خدمات مشاوره به سازمان های دولتی و غیردولتی
- صفحه اصلی
- مشاوره IT
تاریخ : 1/1/0001 12:00:00 AM
در زندگی امروزی، به کارگیری آی تی (فناوری اطلاعات)، جزو اساسی ترین و گسترده ترین علومی است که برای افزایش بهروری ویا سود دهی در هر کسب و
کاری مورد استفاده قرار می گیرد؛ لذا بهره گیری از مشاوران آی تی در این مورد می تواند در جهت ارتقاء توانمندی ها و افزایش سطح خدمات هر سازمانی یا ارگان دولتی و غیر دولتی مفید و مؤثر باشد.
مشاوره آی تی
انتخاب نمودن متخصص ای تی یاو مشاوره آی تی، یعنی انتخاب یک کارشناس خبره برای واحد فناوری اطلاعات که لازم است تجربه کاری در علوم کامپیوتر، آی تی و شبکه را دارا باشد. با افزایش چشمگیر فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف، امروزه شاهد رشد این دانش و بکارگیری آن در تمامی برنامه ریزی ها، اهداف کاری،عملکردها و پیاده سازی آن در زوایای مختلف هر کسب و کار هستیم و خواهیم بود . که هم به صورت مستمر و پیوسته و هم به صورت تخصصی در کلیه سازمان های دولتی و خصوصی به کار گرفته می شود. آی تی و مشاوره آی تی که به منظور دستیابی به بهترین جایگاه ها و سطح سازمانها برای رشد سیستماتیکی و فنی کار در کنار رویه ها و کارکرد های اداری مورد استفاده قرار می گیرد؛ سالانه بودجه های قابل توجهی را صرف تأمین انواع نرم افزارها، تجهیزات شبکه ای، سخت افزاری، خطوط ارتباطی، تولید داده و محتوی، تولید اطلاعات، آموزش حرفه ای کارکنان، و غیره می کنند ؛ اما با این وجود، رشد بسیار اندک و نامحسوسی را در این زمینه خواهند داشت، به طوری که نمونه های موفق این سازمان ها در سطح کشور اندک و حتی انگشت شمار می باشند. هر سازمانی برای بهره وری و رشد خود می بایست زیر ساخت ها، اتوماسیون اداری، کارکنان حرفه ای و دیگر امکانات و تکنولوژی های بروز را در اختیار داشته باشد و از تجربیات یک کارشناس و مشاوره آی تی با تجربه کاری در حوزه مربوطه به منظور بهره مندی از فرصت های بدست آمده و کاهش ریسک و تهدیدات که هر لحظه حیات سازمان را به خطر می رساند، استفاده نماید.
نیازهای حوزه آی تی
نیازهای حوزه آی تی در هر سازمانی در بخش های مختلفی وجود دارند که همواره جزو دغدغه ها و مشکلات اساسی مدیران و سازمان ها بوده و بهترین راهکار برای رفع این مشکل، استفاده از یک کارشناس آی تی و دانش وی در این زمینه می باشد. قطعی مکرر خطوط اینترنت، مشکلات شبکه داخلی شرکت یا سازمان، مشکلات کار با نرم افزارهای مختلف، عدم دانش کارکنان در حوزه آی تی و خدمات سخت افزاری یا نرم افزاری، نبود سرویس های اشتراکی، عدم استفاده از خدمات مناسب پشتیبان، نبود زیرساخت های مناسب در حوزه آی تی، نبود سایر امکانات تجهیزاتی و غیره از جمله نیازهای عمده در حوزه آی تی است که با برطرف نمودن آنها، علاوه بر رشد سازمانی و همچنین رشد دانش در حوزه آی تی برای کلیه کارکنان می توان به افزایش سود آوری کسب و کار ، نوآوری و بهره وری در سطوح بالا دست یافت. مشاوره آی تی ضمن راهنمای تخصصی در حوزه کاری خود می تواند برای رفع نیازهای حوزه آی تی در هر نوع کسب و کار یا هر سازمانی با فراهم سازی آموزش هایی تخصصی و مورد نیاز نقش بسزایی ایفا نماید. از جمله این آموزش ها، آموزش های هفت گانه نظیر،Word ،Excel،Power Point ، Outlook و غیره می باشد.
خدمات مشاوره آی تی
بکارگیری خدمات مشاوره آی تی می تواند برای هر جامعه ای ضمن ایجاد تغییرات اساسی در رویه های یک سازمان زمینه توسعه و رشد یک جامعه را نیز تضمین نماید. در قدم اول طراحی یک سازمان تا پیاده سازی آن نیاز به آی تی و مشاور به منظور ساماندهی به بخش های مختلف و راه اندازی هر یک از زیرساخت ها لازم و ضروری است. در ادامه می توان به برخی از خدمات مشاوره آی تی می به قرار زیر اشاره نمود:
- تهیه تجهیزات سخت افزاری مناسب.
- ایجاد شبکه ها داخلی و جهانی و پشتیبانی آن.
- بکارگیری نرم افزارهای بروز و تخصصی.
- طراحی وب سایت اینترنتی برای گسترش حوزه کسب و کار.
- آموزش دانش کامپیوتر و آی تی به کارکنان.
- استفاده از خدمات برخط، تلگرام، وب سایت و غیره.
- استفاده از آتی تی به منظور کسب درآمد بیشتر در سازمان ها.
- استفاده از سرویس های اشتراکی برخط.
- بکارگیری سیستم ها و اتوماسیون های اداری مقرون به صرفه از جهت وقت و هزینه درطول
- فرایند کاری سازمان ها.
- استفاده از سیستم عامل ویندوز و شبکه های داخلی مرتبط در سازمان ها.
