مشاوره دیجیتال مارکتینگ
مشاوره دیجیتال مارکتینگ یک حرفه ی تخصصی و کاملا جدید می باشد. کسی که می خواهد مشاوره دیجیتال مارکتینگ بدهد باید بتواند به تسلط کافی بر فضا های اینترنتی و تبلیغاتی برسد. این مشاوره شرایط و الزاماتی دارد که در این متن با آنها آشنا می شویم.
آنچه باید از مشاوره دیجیتال مارکتینگ بدانید
در این سال های اخیر که پدیده ی اینترنت به طور چشم گیری توانسته است به شیوه ها و آورد های متنوعی وارد زندگی روزمره ی ایرانیان بشود، رویکرد استفاده از آن نیز به طور محسوسی در حال تغییر می باشد. این که در نگاه امروز اکثر مردم ایران دیگر اینترنت یک پدیده ی جدید و غریب و ناآشنا نمی باشد و به صرف تفریح و وقت پر کنی به آن نگاه نمی شود، خود می تواند از دلایل تغییر رویکرد ها به این پدیده ی عصر جدید در نزد کاربران ایرانی باشد. دیگر اکثر مردم ایران به این نتیجه رسیده اند که می توانند از طریق اینترنت به تبادل امور اقتصادی خود بپردازند و حتی در این فضا به خرید محصولی و یا خدماتی اقدام کنند. این استقبال روز افزون از گرایش به انجام امور اقتصادی در فضای اینترنت در نزد کاربران ایرانی، باعث شده تا دیجیتال مارکتینگ به یک پدیده با چشم انداز عالی در فضای مجازی داخل ایران تبدیل بشود. ماجرایی که خیلی ها را ترغیب به حضور در آن می کند. اما خیلی از همین افراد ترغیب شده چندان نگرش صحیحی از دیجیتال مارکتینگ و نوع فعالیت در آن ندارند. مسئله ای که می تواند با یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ به خوبی و به طور صحیح انجام پذیرد.
ورود به هر عرصه ای نیازمند کسب آگاهی های لازم دارد و از طرفی ادامه ی فعالیت در آن عرصه ملزم به کسب تجارب جدید، توانایی های مضاعف و دانش به روز تری می باشد. همه ی این نکات ریز و درشت در مسیر دیجیتال مارکتینگ می توانند نیاز به کسب یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ را توجیه نمایند و اما در مشاوره دیجیتال مارکتینگ چه چیزی در جریان خواهد بود؟ این مشاوره به چه موضوعاتی می پردازد؟ رویکرد مشاوره در این ماجرا چه چیزی خواهد بود؟ اصولاً چه کسانی به مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟ پاسخ این سوالات و سوالاتی مشابه را می توانید به خوبی در ادامه ی مقاله داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا با زیر و بم یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ آشنا بشوید.
وظایف مشاوره دیجیتال مارکتینگ در بهبود روند کاری یک سایت
اولین نکته در اصول مشاوره دیجیتال مارکتینگ آن است که فرد مشاوره دهنده علاوه بر آنکه بایستی بر تمام شرایط حاکم بر فضای دیجیتال مارکتینگ مسلط بوده و بتواند با توجه به تسلط خود شرایط ایده آلی را به جهت بهبود عملکرد ارائه دهد، می بایست این فرآیند را همراه با کمترین هزینه در کمترین زمان ممکن اجرایی کند. یک مشاور باید درک درستی بر کلیه ی فضا های کاری در اینترنت به جهت یک دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. فضا هایی مانند: سئو نویسی، تحلیل موتور های جستجو، بازاریابی در فضای شبکه های اجتماعی، بازاریابی با کمک ابزار های ارتباطی اینترنتی مانند ایمیل و حتی تسلط بر فضای بازاریابی های خارج از فضای اینترنت اما درگیر با آن مثلا بازاریابی با تلفن همراه یا بازاریابی های بنری و تبلیغات محیطی و… از جمله ی این موارد می توانند باشند. اما آنچه می بایست در فضای مشاوره دیجیتال مارکتینگ بدانید می تواند شامل موارد ذیل باشد :
شناخت کامل به جامعه ی هدف : وقتی قرار است که تحت مشاوره دیجیتال مارکتینگ قرار بگیرید، مشاور در اولین قدم سعی در درک کاملی از نوع فعالیت شما خواهد داشت تا به کمک این اطلاعات بتواند به جامعه ی هدف سایت مورد مشاوره دسترسی پیدا کند. اینکه بدانید قرار است برای چه کسانی محصول و یا خدمات خود را تبلیغ کنید؟ این افراد در چه سنینی قرار دارند؟ عموماً دارای چه جنسیتی هستند؟ احتمالا چه سلیقه ای خواهند داشت؟ و تحلیل های بسیار دیگر بر رفتار های جامعه ی هدف
ایجاد یک شرایط مشابه در مقیاس های کوچک تر: در مشاوره دیجیتال مارکتینگ قبل از آن که با صرف هزینه های بالا یک سبک تبلیغی را در سطح کلی جامعه پخش کنیم، سعی خواهد شد که بتوان در مقیاس های به مراتب کوچک تر با صرف هزینه های بسیار کمتر، آن چیزی که در تئوری درست به نظر می رسد در مقام عمل مورد آزمایش قرار داد تا قبل از صرف هزینه های بالای تب��یغات گسترده، متوجه ی نقاط ضعف شیوه ی انتخابی بشویم. آنالیز و تحلیل این آزمایشات با مقیاس های کوچک تر به خوبی می تواند مسیر روان تر و مطمئن تری را برای ورود به ابعاد های بزرگ اجتماعی ایجاد نماید.
