت جابجايي و انتقال و يا کپي از صفحه اي به صفحه ديگر را دارا ميباشند.
• به هر صفحه ميتوان تعداد دلخواهي ماژول اضافه کرد.
• ميتوان سطح دسترسي‌هاي کاربران را به هر نمونه از ماژول‌هاي صفحات پرتال تعيين کرد.
• هر ماژول يک سري تنظيمات عمومي دارد که اين تنظيمات در تمام ماژول‌ها وجود دارند و مربوط به نحوه نمايش و دسترسي‌هاي ماژول ميباشند. و ممکن است تنظيماتي هم خاص همان ماژول داشته باشد که مرتبط با نحوه کارکرد ماژول ميباشد.

ماژول از شرکت‌هاي توليد کننده مختلف خارجي که طيف گسترده اي از قابليت‌هاي عملياتي لازم، از يک ماژول html ساده تا ماژول‌هاي پيشرفته اي مثل فروشگاه، اخبار و غيره را تحت پوشش قرار ميدهند، در فروشگاههاي خريد و فروش اين ابزار‌ها مانند www.snowcovered.com موجود ميباشد و ابزار‌هاي رايگان نيز در سايت هايي مثل www.dnnforg.com موجودند.

نسخه جامع (community) دات نت نيوک (که به همراه سورس کد به زبان VB.Net به صورت رايگان در دسترس است) از ترکيب گلچيني از ماژول‌هاي پايه و پرکاربرد در وب ايجاد شده است که به کمک آنها مبتوانيد وب سايت‌هاي قدرتمند و مقرون به صرفه اي خلق کنيد.

در صورت نياز به ماژول‌هاي پيشرفته تر، ميتوان در کمترين زمان و با هزينه اي معقول ابزار مورد نظر را تهيه کرد
و حتي در صورت موجود نبودن ماژول دلخواه در مراکز معرفي شده، برنامه نويسان و طراحان به سادگي و با رعايت قواعدي چند در برنامه نويسي، ميتوانند ماژول دلخواه شما را با هريک از زبانهاي C# و يا VB تهيه کنند.

در صورتی که ماژول خاصی را نیاز داشته باشید اما نمی توانید ان را پیدا کنید کارشناسان ما اماده هستند که سفارش شما را به صورت کامل ثبت کرده و ان را طراحی و تولید کنند برای اطلاع بیشتر با ما تماس بگیرید

کاربران گرامی در صورت تمایل برای طراحی وب سایت توسط شرکت برنامه نویسان دانش برتر سهند می توانید از طریق لینک تماس با ما در ارتباط باشید 


 ماژول نظرسنجی دات نت نیوک   ماژول‌های دات نت نیوک   ساخت ماژول دات نت نیوک   طراحی ماژول وب سرویس   گسترش پذیری   ایجاد صفحه   طراحی ماژول   طراحی ماژول وب سایت   طراحی وب سایت   ماژول و کامپوننت جوملا 



گفتگو در مورد طراحی سایت