- و...
وظایف مشاوران برتر آی تی
همواره برای داشتن سازمانی چابک و توانمند، توجه به نقش و وظایف مشاوران آی تی، بسیار مهم و قابل تامل است ؛ لذا در راستای بهبود و افزایش مهارت یک سازمان، چه در بخش نیروی انسانی و چه در بخش تجهیزاتی باید آن را مد نظر قرار داد. پر واضح است که مشاوره آی تی باید جزو مشاوران برتر آی تی باشد که بتواند به عنوان یک متخصص بی طرف، با اطلاع و تجربه کاری، هم مدیریت کامل و هم علم کافی را بر حوزه ی کاری خود داشته باشد و در همه مراحل شکل گیری یک سازمان نظیر، طراحی، نظارت، تصمیم گیری، انتخاب، ارائه راهکار، پیاده سازی و غیره حاضر و ناظر باشد.
آنچه در این بحث حائز اهمیت است ؛ توانمند نمودن نیروی انسانی به خصوص واحد های مشاوره آی تی در یک سازمان می باشد که همواره به صورت مستقیم و غیر مستقیم با تغییرات محیطی و رشد قابل توجه دانش آی تی روبرو هستند. مسلماً واحد های فناوری اطلاعات، مهندسین کامپیوتر، پشتیبان شبکه ای و یا دیگر سرویس های واحدآی تی در هر سازمانی، نیازمند افزایش دانش خود همراستا با افزایش دانش و توانمند سازی سازمان و همچنین ارتباط تنگاتنگ این واحد ها با هم هستند، تا براحتی و با حداقل زمان، ارزیابی واحد های مختلف و یا سنجش میزان مهارت و تخصص پرسنل و سرپرست های آنها، توسط مدیر عامل سازمان به خوبی مشهود و قابل استناد باشد.
یک کارشناس آی تی، پس از تایید مدیریت فناوری اطلاعات و همچنین صدور ابلاغیه مورد تایید از طرف معاونت پشتیبانی دانشگاه می تواند مجوز کار در حوزه آی تی و مشاوره آی تی را داشته باشد. اهم وظایف مشاور آی تی می تواند شامل هشت حوزه زیر باشد که عبارتند از:
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه برنامه های عمومی ، اعلام نیاز به آموزش در حوزه های مختلف به مدیریت، حضور همیشگی و منظم در جلسات و برنامه های کارآموزی، بازدیدهای مکرر از سایت های خبری و وب سایتهای دیگر، بروز نمودن اطلاعات آی تی در حوزه مربوطه و غیره.
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه سخت افزاری ، نظارت بر خرید تجهیزات کامپیوتری، کنترل کیفی تجهیزات خریداری شده و سخت افزار ها و تطابق آن با فاکتور های خرید، تعمیرات سخت افزاری اعم از نصب سیستم عامل و سخت افزارها، تشخیص مشکلات سخت افزاری و غیره.
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه نرم افزاری ، انجام مشاوره در ارتباط با مکانیزه نمودن فرایند ها، آموزش نرم افزارهای بروز به کارکنان،کمک در تهیه RFR، آگاهی از کار کردن با نرم افزارهای نظیر حضور و غیاب و غیره.
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه وب سایت ، آگاهی از نرم افزارICARUS و دیگر آدرس های وب سایت مرکز، بررسی و ارزیابی وب سایت های دیگر و رفع مشکلات و کیفیت آنها، بروز نمودن کلیه اخبار و و دیگر اطلاعات وب سایت، و غیره.
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه اتوماسیون اداری ، آشنایی با نرم افزارهای اتوماسیون ادرای و نحوه کارآنها، آموزش نرم افزارهای اداری به کارکنان و غیره.
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه اینترنت ، شناسایی خطاهای سیستم هنگام اتصال به اینترنت، آشنایی با اتصالات Dial-up و VPN ، راهنمایی کاربران اینترنتی برای اتصال و گرفتن اشتراک اینترنتی ADSl و غیره.
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه مخابرات ، آشنایی با نرم افزار های تلفن و ارتباط کامپیوتر با تلفن، آشنایی با کلید های مرکز تلفن voip ، نظارت بر عملکرد تلفن voip و غیره.
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه شبکه، گاهی از کاربرد و کاربرد تجهیزات Active ، آگاهی نحوه ارتباط مرکز با دیگر واحد ها از طریق شبکه داخلی یا خارجی، توجه به نگهداری و پشتیبانی از نقطه آغاز و انتهای شبکه، رفع عیوب شبکه ای و غیره.
شرح وظایف مشاوره آی تی در حوزه HIS ، تهیه و نظارت بر گزارش کارهای فصلی HIS، نظارت بر نحوه آموزش های ارائه شده شرکت یا سازمان، گزارش اشکالات و ارائه آن به مدیریت و غیره.
در پایان می توان اذعان کرد، حوزه های کاری مشاوران آی تی و بهره مندی از دانش آنها در زمینه های مختلف می تواند نقش مهمی در برطرف سازی نیازهای گوناگون یک سازمان داشته باشد؛ به طور مثال، بهره گیری از مشاوره آی تی برای افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کاری نوپا می باشند، برای ارتقاء کسب و کارهای حرفه ای با ایجاد وب سایت اینترنتی، برای سازمان هایی که به دنبال برنامه ریزی های اصولی و برخط می باشند، برای شرکت هایی که قصد بهینه سازی وب سایت خود توسط موتورهای جستجو می باشند، برای بالا بردن کارایی وب سایت های مختلف، طراحی و پیاده سازی وب سایت های فروش با درگاه های تجاری و غیره اشاره نمود.
ادامه ...