ایجاد یک استراتژی : مشاوره دیجیتال مارکتینگ در واقع یک مشاوره به جهت کسب استراتژی می باشد. فرض کنید که فردی می خواهد یک محصول جدید را در جامعه ی هدفی خاص و یا عام به فروش برساند. کسب یک استراتژی کارآمد می تواند در نحوه ی فروش آن محصول بسیار تاثیر گذار باشد. اینکه چه نوع تبلیغی صورت گیرد؟ چه شعاری انتخاب شود؟ تبلیغات محیطی با چه تناسبی از تبلیغات رسانه ای و اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد؟ چه طور و تحت چه مراحلی مسیر برند سازی صورت گیرد؟ و در نهایت چه طور بتوان آن کالای مورد نظر را به خوبی در ذهن مخاطب آشنا نمود؟ این ها و هزاران فاکتور دیگر، می شود همان استراتژی مورد نظر.
در یک رویکرد کلی وقتی از یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ صحبت می کنیم، در واقع به ایجاد یک شرایط بالانس شده در میان کلیه ی ابزار های دیجیتالی، منابع موجود، امکانات ممکن و زمان اشاره خواهیم کرد. یک مشاوره ی خوب در یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ با اهمیت کافی به فاکتور زمان می تواند به طوری صحیح با ایجاد یک تعادل مناسب و درک درست فضا های مختلف تبلیغی به نحوی کالایی را در سطح جامعه ی هدف بشناساند که آن کالا به شکل ماهرانه در عمق ذهن مخاطب نقش بسته باشد.
این خیلی مهم است که مثلا وقتی راجع به یک برند خاصی در یک محصول خاص تبلیغ می کنیم، هر فردی که به نوعی آن محصول را می بیند و یا قصد خرید آن را دارد، به شکل نا خودآگاه برند مورد نظر ما در ذهنش نقش ببندد. مشاوره دیجیتال مارکتینگ رسیدن به این هدف بزرگ را در جامعه ی بزرگ اینترنت در کنار رسانه های ارتباط جمعی و حتی محیطی، برگ برنده ی آن محصول می داند. انتخاب یک شعار تاثیرگذار ساده و جذاب و حتی می تواند یک آهنگ خاص، رنگی خاص، شعری کوتاه و خاص و یا نمادی که برای محصول انتخاب می شود، باشد. همه و همه از جمله مصادیق در مشاوره دیجیتال مارکتینگ بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
مشاوره بهینه سازی وب سایت، برگ برنده در دیجیتال مارکتینگ
اگر می خواهید در فضای اینترنت، دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، پس باید بتوانید در این فضا برای خود سایتی ایجاد نمایید. سایتی که قرار است در آن به تبلیغ و ارائه، در کنار فروش محصول و یا خدمات خود اقدام نمایید. اما موفقیت این سایت که همان موفقیت دیجیتال مارکتینگ شما خواهد بود، اصلی ترین فاکتور در فعالیت شما خواهد شد. سایتی که خوب دیده می شود، رتبه های بالا در گوگل و الکسا را در اختیار دارد و به خوبی به عنوان یک مرجع مورد پسند قرار گرفته است، در ادامه می تواند به خوبی یک محصول را به فروش برساند.
یک سایت خوب، یک سایت بهینه شده می باشد. مشاوره بهینه سازی وب سایت در واقع فرآیندی است که با تکیه بر دانش فرد مشاور و با در نظر گرفتن توانمندی های عملیاتی موجود، رتبه ی گوگل سایت را بهبود بخشیده و با بهبود در رتبه، موجبات افزایش بازدید آن را فراهم خواهد نمود. مشاوره بهینه سازی وب سایت در واقع یک فرآیند در امتداد مشاوره دیجیتال مارکتینگ خواهد بود. سایت در اصل قسمتی از مجموعه های بزرگ و موازی فضا های دیجیتال مارکتینگ می باشد. قسمت مهمی که از طریق یک مشاوره بهینه سازی وب سایت به خوبی می تواند تاثیرات عمیق خود را بر فضای کاری دیجیتال مارکتینگ بگذارد.
اهمیت ویژه به داشتن یک سایت خوب و کارآمد در عین حال حرفه ای در مسیر فعالیت های کسب و کار های مبتنی بر وب برای هر فعالی در این حیطه اثبات شده است. این اهمیت تا جایی است که حتی بسیاری از افراد صاحب کسب و کار، اما خارج از فضای مجازی نیز علاقه به داشتن یک سایت حرفه ای را همواره در نگاه آینده نگر خود دارند. این حجم از تقاضا در داشتن یک سایت حرفه ای در کنار خلق روزآمد شیوه های نوین تبلیغی باعث شده است تا فضای کاری مشاوره دیجیتال مارکتینگ همواره یک فضای متنوع، دشوار، حرفه ای و آگاهانه باشد.
تسلط بر کلیه ی فضا های موجود در اینترنت که ابزاری است دائما در حال تغییر و تحول و نوآوری از طرفی و آشنایی کامل با روند یک فرایند برند سازی و اصول کلی تبلیغ از جمله الزامات همیشگی یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ خواهد بود. از این رو در کسب مشاوره دیجیتال مارکتینگ، زمان و سرمایه و حرفه ی خود را در اختیار مشاوری بگذارید که از توانمندی های آن کاملا آگاه هستید تا از مشاوره هایی که کسب می کنید به بهترین حالت ممکن نتیجه های مطلوب را بدست آورید
آنچه باید از مشاوره دیجیتال مارکتینگ بدانید
در این سال های اخیر که پدیده ی اینترنت به طور چشم گیری توانسته است به شیوه ها و آورد های متنوعی وارد زندگی روزمره ی ایرانیان بشود، رویکرد استفاده از آن نیز به طور محسوسی در حال تغییر می باشد. این که در نگاه امروز اکثر مردم ایران دیگر اینترنت یک پدیده ی جدید و غریب و ناآشنا نمی باشد و به صرف تفریح و وقت پر کنی به آن نگاه نمی شود، خود می تواند از دلایل تغییر رویکرد ها به این پدیده ی عصر جدید در نزد کاربران ایرانی باشد. دیگر اکثر مردم ایران به این نتیجه رسیده اند که می توانند از طریق اینترنت به تبادل امور اقتصادی خود بپردازند و حتی در این فضا به خرید محصولی و یا خدماتی اقدام کنند. این استقبال روز افزون از گرایش به انجام امور اقتصادی در فضای اینترنت در نزد کاربران ایرانی، باعث شده تا دیجیتال مارکتینگ به یک پدیده با چشم انداز عالی در فضای مجازی داخل ایران تبدیل بشود. ماجرایی که خیلی ها را ترغیب به حضور در آن می کند. اما خیلی از همین افراد ترغیب شده چندان نگرش صحیحی از دیجیتال مارکتینگ و نوع فعالیت در آن ندارند. مسئله ای که می تواند با یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ به خوبی و به طور صحیح انجام پذیرد.
ورود به هر عرصه ای نیازمند کسب آگاهی های لازم دارد و از طرفی ادامه ی فعالیت در آن عرصه ملزم به کسب تجارب جدید، توانایی های مضاعف و دانش به روز تری می باشد. همه ی این نکات ریز و درشت در مسیر دیجیتال مارکتینگ می توانند نیاز به کسب یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ را توجیه نمایند و اما در مشاوره دیجیتال مارکتینگ چه چیزی در جریان خواهد بود؟ این مشاوره به چه موضوعاتی می پردازد؟ رویکرد مشاوره در این ماجرا چه چیزی خواهد بود؟ اصولاً چه کسانی به مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟ پاسخ این سوالات و سوالاتی مشابه را می توانید به خوبی در ادامه ی مقاله داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا با زیر و بم یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ آشنا بشوید.
وظایف مشاوره دیجیتال مارکتینگ در بهبود روند کاری یک سایت
اولین نکته در اصول مشاوره دیجیتال مارکتینگ آن است که فرد مشاوره دهنده علاوه بر آنکه بایستی بر تمام شرایط حاکم بر فضای دیجیتال مارکتینگ مسلط بوده و بتواند با توجه به تسلط خود شرایط ایده آلی را به جهت بهبود عملکرد ارائه دهد، می بایست این فرآیند را همراه با کمترین هزینه در کمترین زمان ممکن اجرایی کند. یک مشاور باید درک درستی بر کلیه ی فضا های کاری در اینترنت به جهت یک دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. فضا هایی مانند: سئو نویسی، تحلیل موتور های جستجو، بازاریابی در فضای شبکه های اجتماعی، بازاریابی با کمک ابزار های ارتباطی اینترنتی مانند ایمیل و حتی تسلط بر فضای بازاریابی های خارج از فضای اینترنت اما درگیر با آن مثلا بازاریابی با تلفن همراه یا بازاریابی های بنری و تبلیغات محیطی و… از جمله ی این موارد می توانند باشند. اما آنچه می بایست در فضای مشاوره دیجیتال مارکتینگ بدانید می تواند شامل موارد ذیل باشد :
شناخت کامل به جامعه ی هدف : وقتی قرار است که تحت مشاوره دیجیتال مارکتینگ قرار بگیرید، مشاور در اولین قدم سعی در درک کاملی از نوع فعالیت شما خواهد داشت تا به کمک این اطلاعات بتواند به جامعه ی هدف سایت مورد مشاوره دسترسی پیدا کند. اینکه بدانید قرار است برای چه کسانی محصول و یا خدمات خود را تبلیغ کنید؟ این افراد در چه سنینی قرار دارند؟ عموماً دارای چه جنسیتی هستند؟ احتمالا چه سلیقه ای خواهند داشت؟ و تحلیل های بسیار دیگر بر رفتار های جامعه ی هدف
ایجاد یک شرایط مشابه در مقیاس های کوچک تر: در مشاوره دیجیتال مارکتینگ قبل از آن که با صرف هزینه های بالا یک سبک تبلیغی را در سطح کلی جامعه پخش کنیم، سعی خواهد شد که بتوان در مقیاس های به مراتب کوچک تر با صرف هزینه های بسیار کمتر، آن چیزی که در تئوری درست به نظر می رسد در مقام عمل مورد آزمایش قرار داد تا قبل از صرف هزینه های بالای تب��یغات گسترده، متوجه ی نقاط ضعف شیوه ی انتخابی بشویم. آنالیز و تحلیل این آزمایشات با مقیاس های کوچک تر به خوبی می تواند مسیر روان تر و مطمئن تری را برای ورود به ابعاد های بزرگ اجتماعی ایجاد نماید.
ایجاد یک استراتژی : مشاوره دیجیتال مارکتینگ در واقع یک مشاوره به جهت کسب استراتژی می باشد. فرض کنید که فردی می خواهد یک محصول جدید را در جامعه ی هدفی خاص و یا عام به فروش برساند. کسب یک استراتژی کارآمد می تواند در نحوه ی فروش آن محصول بسیار تاثیر گذار باشد. اینکه چه نوع تبلیغی صورت گیرد؟ چه شعاری انتخاب شود؟ تبلیغات محیطی با چه تناسبی از تبلیغات رسانه ای و اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد؟ چه طور و تحت چه مراحلی مسیر برند سازی صورت گیرد؟ و در نهایت چه طور بتوان آن کالای مورد نظر را به خوبی در ذهن مخاطب آشنا نمود؟ این ها و هزاران فاکتور دیگر، می شود همان استراتژی مورد نظر.
در یک رویکرد کلی وقتی از یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ صحبت می کنیم، در واقع به ایجاد یک شرایط بالانس شده در میان کلیه ی ابزار های دیجیتالی، منابع موجود، امکانات ممکن و زمان اشاره خواهیم کرد. یک مشاوره ی خوب در یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ با اهمیت کافی به فاکتور زمان می تواند به طوری صحیح با ایجاد یک تعادل مناسب و درک درست فضا های مختلف تبلیغی به نحوی کالایی را در سطح جامعه ی هدف بشناساند که آن کالا به شکل ماهرانه در عمق ذهن مخاطب نقش بسته باشد.
این خیلی مهم است که مثلا وقتی راجع به یک برند خاصی در یک محصول خاص تبلیغ می کنیم، هر فردی که به نوعی آن محصول را می بیند و یا قصد خرید آن را دارد، به شکل نا خودآگاه برند مورد نظر ما در ذهنش نقش ببندد. مشاوره دیجیتال مارکتینگ رسیدن به این هدف بزرگ را در جامعه ی بزرگ اینترنت در کنار رسانه های ارتباط جمعی و حتی محیطی، برگ برنده ی آن محصول می داند. انتخاب یک شعار تاثیرگذار ساده و جذاب و حتی می تواند یک آهنگ خاص، رنگی خاص، شعری کوتاه و خاص و یا نمادی که برای محصول انتخاب می شود، باشد. همه و همه از جمله مصادیق در مشاوره دیجیتال مارکتینگ بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
مشاوره بهینه سازی وب سایت، برگ برنده در دیجیتال مارکتینگ
اگر می خواهید در فضای اینترنت، دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، پس باید بتوانید در این فضا برای خود سایتی ایجاد نمایید. سایتی که قرار است در آن به تبلیغ و ارائه، در کنار فروش محصول و یا خدمات خود اقدام نمایید. اما موفقیت این سایت که همان موفقیت دیجیتال مارکتینگ شما خواهد بود، اصلی ترین فاکتور در فعالیت شما خواهد شد. سایتی که خوب دیده می شود، رتبه های بالا در گوگل و الکسا را در اختیار دارد و به خوبی به عنوان یک مرجع مورد پسند قرار گرفته است، در ادامه می تواند به خوبی یک محصول را به فروش برساند.
یک سایت خوب، یک سایت بهینه شده می باشد. مشاوره بهینه سازی وب سایت در واقع فرآیندی است که با تکیه بر دانش فرد مشاور و با در نظر گرفتن توانمندی های عملیاتی موجود، رتبه ی گوگل سایت را بهبود بخشیده و با بهبود در رتبه، موجبات افزایش بازدید آن را فراهم خواهد نمود. مشاوره بهینه سازی وب سایت در واقع یک فرآیند در امتداد مشاوره دیجیتال مارکتینگ خواهد بود. سایت در اصل قسمتی از مجموعه های بزرگ و موازی فضا های دیجیتال مارکتینگ می باشد. قسمت مهمی که از طریق یک مشاوره بهینه سازی وب سایت به خوبی می تواند تاثیرات عمیق خود را بر فضای کاری دیجیتال مارکتینگ بگذارد.
اهمیت ویژه به داشتن یک سایت خوب و کارآمد در عین حال حرفه ای در مسیر فعالیت های کسب و کار های مبتنی بر وب برای هر فعالی در این حیطه اثبات شده است. این اهمیت تا جایی است که حتی بسیاری از افراد صاحب کسب و کار، اما خارج از فضای مجازی نیز علاقه به داشتن یک سایت حرفه ای را همواره در نگاه آینده نگر خود دارند. این حجم از تقاضا در داشتن یک سایت حرفه ای در کنار خلق روزآمد شیوه های نوین تبلیغی باعث شده است تا فضای کاری مشاوره دیجیتال مارکتینگ همواره یک فضای متنوع، دشوار، حرفه ای و آگاهانه باشد.
تسلط بر کلیه ی فضا های موجود در اینترنت که ابزاری است دائما در حال تغییر و تحول و نوآوری از طرفی و آشنایی کامل با روند یک فرایند برند سازی و اصول کلی تبلیغ از جمله الزامات همیشگی یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ خواهد بود. از این رو در کسب مشاوره دیجیتال مارکتینگ، زمان و سرمایه و حرفه ی خود را در اختیار مشاوری بگذارید که از توانمندی های آن کاملا آگاه هستید تا از مشاوره هایی که کسب می کنید به بهترین حالت ممکن نتیجه های مطلوب را بدست آورید